söndag 24 mars 2019

Venjan pimpelavslutning idag

Per Häll Micke Nyman och jag åkte från Örebro 05.30 för vidare färd upp till Venjan i Dalarna, tror vi var uppe 08.30 som så många andra för vi blev en hel bilkaravan som kom åkandes ut på isvägen  på morgonen. Sist jag var på Venjan var 2012 då gick det fruktansvärt dåligt tror jag fick 2 kg och året innan gick det bättre med över 8kg, gäller att vara på rätt ställe beroende på hur mycket vatten som finns kvar under isen när de tappar sjön på vatten. Nu i år skall den vara sänkt 3,5m det är inte alls mycket så frågan är vart fisken finns nu ? Fiskeplanen var i alla fall att dra iväg 4 km neråt där jag har fick över 8kg året 2011 men precis innan utgång så ändrade jag mig och stannade i starten i stället. Vi blev inte fler än 6 personer som började där så fanns fisken på plats så skulle det vara en riktig fullträff. Förhållandet och föret på isen var nu på morgonen en frusen skorpa is ovanpå 10cm vatten och det bar precis att gå på skorpan, men efterhand som solen kom så skulle det visa sig bli ett riktigt grisföre där man trampade igenom varje steg man tog. Det första borrhålet satte genast ribban för dagen då jag började med att borra i botten men skäret klarade sig, även min fiskegranne borrade i botten så vi fick flytta ut oss några meter. Fick första fisken i 3.e hålet en snorgärs sedan en mört ingen vidare start på tävlingen, blev några ströabborrar för mig den första halvtimmen och jag såg inte att någon annan fick fisk heller så valet att stanna i starten var inte bra. Jag borrade mig utåt och fick några finare fiskar på 40-80gr men de var bara 2-3st per hål men det blev några hål på raken så ett lite hopp tändes där efter 1,5 timme. Men sedan kom en riktig döperiod där jag sprang omkring med tafs i gammelhål som inte gav så mycket som jag tänkt men någon bättre fisk fanns kvar. Sedan börjades det köras snöskotrar och fyrhjuling precis där jag satt och fiskade så stället blev nu helt dött. Visste inte vad jag skulle hitta på för det kom folk och gick från alla håll på isen, och jag hörde att det nappat dåligt även för de som gått längst neråt. Kanske skulle kämpa lite ändå kunde ju kanske räcka till något pris idag om man fick ihop 5-6kg gällde bara att hitta på fisken igen. Såg då lite längre ut på sjön att Kjell Hellström satt helt själv och plockade fisk hål efter hål så jag blev tvungen att gå ut dit och kolla vilken storlek på fisken han fick. Såg då att det var den modellen på fisken som jag sökte, fick ett bra hål direkt med några fiskar över hektot samt stora mörtar som ville jävlas med mig, även varpspöt ville jävlas så det märktes att man inte använt det spöt på ett par veckor. Nu kom det ytterligare ett par personer hit så jag var snabb och slog ett hål bakom ryggen på Kjell och jag fick genast 3st abborrar på 150gr sedan rev jag ett par stycken och hålet dog. Sedan kom det massor av folk som ville borra där vi satt och det gillade inte abborren som genast slutade nappa på området. Vi blev över 20 personer som borrade upp hela ytan på någon minut sedan försvann hela klungan eftersom de inte fick något. Jag stannade kvar och fiskade med tafs i alla gamla hål sista timmarna men det gav inga fler stora men ett hundratalet småfisk. Jag fick ihop 199 st och en vikt av 5406gr tror faktiskt det var mest av alla som var i närheten av starten idag mer kunde jag inte göra och den vikten räckte till 14.e plats av 67 seniorer. Vann hela tävlingen gjorde Stefan Gren Ovansiljan med sina 10 501gr som han fick i gammelhål på det stället dit jag först tänkte gå, men det var många fler där nere som inte fick något alls så det kanske var lika bra att jag satt i starten denna dag ? Nu lägger vi skryllan och isborren på hyllan och gör i ordning båten till veckan sedan får vi se om det blir någon gäddfisketur eller så inväntar vi på att gösarna skall börja nappa.
RESULTATLISTAN från Venjan

Det blev många långväga gäster som man inte träffar så ofta förutom på SM 

160 deltagare hörde jag något om innan start 

Det var inte trångt där jag startade nästan oroväckande ödsligt

Efter 1 timme bar inte övre islagret längre så man brakade igenom efter varje steg

Alla medaljörer får medaljer i form av dalahästar i olika färger

Det var även en lagtävling som  Bernt Berggren Dan Esbjörs och Jonas Gustavsson
vann med över 20 kg i laget före pimpelsport gänget. och Knallen på 3.e platsen.

Anders Axelsson från räcka Stefan Green årets buckla
Timo Hakulinen drog en riktigt fet abborre 1467gr Grattis !
Veckans Gäddfiskare !
Björne fick dagens största fisk en gädda på 2,5kg
OS-mästaren 2019 Stefan Green