lördag 25 mars 2023

SM Orsasjön individuellt

Gårdagskvällen var lugn och fördrevs framför tvn och fotbollsmatchen Sverige-Belgien, där sa vi tack och godnatt när Lukaku petade in sitt 3.e mål så vi var i säng tidigt. När sedan rullgardinen åkte upp klockan 6 på morgonen så dalade snöflingorna från skyn och så skulle det fortsätta fram till lunch, inget kul fiskeväder men inget vi själva kan styra över. Största samtalsämnet var ändå föret på sjön där det snackades om 10-20cm vatten och is sörja på sina ställen och det är inte kul att klaffsa i en hel dag för det blir både blött och kallt om fötter och ben. Över hela Orsasjön så låg det en tjock dimma när vi anlände till Våmhus camping, så idag fanns det nog stor risk att gå vilse på detta innanhav om man inte hade koll på väderstrecken 😎. Runt 440 deltagare samlades sedan nere vid sjön en härlig atmosfär av inbitna tävlingsfiskare och försäljare av alla dess slag, jag han med att köpa mig 2 nya pirkar av "Leffe" och så ett par burkar pinkies av Vestli innan vi skulle börja att samlas i startfållan. Nu 30 minuter innan start så visste  jag fortfarande inte om jag skulle gå 4km åt vänster och trängas eller höger där det skulle vara mer svårfiskat men betydligt mindre med folk. Spärrade upp öronen och förstod att båda Södergårdarna, Jonas Gustavsson och Stefan Gren skulle höger och när jag bara ett par minuter innan utgång även fick höra att Stormen gått höger (Handikappkort 15 min xtra gångtid) så bestämde jag mig för det samma. Kruxet var bara att jag nu stod längst till vänster i startfållan så jag fick sicksacka mig fram i startfältet för att ta mig ner mot Morahållet som var på den högra sidan 😄 Tanken var ändå inte att gå hela vägen ner mot avruskningen som ligger 5km bort utan jag hade sett ut en platå bortanför Gammelholmen där jag tyckte det fanns mycket att fiska på. Gång föret var lite i bästa laget för vi blev många fler som trampade iväg neråt och jag var först ner förbi öarna av dem som skulle kort, sneglade lite på sjökortet och gick längre utåt i sjön där det skulle vara runt 5m djupt (sommartid). 28 minuters gångtid så jag han plocka fram både spön och beten innan startskottet small och pirken nådde botten redan efter 3,5m lina, ett par ryck och första abborren satt på kroken sedan kom det upp 3 till efter den första. Ställer mig upp för att borra nästa hål och ser att jag har minst 10 personer bakom ryggen 😒 får fler abborrar i andra och tredje hålet och nu är det folk överallt. Har fått ihop 25 abborrar efter första 30 min och värsta folkmassan har borrat sig vidare utåt med sina borrmaskiner, gör nu misstaget att försöka hitta fisk mellan mina gamla borrhål blir bara ett par mindre ströfiskar. Ser att det bildats en liten klunga längre ut mot djupet där de drar fisk så jag löper dit och inser att det är exakt samma djup som innan och det hugger direkt, bättre storlek på fisken här ute 40-80gr och det hugger riktigt bra. Klungan driver framåt och alltid är det någon som hittar fisk så man får hela tiden räkna ut vart man skall sätta nästa borrhål, inser att jag nästa känner igen alla som sitter där omkring kategoriserar dem som "Stockholmare". Jag slår flera bra hål likaså Risto Monthan som jag fiskar bredvid flera gånger de första timmarna. Sneglar på klockan som då är 11.45 och jag inser att jag redan har nått min fy skäms gräns som jag satt till 5kg men det roliga är straxt över för ingen i klungan hittar mer fisk så den splittras och folket letar nu på egen hand åt olika håll. Jag försöker lite djupare och får någon enstaka fisk av bättre format men också en massa bomhål som tar tid, sneglar bortåt där jag ser Henke vevar friskt med armarna och så en gubbe bredvid honom och det inser nu de andra också så fler och fler  börjar nu sakta söka sig bortåt mot dem. Skyndar mig dit och ser Risto borra hål 20m bakom de båda som får fisk så jag sätter mig framför honom och vi får båda fisk direkt, det bara smäller i pirken och jag får minst 1kg på en kort tid innan jag skall borra mitt nästa hål. Det finns ingenstans att borra för vi är säkert 15 personer som sitter i en tät klunga, Risto sitter fortfarande kvar i sitt första hål och drar abborre på abborre. Jag får borra en bra bit därifrån men får inget alls så jag försöker tränga mig åter in i klungan och provar ett par gamla hål med tafsen men det händer inget. Vill åt mitt eget hål där jag fick ett kilo men det är en annan kille som borrar runt omkring det så jag kommer inte åt 😒 Skall precis resa mig för att byta hål då det tar tvärstopp i spöt och det dunkar på bra i spötoppen där fisken och jag både tar in lina och släpper iväg lina, känns som en liten gädda men det skulle lika gärna vara en sik eller nått annat. 60cm tjock is och fullt av snö i borrhålet gör att jag inget ser så jag tar det försiktigt och försöker gång på gång lirka in fisken i hålet och lyckas tillslut. Lyckan när jag ser ett klotformat abborrhuvud titta upp ur slasken 😊 och jag greppar en enorm tävlingsfisk där fick jag många hekto som bonus. Vägde den lite senare när allt lugnat ner sig till 7 hekto alltså inget monster men i tävlingssammanhang och på ett SM så är det en stor fisk som ger många sköna extra gram. Efter det så droppar folk av och går från området för att leta nya ytor men jag tror inte att det finns några kvar så jag bestämmer mig för att fiska tafs i Ristos och mitt borrhål där vi fick så bra med fisk. Kruxet är att de hålen med massor av blod runt omkring nu har snöat över så det är svårt att veta exakt vart vi satt. Men några har jag koll på och visst fanns det fisk kvar i flera av hålen får 3-4 abborrar i vissa och så ett med 10 fisk. Inte så mycket fisk runt omkring men jag skrapar ändå ihop ytterligare 1kg den sista timmen och stannar på 171 fisk som fyller min dunk gott och väl. Minst 7kg kanske ingen medaljvikt för det talades om att det skulle behövas runt 10kg för vinst på SM,  jag har iaf inte fiskat dåligt på något sätt men vissa beslut kanske man önskar att man inte tagit där och nu. Har alltid en målsättning att försöka komma bland de 15 första för att räkna det som ett godkänt SM och det hade jag nog chansen till gissade jag om de nu inte fått en massa fisk i den andra änden av sjön. Jag gick iland tillsammans med Bengtsson från Knallen som fiskat längre neråt i sjön och han hade fått ihop 190 fisk och gissningsvis en vikt runt 7-8kg. Han sa att den mängden med fisk hade nog de flesta som var nere mot gränsen och han hade talat med Möller som fiskat i norra änden av sjön och mäktat med hela 240 abborrar. Mycket riktigt så var det så att det verkade väldigt jämnt när vi stod i fållan in mot invägningen för alla såg ut att ha lika mycket fisk förutom Erik Södergårds som hade en lite större påse än oss andra. Chefen kom förbi och berättade att han inte gjort ett enda bomhål på tävlingen och vägde därför in 10 565gr ingen är så förunnad att vinna ett SM guld som chefen så jag är säker på att vi alla som stod i kön hoppades att idag skulle så ske. Rosa mössan vägde in 8,4kg vilket då var en topp 4 placering Möller 7,7kg Martin S. 7,6kg Bengtsson 7,4kg Jonas G. 7,3kg så det var jämnt. Från ingen stans så gick plötsligt rycktet att Jörgen Storm vägt in 2 påsar med fisk men jag såg ju att han fortfarande stod sist i kön och bara hade 1 påse på isen så det var en ren lögn. Vägde själv in 7628gr så det var tight där mellan 7-8kg träffade på Risto som också hade vägt in 7,6kg och det visade sig att jag slog honom med 21gr 😁. Jag vet inte vad jag skulle gjort bättre idag för att få mer fisk ? kanske att jag skulle gått ut till klungan tidigare där fanns chansen till att få ett par hål och med tur 1-2kg till men det lär vi inte få veta, eller så skulle jag inte fördrivit den sista timmen i gammelhål men jag hade inga krafter kvar till någon längre förflyttning. Ett som var säkert det var att Per "Chefen" Nilsson äntligen fick sitt efterlängtade guld GRATTIS!!!  Även klubbkamraten Kurt-Arne Larsson klarade av att vinna ett guld Lotta Engvall  Tuula Pesonen och Erik Södergårds vann också sina klasser GRATTIS!!! men chefen drog det längsta stråt och får inteckningen i vandringspriset som nu inte längre bara är till för seniorer. I mitt resesällskap så blev Per Häll 9a (Hv) Knoppen 10a (Ähv) och jag hamnade på en 11.e plats i (Hs). Åkte hem till hotellet för att torka kläder och knyta pirkar sedan passade jag på att utnyttja bastun och ta mig ett dopp i poolen innan vi skulle käka mat, blev en tidig kväll idag också men jag höll mig vaken ända till 21.30 innan kudden lockade på mig 😂  

Resultatlistan SM individuellt ser du HÄR





Var fasiken skall jag ta vägen idag ???



Otrevligt väder till att börja med men det blev sakta bättre under dagen 



Här ser vi min färd över isen under de 4 timmarna 



Björn Borg ville ha ett foto på min abborre 😁



Svenska mästaren i Ähv
Kurt-Arne Larsson 5 140gr



Hs. Svensk mästare Erik Södergårds 9 135gr
2.a Kai Lahtinen-Idö 9 123gr
3.a Jonas  Back 8 894gr 






Hv. Svensk mästare Per "chefen" Nilsson 10 565gr
2.a Roger Johansson 10 504gr
3.a Timo Jumisko  8 120gr 


                     

Blev ett minnespris handskar och ett presentkort