söndag 17 mars 2019

SM individuellt Luleå

Lördagsmorgon och första SM dagen äntligen så skulle man få beträda Luleälvens is och kanske hitta de där grova abborrarna som simmar ute på de stora djupflaken där jag förväntat mig att det kommer att bli klungfiske. Jag hade studerat djupkartor och intervjuat Stig Grankvist i en månads tid, tillverkat en uppsjö med myskor och tafskrokar i modell större för abborren har ett så fint snitt här uppe. Det kändes nu som att inget kunde gå fel eftersom jag gjort min läxa väl, gällde nu bara att ta sig så långt bort från starten som möjligt för att få fria ytor att jobba på. Platsen jag sett ut på kartan var 3st friliggande grund som låg från 3.5 - 4,5 km neråt och utanför något som heter Dödmansgrund. Från startfållan och ut till Gråsjälören var det plogad isväg så det tog mig bara 10 minuter att springa  dit ut sedan blev det värre i ett skoterspår med 30cm snö som man brakade igenom emellanåt, och den avslutande biten längre neråt var det sur blötsnö som innehöll alldeles för mycket vatten för mina kängor. Genomblöt om fötterna var jag nere på första grundet med några minuter tillgodo så att jag han plocka med spön och larver innan startskottet small. Vi blev 10 personer som startade runt mig på det förmodade grundet enligt gpsn, första hålet var det 12m djupt och nästa hål bara 8m så jag var precis på grundet nu. Fick inte ett napp och såg inget annan som fick något heller så vi borrade oss ner till nästa grund men inte heller där fanns någon fisk. Efter 1 timme så hade inget känt ett pet på sina grejer så nu packade flera av deltagarna ihop och gick tillbaka mot starten eller in närmare mot land. Jag skyndade mig ner till det 3.e grundet men inte ett hugg där heller, började nu komma lite folk längre nerifrån som var lika fisklösa som mig. Träffade på Ankarberg som fått en snorgärs enda livet under isen än så länge men jag gav mig inte utan fortsatte längre neråt till en fyr Sandögrundet som har en fin lång grundtunga. Inte ett hugg där heller och klockan var nu över 12 så tiden rann iväg men så träffade jag på Erik Tikkanen som plötsligt slet upp en hektosfisk men den var jäkligt ensam för vi fick inga fler napp. Borrade mig sedan hemåt ute på djupet 8-12m utan resultat och inte förrän jag kom uppåt mot Gråsjälören igen där det satt en stor klunga med folk så såg jag att några fick lite fisk. Jag skyndade mig dit och där satt Fredrik Ankarberg och vevade han hade precis också kommit hit, klockan var nu efter 13 och jag kände äntligen mitt första napp som var ytterst försiktigt. Jag fick tillslut upp 2st 50 grammare och sedan någon till i nästa hål jag borrade, så här gick det nog att plocka lite fisk om man bara ligger i och jobbar men klockan var alldeles för mycket för mig. Tänkte att jag åtminstone kunde prova lite prylar inför söndagens lagtävling så jag testade lite olika tafsar och pirkar. Hittade ett hål med 8 finare abborrar som jag drillade med rullspöt så det fungerade bra, fick bäst på mask men även blodisar funkade bra. Drog ihop ett 30 talet abborrar innan jag gav upp mycket besviken på dagen och knatade hemåt till starten igen. När man kom in till startfållan möttes man av halvfulla fiskpåsar men även proppfulla så då blev man inte på bättre humör, hur fasiken kan vattnet vara så olika helt fisktomt eller alldeles fullt av abborre ? Det hade räckt bra att gå ett par hundra meter denna dag skulle det visa sig eftersom nästan alla toppvikter var fångade i närheten av den plogade banan. Det blev som tur var ett koppel medaljer med hem till hotellet åt några andra klubbmedlemmar som man fick glädja sig åt.
YHJ Guld till Leo Engström
DV Guld till Kristina Larsson
HS Guld till Christoffer Holmquist
Silver till Olle Eriksson
4.e plats till Per Nilsson
Denna tävling vill man snabbt glömma och försöka ladda inför lagtävlingen som skall vara lite sämre men innehålla mycket grövre abborre som kan ge bra vikter. Peter Pistol och Daniel Göransson är mina lagkompisar här i Luleå så vi skall nu smida lite planer inför morgondagen.
Resultatlistan