lördag 25 februari 2023

Expedition skogssjö

Eftersom att vi igår bestämde oss för att inte åka den långa vägen upp till Mållången och tävla p.g.a. att vi trodde det skulle vara lite för mycket med snö och trögt fiske (vilket det nu inte blev) så tänkte jag skippa tv soffan och bege mig ut på egen hand. Packade med mig pulkan så att jag kunde ta med mig matsäck ut på sjön ifall att de skulle bli en heldag, inget ekolodsfiske utan hederligt trekroksfiske efter små svarta skogsabborrar som jag tänkte ge till mammas hungriga och bortskämda katt som enbart äter abborrfilé 😄 Var framme vid sjön straxt innan 09.00 solen började komma upp över trädtopparna men det blåste något så in i bomben och kall nordanvind var det också 😬 Fick 3 abborrar i första hålet och så 3 i det 3e hålet men sedan så fick jag kämpa på för att komma upp till 10st vilket tog över 1,5 timme. Bytte ställe så jag gick bortåt 4-500m tills jag hittade en vass som jag satte mig vid och där nappade det rätt bra i hålet men de var svåra att kroka, fick upp 3-4 abborrar i 10gr klassen provade sedan med tafsen och fick en massa mörtar så det var de som petade på trekroken. Borrade mig en bit utåt från vassen och fick direkt en bättre abborre på 2 hekto men sedan blev det 15 tomhål. Borrade sedan 6 hål på en rak linje rakt ut mot mitten av sjön för att se om jag kunde hitta någon kant men botten var helt platt. Tror det var i 3e hålet som det högg till rejält och det kändes som abborre men jag var inte säker men jag fick upp den till iskanten och såg att det var en abborre av bättre modell men den ville inte in i hålet. På det 3e försöket så gav den upp men huvudet ville inte gå upp genom hålet eftersom den spärrade ut gällocken så jag tog fram en huggkrok som jag pillrade in i munnen på fisken och drog upp den. Abborren var faktiskt större än förväntat så jag plockade fram fjädervågen som visade 1050gr knäppte ett par bilder och sedan så stoppade jag ner den i hålet igen. Tycker det är synd att avliva så pass stora abborrar och idag så fiskar jag ju mest åt katten och han bryr sig inte om storleken på fisken 🐱Fick inga fler hugg där så jag gick 500m till så att jag kom i lä för den värsta vinden så jag borrade upp 3 hål vid ett fallet träd som låg fastfruset genom isen. Jäklar vad det nappade i det första hålet pirken han inte ner till botten då jag hittade ett smör hål med abborrar på 50-80gr fick sedan lite fisk i de andra hålen också. Klockan var nu runt 12.30 så jag tog en lunchpaus och käkade varm köttsoppa med ostmackor och en kopp kaffe och bara njöt av dagen på sjön även om jag frös som en hund ibland 😁 Med nyvunna krafter så borrade jag mig vidare efter en skogskant som övergick till mosskant men storleken på abborrarna var bara tusenbröder så jag var snart tillbaka till mitt träd igen. Fick till ett par hål med några fler abborrar i samma storlek så jag fick ihop 75 fisk med hem och så hade jag nog returnerat ett 30 talet som var för små. Påsen vägde jag till 3,6kg väldigt mycket smått idag men snittade ändå 48gr fast ibland kan man snitta det dubbla när de nappar här men katten får sig några dagar mat i alla fall. Kan inte komma på att jag fått mer än 1 abborre över kilot och den vägde prick så mycket så denna på 1050gr borde vara ett nytt personligt rekord om man inte räknar med dem som jag fått när jag använt ekolodet så det var ju kul. Nya tag imorgon när jag skall upp till Runn på tävling svårt vatten som kräver mängder med småfisk för att placera sig men jag skall göra mitt bästa för att få ett pris.

Lite mer vinter än gröna Örebro 




Första med lite storlek ca 200gr 


Bonusfångst 1050gr C&R


35cm is så det håller ett par veckor till


Lunch i det fria 


Nu är det bara till att filéa åt katten