måndag 3 april 2023

Ett sista försök efter de större

Våren är i antågande och det är knappt om tid nu för den som vill ut och pimpla på säker is, brorsan och jag gjorde ett sista tappert försök att fånga den där kilos abborren som vi saknat i vinter. Jag har iofs fått en i vinter men det var på vertikalpirk när jag fiskade efter smått så det var lite mer tur än nu när vi verkligen riktar in oss efter de större. Ovissa om hur mycket värmen hade tagit på isen så bestämde vi att jag skulle hämta upp brorsan i Karlskoga klockan 06.00 och sedan fara vidare över Värmlandsgränsen för en fiskedag i solen. Det har ju varit kalla nätter hela veckan så jag var inte speciellt orolig över att inte komma ut även om brorsan berättade att isarna borta i Hällefors börjar bli möra och landlösa. Det första som mötte oss när vi kom fram till sjön var 2 svanar som simmade i öppet vatten men det var bara en större bäck som hade öppnat upp isen lite grann för att påminna om att nu är våren här. Brorsan fick äran att äntra isen först för att kolla så att den var okej och det var den minsann,  30-35cm ren och hård kärnis rakt igenom och så ett lager med 5-10cm snö ovanpå så inga isbroddar behövdes idag. Packade pulkorna och knallade ut till en ö där vi fått fisk varje gång vi varit på denna sjö kollade djupkartorna och satte oss ute på 14 meter. Såg inte något intressant i de första 3-4 hålen men sedan så hade brorsan ett par abborrar som var framme och tittade på balansen innan de försvann igen, men efter någon minut så var de åter i hålet och han kunde kroka den första fisken för dagen. En abborre på 840gr vägde dagens första fisk en helt okej storlek men vi vill ha lite större abborre fast vi har aldrig fått några över kilot på denna sjö men det är andra har lyckats med det så vi lever fortfarande på hoppet att hitta dem 😁 Jag kan väl säga att jag fick borra och borra i över 2 timmar innan jag såg min första fisk av storlek den kom längs botten nere på 15m och steg upp ett par meter innan den högg. 600gr stor och förlösande efter all frustration och snart så kom nästa abborre och högg men den lyckades jag inte kroka. Brorsan som satt 700m längre in i en vik hade fått några på 3-400gr men ingen fart alls på dem så vi knallade åter ut till ön där vi startade och kokade oss ett par varmkorvar till lunch. Plötsligt så hade brorsan hålet fullt av fisk men fick bara en halvkilos jag lyckades senare lura en på 3hg sedan var det dött och varmt så inåt bomben så jackorna åkte av 🌞 Timmarna gick och vi borrade oss hem mot bilen utan resultat men på sjökortet så såg vi att det fanns 2 friliggande grund lite längre bortåt så vi gjorde en sista ansträngning. Brorsan han väl pimpla i 30 sekunder innan han hade fisk på kroken och även det en abborre på 840gr men den var själv. Jag gick vidare bort mot sista grundtoppen som låg på 13m fiskade en minut sedan så kom det en stigande fisk och klappade på balansen utan att fastna, lyckades lite senare lura den till hugg med en mormyska men abborren var inte större än 350gr. Brorsan fick också en till i den storleken sedan så packade vi ihop grejerna och åkte hemåt vid 15-tiden. Till veckan och framåt påsk så blir det nu varmt men vi skall ut på isen igen även om det blir helt andra grejer, brorsan skall fiska regnbåge och jag skall tävla uppe på Venjan och Stor Hamrasjön men de ligger på helt andra breddgrader så isarna är nog minst 60cm där uppe. 😄