söndag 12 februari 2023

Serie 5 och avslutning på Norrgryten

Degerfors Afk gjorde ett bra jobb med att leta rätt på vägar som var framkomliga och isar som var hållbara nog för tävling veckan innan nu när vi oftast har plusgrader var och varannan dag. Bra gjort att försöka genomföra serien det var många år sedan vi lyckades med att få till alla de 5 deltävlingarna 👍. Att det sedan blev på en skogssjö i Kilsbergen verkade skrämma slag på halva startfältet som valde att stanna hemma i stället för att ställa upp och tävla när någon försöker arrangera tävling är väl sisådär tycker jag. Vattnet blev i alla fall Norrgryten som ligger inne på Villingsbergsområdet och där har det tävlats förr ett flertalet gånger, själv har jag vart med en gång och då var det kallt och snö på isen jag vann tävlingen på 2,6kg den gången. Såg ett resultat från förra året då vann de endast på 1,7kg så jag tänkte att om man kan pillra upp runt 2kg denna gången så är man nog med i toppen men ack så fel jag hade. 28 deltagare blev vi på ett vatten som var 1,5km långt dimman hängde straxt över trädtopparna under hela dagen, vinden var obefintlig likaså minusgraderna så det var varmt likt en vårdag när vi fick knalla ut på sjön. Jag hade inte speciellt bråttom till den andra sidan där jag satt och vann någon gång under slutet av 90-talet 😄 när jag väl kom fram så kände jag inte igen mig alls vart jag eventuellt satt och fick lite bättre abborrar den gången. Jag började i en liten undanskymd vik med murkna träd som satt fastfrusna i isen och stora stenblock i strandkanten, det såg hur fint ut som helst men jag hade inte ett napp förrän i 6e hålet och den lilla abborren var helt själv på fel ställe och fel tidpunkt 😉Borrade sedan runt en hel vik utan ett pet så jag packade ihop och gick ut mitt i sjön där det var några stora stenar och en massa gamla borrhål som någon annan gjort för någon vecka sedan. Jag fick 3 abborrar direkt varav den ena var runt 50gr det är säkert stort tänkte jag så jag borrade mig efter en linje runt stenarna och fick ihop 8 fiskar i blandad storlek. Jag var inte själv där för Jan Lundberg satt där redan från början och han slet upp ett par fina abborrar som han glatt höll upp och så en gädda. Lite senare så hittade han ett bra hål med abborrar på 1-2 hekto så han fick snabbt ihop 1kg och då blev vi plötsligt 4 personer som borrade runt bland stenarna och sökte lyckan men utan framgång 😓. Jag hade nog runt 20 abborrar efter halva tävlingstiden när jag äntligen hittade rätt hål och drog upp 34st abborrar då hade man plötsligt segervittring 😄men sedan så fick jag bara ett par stycken till under resten av dagen. Stannade på 60 fisk vilket tyngde fjädervågen till 3kg klart mycket mer än vad jag räknade med innan tävlingen, passade även på att väga Lundbergs påse vilket tyngde vågen till 2kg så honom slog jag tillslut även om det kändes helt hopplöst under större delen av tävlingen. Knoppen hittade också ett par smörhål i slutminuterna och gick från ett par fiskar till 35st på en kort stund så vi kunde hoppas på att vi vart i rätt ände av sjön. Men inte då för när vi började närma oss starten och invägningen så såg vi ett par fina påsar direkt som var både större och tyngre än våra så då var det tack och godnatt 👊 Det var ganska så många som fiskade runt startviken och som hade haft ett bra fiske, Jonny Skoglund var den som fick den allra tyngsta påsen denna dag hela 5557gr sedan var det en handfull fiskare som klarade sig över 4kg gränsen så även denna sjö överraskade rejält. Min fångst vägdes in till 3032gr och räckte inte längre än till en 6e plats så tur var att jag inte behövde någon låg platssiffra denna tävling för jag har ju redan säkrat min SM plats. 

Dagens resultat från Norrgryten hittar du HÄR

Hur det har gått i Örebrodistriktets SM kval ind+lag inför 2024 kan ni se HÄR