söndag 17 mars 2019

SM lagtävling Luleå

Idag vaknade vi upp till fortsatt snöstorm och det visade sig att det fallit minst 15cm nysnö lägg där till de 30cm som redan fanns på isen sedan gårdagen då blir det tung gått. De plogade isbanorna på älven existerade inte idag då blötsnön vräkte ner så plogbilarna hade fullt upp inne i staden. Planen idag var väl att hela laget gick ca 2km uppåt och placerade sig mitt ute i ingenstans där djupet låg på 7-8 meter sedan se hur och vart det nappade och jobba på därifrån. Den planen hade 100 andra också så det satt folk precis överallt där vi började men det funkade tydligen igår så det var inget vi bekymrade oss över. Men precis som igår så fanns det inte en enda fisk där man började, såg första abborren efter 30 min så laget förflyttade sig åt det hållet den drogs upp. När jag kom fram till vederbörande som drog ett par nya fiskar så såg jag att det var min klubbkompis Olle Eriksson som tog silvermedaljen igår och hade tydligen fortfarande flytet. Han berättade att han fick några 3hgs men blev för het och rev några sedan dog det hålet direkt. Jag fick 2 försiktiga hugg i ett hål som jag borrade en bit bakom Olle men ingen fisk ville fastna på min krok, kan ha varit en mört får vi hoppas. Efter 45 min fick jag äntligen en 25 grams abborre men sedan gick jag tomt i 30 min till innan nästa abborre högg. Efter 1 timme hade vi i laget inte ens 10 fisk ihop så vi gick längre och längre ut och uppåt. Vi såg några som plockade någon enstaka fisk men det verkade väldigt dåligt överlag. Slutligen så hamnade vi på ett område där vi kanske fick fisk i vårt 3.e hål som vi borrade inga stora fiskar men en och annan var upp mot hektot och sedan en massa mört som också ville ha mat. Mitt bästa hål för dagen lurade jag nog upp 15st varav de 4 första var hektosfiskar sedan var resten 20 grammare. Avslutade sista minuterna på en oborrad yta där flera fiskare fick lite bättre abborrar ända upp mot halvkilot men jag han inte få någon innan tiden tog slut, lite surt kanske var ett vinnarställe vem vet inte jag i alla fall för jag sätter inte min fot här igen :) Totalt fick jag ihop 44 fisk idag med vikten 1.9kg Pistol fick ihop 2.1 kg och Daniel 1.5kg så vi vägde in 5466gr. Fisket visade sig vara riktigt uselt i snöovädret så många lag hade bara fått något kilo sa gubbarna som sållade fisken, det här är en ganska så bra påse tyckte de när jag klagade över dagens fiske. Om det nu stämde så fick vi hoppas på att det kanske kunde bli ett tröstpris med hem i bussen efter allt kämpande. Blev tillslut en överraskande 6.e plats vilket var långt över förväntning med den vikten vi skrapat ihop, var många bra lag som fiskat sämre än oss men en 6.e plats är inget att hoppa jämfota över så det blir nya tag i Värmland nästa år då går vi för medalj igen.
Herrseniorer
1.a Sfk Luleå  8712gr 
2.a Tornedalen 7866gr
3.a Sveg 7316gr Lill-Thomas Rehnberg Erik A.
4.a Noragyttorp 7202gr Jesper Olle Chefen
5.a Sveg 6555gr Storm Erlingsson Daniel E.
6.a Noragyttorp 5466gr Stange Pistol Göransson
Herrveteraner
1.a Falubygdens Sfk 7755gr Esbjörs Gullstrand Fransson
2.a Skellefteå Sfk 6204gr
3.a Noragyttorp 5919gr Peo Uffe och Kurt-Arne
Resultatlistan