fredag 7 april 2023

5-timmars på Venjanssjön

Häll hämtade upp mig klockan 05.00 för en vidare färd först upp till Vansbro där vi laddade bilen med el och oss själva med kaffe och nybakt bulle på macken, sedan så for vi vidare till Venjan och Ovansiljans 5- timmars pimpeltävling. Bilresan flöt på fint och vi var uppe i god tid även om vi var bland de sista bilarna som anlände till parkeringen som var förlagd på isen ute vid Nötholmen. Vi såg att det redan satt massor av folk utspridda på isen och det visade sig att just idag på långfredagen så har ortsbefolkningen en traditionsenlig angeltävling på sjön. Vi som skulle tävla i pimpelfiske fick vänta på start tills 10.00 och det startfältet var ungefär 100 personer stort, vi fick gå iväg precis vart och hur långt bort vi ville för isen var tjock nog att köra bil på över hela sjön. Jag hade bestämt mig sedan länge för att gå till samma ställen som året innan där jag då fick ihop 500st abborrar, även om det då bara räckte till en 8.e plats med mina 9,7kg. Tänkte försöka maxa det nu och hoppa över de dåliga besluten som jag tog då och vi hade ju dessutom 1 timme längre fisketid idag 😁 Vattenståndet var precis det samma -3,6m så fisket borde inte vara annorlunda frågan var ju hur mycket folk det skulle bli på samma ställe, förhoppningsvis färre eftersom årets startfällt var lite mindre men man vet aldrig innan start. Långlöparna älgade iväg med sina pulkor men jag valde att gå i snabb takt för jag visste att jag jag inte skulle behöva slösa speciellt många minter av tävlingstiden innan jag var framme. Med mig ner fick jag precis som förra året Ulf Stenqvist och Marcus Dahlkvist så vi kunde leta fisk tillsammans om det behövdes sedan så kom det 2 eftersläntrare också. Det började inte alls bra för mig fick endast ihop 3 små abborrar på 4 hål, såg inte att de andra fick mycket mera så jag packade och gick vidare till ett annat ställe där jag slog ett hål ganska så nära land. Kände fisk direkt pirken nådde botten 1,5 meter djupt sedan kunde jag sitta där själv och varpa upp den ena abborren efter den andra. Första timmen flöt på bra räkneverket visade att jag fått 170 abborrar och det nappade fortfarande i hålet, 20 minuter senare så rasslade en pulka bakom ryggen och det var Carina Widerberg som kom gående. Jag slutade upp att fiska och plockade lite med spöna och beten för att se om hon bara skulle passera men det gjorde hon inte utan hon satte sig 50m utanför mig och fick fisk direkt så henne blev man inte av med. Jag upptog mitt fiske och drog sammanlagt upp 275st ur det första hålet innan jag gjorde mitt nästa och där nappade det också direkt pirken kom ner 😁 Marcus kom tassande ut och borrade ett hål bakom mig och jag var uppe i 320 fisk när även Häll dök upp så nu var vi 4 på området, efter 3 timmar så passerade jag 500 fisk och Häll började snacka om att jag skulle vinna idag sådana tankar fick man skaka av sig och fokusera på fisket. Marcus blev klar med sitt första hål 340st fick han i det som han borrade bakom min rygg, jag hade valt att gå framåt tänk om jag istället backat efter mitt första hål då hade det varit mitt 😏Fredrik Ankarberg och Henrik Persson kom också förbi och ville ha lite av kakan men den ene av dem försvann illa kvickt utan att få något nämnvärt, ytan var nu i princip överfiskad så vi försökte hitta fisk längre utåt men utan framgång så vi nötte på. 4 timmar och jag var nu uppe i mot 680-700 abborrar Marcus hade fått fler än så och jag såg att han fick bra på tafs så jag skiftade spö till det samma. Nappade okej på tafs i gamla hål och fick ihop runt 130 den sista timmen och slutade på sammanlagt 818 abborrar ett nytt rekord med nästan 300st 😃 Marcus ville inte vara sämre och slutade på sammanlagt 850st men frågan var vilken storlek på fisken han fått för han sa att han drog 250st väldigt små innan han kom bort till mig och fick sitt 340 hål. Jag gick hemåt och funderade på hur mycket jag  själv hade i ryggsäcken för den kändes tyngre och tyngre ju längre jag gick i solskenet, abborrarna var små och inte i närheten av 20gr kanske 15gr då skulle det väga runt 12kg men jag hoppades på mer. Det var inte allt förstora fiskpåsar i kön fram till vågen 8-9kg vägde några in men chefen kom förbi och sa att han leder på 12,6kg fast han fiskar i Hv och jag Hs. Marcus vägde in sin fångst till 11 292gr och jag 13 632gr vilket var mest hittills men det fanns några gubbar kvar som ännu inte vägt in sin fisk så jag tog inte ut något i förskott. Men det blev så att det var jag som fick den högsta vikten av alla till slut, en riktigt oväntad seger men ack så härlig inget dåligt startfällt att vinna över även om det kunde fått varit lite större 😊. Stoltast är jag ändå över att jag klarade av att dra 818 abborrar och mestadels med varpspö alltså inte bara att sitta grunt och dra dem rätt i näven, nu vet jag vad jag klarar av med varptekniken så nu har alla spärrar släppt 😝  

Resultatlistan från Venjan finns HÄR


Bland det viktigaste att fylla på en termos kaffe när man åker långt



Långt där ute pågår en angeltävling

Runt 100 förväntansfulla fiskare som snart skall iväg



De var inte stora i slutskedet av tävlingen 😂



Den promenaden gjorde ont och det var varmt tur man hade 0,5 liter dryck



Vi startade längst upp vid röda pricken