lördag 11 mars 2023

Falumästerskapet på Runn

Lördagsmorgonen startade med en bussresa från Nora där vi var 29 klubbkamrater som förväntansfullt äntrade bussen som skulle ta oss upp till Roxnäs i Falun för att deltaga på Falumästerskapet. Vi lämnade Nora 06.00 och anlände till startplatsen 08.25 så det fanns gott om tid till att träffa andra pimpelfiskare att slänga några ord med innan vi löste startkorten. Idag så tänkte jag gå precis lika långt som förra året runt 500m för i fjol så gick jag inte längre och jag fick då runt 9,6kg utan att göra någon optimal tävling då jag fattade några dåliga beslut som gjorde att jag inte nådde över 10 kilos gränsen. Mina förväntningar var högre ställda idag då jag som plan hade att fiska 2 timmar vardera sida om udden 😊 Stod kvar 10 minuter på parkeringen efter att de andra 270 deltagarna vandrade iväg för att senare själv gå iväg ut på isen och kolla vart det fanns någon plats där jag kunde börja fisket, gick bort där jag satt  året innan och det fanns inte en själ i närheten helt perfekt 👍Första borrhålet isen var tjock som fasiken säkert 50-60cm nappade direkt och drog upp 10 abborrar, nästa hål fick jag också fisk men inte lika många men storleken var trevlig. De var inte riktigt på hugget för de pillrade på kroken och snodde betet så fort de bara kunde utan att fastna på kroken, såg att de andra som satt längre bort också fick fisk så det kom ingen till mig som tur var. 70 fisk efter 40 minuter bra men det kunde varit mycket bättre om de varit i taget istället för att jävlas med mig, passerade 100st klockan 11.15 och nu började det närma sig lite folk från båda hållen men jag satt fortfarande ganska så ostört även den närmaste kvarten. När klockan var straxt efter 12 så var det massor av folk runt om mig så det fanns inte längre någonstans att borra, räkneverket stod på 190 och gissningsvis 5kg i skryllan när jag tackade för mig och gick över till den andra sidan. Fanns ingen jagande klunga på den sidan som det fanns förra året utan alla satt utspridda över stora ytor så jag knallade ut mitt i viken där det satt en dam som ägnade sig mer åt solbrännan än att koncentrera sig på fisket men hon drog ändå abborre på abborre. Borrade ett hål 20m framför henne och det nappade direkt och bra storlek på fisken så det vara bara till att dra så mycket som möjligt innan det skulle komma mer folk, fick ett par bra hål till innan det började rassla med pulkor och skruvdragare som fick jobba hårt för att ta sig genom isen. Tyvärr dog fisket när det började borras så jag började gneta med tafs i hålen och fick lite här och där men det är fel sorts fiske på den här sjön. klockan var över 13 nu och jag hade runt 250 abborrar vilket är minst hundra färre än vad jag hade tänkt mig. Jag gick längre ut i viken där det var helt oborrat och hittade fisk i första hålet även de i bra storlek men det blev aldrig fler än 10 fisk i något hål, givetvis fick man inte sitta där själv för det kom folk lika fort som flugor på en koskit. Jag han precis komma upp till 300 abborrar när slutskottet brann av och gissningsvis så hade jag runt 7kg vilket var 3kg mindre än vad jag hoppats på men jag förstod att fisket inte var lika bra som förra året. Det är alltid någon som lyckas komma över 10kg och man tävlar ju mot Sverige eliten denna helg så 7kg kommer inte räcka någonstans kanske till ett sista pris om man har tur. I kön fram till vågen så såg jag inte allt för många stora påsar utan 5-6kg verkade ganska så normalt men då var jag också tidigt i land eftersom jag bara hade 300m att gå. Min fångst vägde 7140gr hade känts bättre om man haft ett kilo till att väga in men nu blev det inte som man tänkt så det blir nya tag på Ösjön. Fredrik Ankarberg mäktade med 11 160gr och vann seniorklassen straxt före Jesper Dyberg 10,6kg mina fiskar räckte till ett pris dock bara en 17e plats av 68 deltagare. Mikael Engvall i veteranklassen var den som vann hela tävlingen med 20 grams marginal 11 180gr. Bussresan hem till Nora var sedan mycket trevlig som sig bör när vi i klubben är ute på turné 😋 Nya kämpatag på Ösjön imorgon 

Hela resultatlistan finns HÄR