söndag 26 mars 2023

SM Orsasjön lagtävlingen

Mobilen ringde 05.30 denna morgon och vädret verkade mer lovande när rullgardinen åkte upp, även om det verkade oerhört kallt ut när man såg de isiga bilarna på parkeringen. En stadig frukost innan vi for mot Orsa och startplatsen som låg i den andra änden av sjön idag, och det är väl i den delen som det hållits flest tävlingar vad jag förstått. Flera veckor innan SM så har jag väl försökt få ut några vettiga svar och tips vart man kan tänkas fiska nu när lagtävlingen skall avgöras. Det fanns 2 alternativ i mitt huvud stanna i startområdet som skulle vara bra eller så gå 4,5km ner förbi Killingholmarna där det skulle finnas 20-30 risvasar utplacerade där kvistar skulle sticka upp ur isen. Vi i laget funderade fram och tillbaka vred och vände på olika scenarion och inte blev det bättre precis innan start då vi fick höra andra lags planer på att stanna eller gå kort. Vi tänkte att stannar vi i starten tillsammans med både Borlänge och Sveglaget som hittar här, det gynnar ju inte oss som aldrig fiskat här innan och att vi då skulle få mer fisk än dem verkade ju inte så troligt. Vi valde det långväga alternativet och märkte direkt  att det inte skulle bli så mycket folk neråt i sjön, det var inget av de mer kända lagen som hängde på så det blev lite flashback från Luleå SM där man inte skulle lämna startområdet överhuvudtaget. Men om vi hittade fisk neråt i sjön så skulle vi ha stora möjligheter till att lyckas och jag litade på mina vänner som prickat ner alla möjliga fiskeställen på karta åt oss. Vi hade väl inte allt för bråttom att gå så vi var framme vid Killingholmarna på 37 minuter så vi fick börja fiska direkt, det var lite väl grunt endast 1-1,5m djupt inte alls lika djupt som under gårdagen då jag fick fisk på 3-4m. Inte ett napp på de 10 första hålen varken för mig eller Häll så vi fortsatte stressade som vi var och sprang nedanför holmarna, där satt laget med Ankarberg och fick lite fisk men inget tempo alls så det verkade inte så lovande. Såg en stor bunt med grenar som jag antog var en risvase så jag borrade nästan mitt i den och kände fisk direkt sedan så var det bara att dra abborre på abborre i storleken 20-40gr. Från ingenstans så dök det upp 2 Smålänska gubbar som gick direkt på mig borrade 5m i från och vände ryggarna till, inte trevligt alls när man väl hittar på fisken leta lite själva nästa gång 😈 Jag fick ihop 27 fisk innan jag gick därifrån och bort till Jocke som satt och drog abborre som en väderkvarn, han hade redan kommit upp i över 50 fisk men jag fick inget runt omkring honom. Smålänningarna hittade på ett stim en bit ifrån oss så jag gav igen med samma mynt och borrade 5-6 hål runt dem men jag var förloraren eftersom jag inte fick ett enda napp. Häll dök upp stressad med endast ett par abborrar i skryllan och ville hitta på något för här kunde vi inte sitta så vi packade ihop grejerna och gick över de bottenfrysta grunden så vi kom över och längre in mot fastlandet. Där inne hamnade jag bredvid en kille som satt och fick fisk (även han smålänning) och snart så dök hans resterande lagkamrater upp så det kändes trångt att sitta kvar där med dem och bråka om fisken. Hörde de pratade högt om att de fått finare fisk inne vid en mörtstuga men jag insåg att här fanns inga mörtstugor utlagda utan det var säkerligen en av de 6-7 risvasarna som stack upp ur isen. Såg i min närhet att det fanns 3 kvistar längre utåt där ingen ännu varit så jag gick dit och borrade vid den mittersta och det var fisk framme och högg på kroken så fort pirken kom ner. Fram med varpspöt och sedan var det bara att plocka abborre på abborre av fint snitt 40-60gr fick nog 1kg i det hålet. Häll kom och provade vid de andra vasarna men han fick bara 1 abborre och försvann lika fort som han kom, tyvärr dök det upp ett helt juniorlag från Kalmar där coachen manade på pojkarna att skynda mot mig som fick fisk. De borrade och fick några abborrar och med ett lag framför mig och ett bakom så fanns det ingen mening med att sitta kvar där så både Häll och jag packade ihop igen och gick hemåt mot starten för att hitta nya ytor. När vi närmade oss vart vi startat på morgonen så såg jag att det satt massor av kvistar ute på isen som vi bara nonchalerat på morgonen, de var inte större än en mindre bunt påskris och någon annan hade redan borrat hål där. Sa till Häll att jag skulle testa de hålen sedan så skulle jag gå ifatt honom och Jocke bort mot starthållet. Det var inte mer än 1,2m djupt vid vasarna och jag kände fisk som var framme och snodde min pinkies, bytte då snabbt till tafs och fick fisk på fisk blandad storlek allt från 15-75gr. Det var 5-6 hål som gav bra med abborre kanske 1,5kg innan de båda Kalmarlagen dök upp samt en gubbe på fyrhjuling som tyckte det behövdes nya hål med sin 200mm motorborr. Han förstörde allt med sitt borrande så med 1 timme kvar av tävlingen så packade jag ihop igen och gick bort till de andra och där berättade Jocke att det inte nappade alls, varken för honom eller de andra i området. Fisket verkade trögt överlag på hela sjön vad han fått höra av klubbkamraten (Christoffer) som satt på området, han hade endast fått ihop 50 fisk likaså hans lagkamrater Dyberg och Göransson som satt i starten hade haft det tufft. Förstod då att vi tabbat oss rejält som gått ifrån fisken även om det inte var bra där nere så kunde man nog skrapat ihop 5kg om man varit kvar. Nu fick jag bara ihop 30gr under den sista timmen och slutade på 102 abborrar som tyngde vågen till 3,5kg Jocke hade 100 fisk och 3,4kg Häll hade en sämre dag som inte lyckades med att hitta någon fläck. På vägen in mot land så hoppades vi för allt i världen att det inte varit trögt för alla lag så att de vinner på 12 kg eller mindre för då hade det känts förjäv... tungt då vi lämnat området med fisk. Träffade på Jesper Dyberg direkt inne i målfållan och han var rätt så säker på att det var flera lag som fått minst 15kg som tur var så då kändes det genast lite bättre i den stora besvikelsen. Det var tufft fiske för många lag och det lät först inte som att något lag från klubben hade nått någon framgång denna dag men seniorlaget med Ove Henke och Tomaz hade iaf fått ihop 12,8kg vilket borde ge dem ett pris. Favoritlaget i veteranklassen Olle Chefen och Engvall floppade totalt med 7,8kg och stod och deppade bland bilarna, det de inte visste om då var att de snart skulle få silvermedaljer runt halsen och en biljett till nästa års SM. Knoppen var också missnöjd likaså hela det laget men de blev ändå 4.a med sina 5,7kg även om de var en bit från pallen viktmässigt. Damlaget med chefens fru Anneli som fiskade tillsammans med Lotta och Linda-Maria för Fagerstaklubben vann SM i senior, vårt eget lag vägde in blygsamma 7683gr och hamnade på 15.e plats av 44 seniorlag. Det här kanske var sista gången vi tävlade i seniorklassen för nästa år så är det i herrveteran som vi kvalat in och då med laget Stange Häll Rosén då siktar vi på medalj igen. Vi tackar Ovansiljans Sfk för ett bra arrangerat pimpel SM med snabb prisutdelning utan lång väntan där man står och fryser, bra prisbord även om jag inte fick ta del av det så värst mycket och så bra jobbat med allt vatten som ställde till med oreda.  

Hela resultatlistan finns HÄR  

En kall men lovande fiskedag 



Smider planer och har fortfarande stora förhoppningar 😄



Dags för arrangörerna att mota in alla bångstyriga lag i startfållan



Det blev iaf frisk luft och solröda kinder 😂



ÄHJ vinnare Fiskegymnasiet i Älvdalen 5850gr


 

ÄHV vinnare Norrtälje SF 8345gr 


 Totalvinnare av SM 2023 HS Hudiksvalls SFK 18 260gr 


DV vinnare Borlänge SFK 4783gr 


DS vinnare Fagersta AFK 6594gr


HV vinnare PK Nordic 8498gr