söndag 12 mars 2023

Borlängemästerskapet på Ösjön

Häll hämtade mig 05.45 och jag tror vi var de enda från bussresan igår som tänkte åka åter upp till Borlänge för att fiska idag. Ute i väldigt god tid kan tyckas men Häll kör en sådan modern elbil som inte kommer värst långt innan den skall laddas igen så vi hamnade på mack i 40 minuter för att ladda bilen innan vi åkte fram till Ornäs. Framme klockan 08.45 och vi var absolut inte bland de sista att anlända för det rullade in många bilar efter oss då det blev bra med folk även denna dag ca 220 deltagare. Fisket på denna sjö är lite sämre eller bättre hur man nu vrider och vänder på det, vinner gör de oftast över 10kg men snittet på fisken variera lite mer så här finns mer chans till bonusfisk om de är på hugget så man måste inte ha över 500st för att vinna. Hela veckan hade jag planerat att ta mig vänster ner mot Torranö för jag tänkte absolut inte gå dit jag gick förra året då det var värdelöst (vilket det inte skulle vara idag vilken fingertopps känsla man har) 😖 Ändrade mig igen när vi började gå så jag drog iväg ner mot Norrsundet tillsammans med Möller och Häll även chefen Hulon och Södergårds hamnade på området. Idag blev det ingen vidare start för mig då jag började med 6-7 helt sterila hål samtidigt som jag såg armarna gå på de andra längre bort. När jag kom fram till dem så fick jag genast fisk och det gick att dra rätt i näven men även idag så var de bara och petade på kroken så det var ingen fart på fisket. Fick 2 bra hål och hade snart 60 fisk medans Häll redan var upp i 95 sedan dog fisket helt för mig. Borrade 10 hål och fick 1 abborre så jag velade runt och försökte hitta fisken åt olika håll men de blev bara ströare de andra hade det också tufft men de fisk många fler än mig så jag stack där ifrån och in mot fastlandet. Borrade 2 hål och fick 6 abborrar gick lite till och fick 2 borrade igen och fick 3, snittstorleken ökade lite och jag var helt själv nytt hål där jag fick 10st varav 2 var över hektot. Borrade mig på en linje efter land och fick fisk i alla hål och var snart uppe i över 100 även om det är mycket men det är ju alltid något och kan jag hitta fler på hektot så kan det sticka iväg. Fick tillslut 1 till men sedan var det bara smått men de kom 10 och 10 så jag borrade på tills sträckan var slut, försökte lite längre ut från land men det var helt lönlöst  så jag testade ett par gammelhål. Det fanns massor av abborre via tafsen i första hålet jag provade säkert över 20 och i nästa lika många så jag fiskade bara i gammelhål resten av tiden men jag kom tillslut bara upp i 252 abborrar vilket är minst 100 för lite. Gissningsvis 5kg träffade på Häll på hemvägen han hade iaf 370st vilket borde vara minst 7kg sedan dök chefen upp och sa att han hade 6kg så vi hade inte varit på rätt ställe denna dag. Hulon vägde in 6,2 och Erik 7,2kg när de stod för mig i kön till vågen min gissning var inte helt fel när jag fick väga min fångst till 4998gr. Jonas Gustavsson Dyberg och Bengtsson vägde alla in över 10kg så det hade nappat för vissa på sjön så idag skulle det inte bli någon placering iaf inte för mig Hälls 7,2kg borde räcka till placering. Lite korvätning och dryck innan prisutdelningen där de började med att dela ut pokalerna till de bästa över 2 dagars fiske bästa dam blev Linda-Maria Lundin och bästa herre Jesper Dyberg. Segrare i senior och med högsta vikt totalt drog Jonas Gustavsson 10 890gr några gram före den eviga 2.an Henrik Bengtsson 10 845gr 3.a blev Dyberg 10 230gr fick faktiskt ett pris idag med 18.e plats av 53. Veteranklassen vanns ut av Timo Hakulinen 10 525gr sedan blev faktiskt Häll 2.a på 7275gr så det blev ett stort hopp i den klassen 3.a Björn Widerberg 6755gr. Äldre herrveteran briljerades utav Lasse Sundberg som vann 3 tävlingar denna helg (Fre,Lö,Sö) 6400gr strongt gjort 💪 

Resultatlistan från Borlänge hittar ni HÄR