måndag 10 april 2023

OS-pimpeln på Hamrasjön

Även idag så åkte Häll och jag upp till Dalarna för en dags rekreation ut på isen, nu var det min tur att styra bilen så jag startade min färd redan klockan 04.00 för att sedan hämta upp Per. 3,5 timmes bilåkande på asfalt och sedan 40 minuter isig och kletig grusväg från Furudal och upp till dammen vid Stor Hamra. Framme där så gissade vi på att det var runt 120 tillresta deltagare som kom till start även här mindre antal än vad vi förväntade oss, vart är allt folk har alla packat ihop efter SM helgen ???? Sjön var lite mera sänkt jämfört med förra året vilket många skulle bli varse om när de började borra, har nog aldrig hört så många som borrat i botten på en och samma tävling för här låg vik på vik bottenfrusna. Jag bestämde mig för att börja i närheten av vart jag satt förra året, den gången fick jag 9,4kg och blev 10.a inget pris men nästan 😖 Stor och svår sjö med mycket bra motstånd och på 5 timmar så är det ofta många som hittar bra med fisk så det är sällan som man får pris i seniorklassen om man har mindre än 10kg. 5 långlöpare älgade åter iväg med sina pulkor på släp för att fiska i de norra delarna av sjön en resa på ca 7km ibland värt mödan men inte alltid. Jag försökte att jogga lite samt gå i snabb takt för att hinna fram till min plats i tid och det tog mig 26 minuter tills jag var framme så jag han med att plocka fram både spön och beten innan startskottet small. Inte ett napp i de 2 första hålen men sedan så fick jag 3 abborrar av bra snitt runt 60gr men sedan blev det minst 5 bomhål till och inte såg jag att de andra som var där ens få ett napp. Det kom upp fler person som börjat längre neråt i sjön och jag hörde att de klagade på vattenståndet och att det var lortigt när de borrade. Tyckte vi blev väl många så jag packade och gick till en fläck som jag fick bra på förra året fick där genast en abborre på över 2hg och fick stora förhoppningar men det gick snabbt över för den var själv. Efter 50 minuter och endast 17 abborrar så slog jag ett hål närma land och där var det full aktivitet när pirken kom ner, var svårt att kroka dem så jag bytte till tafs det gick mycket bättre och fick gissningsvis ett 30 tal fisk inga jättar men upp till 40gr. Fick till ett hål bredvid med nästan lika många men sedan var det slut på det roliga, började närma sig folk här med så jag packade och tog sikte på Erik Albrechtsen som jag sett veva fisk en längre tid och han satt själv långt borta på andra sidan viken. Gick dit och kollade läget han berättade att abborren högg som tokar både högt och lågt blandad storlek upp mot hektot så jag gick lite längre bort och hittade snart fisken. Jag drog fisk på fisk men ingen var större än 15gr så jag fick justera mitt borrande bort mot Eric och där hittade jag en snöfläck som levererade säkerligen över 50 abborrar med bättre snitt kanske 25-80gr tyvärr så var det inte lätt att hitta på fler sådana hål på direkten. Blev ett borrande in mot varje sten man såg hittade nått hål med runt 20 fisk sedan ett par resultatlösa utflykter. Det var mycket folk i rörelse på isen så förstod att sjön inte levererade som brukligt så varje fisk var säkert viktig, men när man bara har runt 4,5 kg i skryllan efter 3,5 timme så tappar man modet minut för minut när man vet att 10kg behövs. Efter mycket letande så hittar jag åter ett hål som levererar nått kilo och den sista timmen valde jag att bakfiska alla våra borrhål som stått orörda en stund. Hålen som var bra på morgonen var ganska bra nu med och det fanns några bättre abborrar kvar som tyngd lite extra. I ett av dessa hål så tog det fasiken tvärstopp mitt i ett ryck och jag känner ett riktigt tunggung där fisken följer med den första sekunden och sen bär det bara iväg. Den släpper innan jag hinner fatta något och på min tafsmyska sitter ett fjäll gissningsvis från en gädda som jag krokade av misstag för det finns inte en abborre kvar i hålet efter det. Flyttar mig sedan till ett annat hål och drar 10 gr abborrar fram tills räkneverket säger 350 då packar jag ihop fast det är 5 minuter kvar av tävlingen och börjar bege mig hemåt. Det tog mig 40 minuter att gå hem i den lite mosiga snön och jag tror att alla hann in i tid detta år för jag hörde inte att någon blev diskad ? Fisket hade mycket riktigt varit ganska så knepigt så idag fick många jobba hårt för att förtjäna sina kilon, sedan fanns det några som snubblat över någon risvase och fått 5-6kg första timmen men sedan också haft det tufft. Hulon ledde tävlingen på över 11kg när jag ställde mig i kön och jag hörde åtminstone 2 till som kom över 10 kg idag, den ena av dem var Eric som jag fiskade tillsammans med och han hade fått lite större fisk innan jag kom till honom. Själv så vägde jag in mina 350st till vikten 7424gr vilket skulle visa sig vara 87gr från sista pris i herrseniorklassen så det var inte så fasligt höga vikter detta år. Per Häll fick rädda upp äran i bilen när han lyckades med konsten att dra över 500 abborrar idag och blev 2.a med vikten 8362gr i Hv. Det var annars lite mera vinter här uppe detta år kanske att det gjorde fisket trögare sedan så fick vi lite snö samt lite regnstänk under tävlingen så vädret kanske också spelade in ? Gratulerar Tomas "Hulon" Olsson som knep totalsegern och vandringspriset med sina 11 486gr misstänker att herr Storm har med ett finger i taktiken vart på sjön man skulle fiska. 😏 Detta blev min sista tävling i vinter och den sista som senior om inget ändras framöver nu väntar en säsong med tävlingsmete och trolling efter gädda 😁

Resultatlistan från OS- pimpeln finns HÄR   

Utsikten från dammen fruset vatten ända in till vägen



Samling på isen för genomgång 



Här tror jag det är bra 😅



Stefan, Laxen och Daniel fixade prisutdelningen