måndag 27 februari 2023

Runnmästerskapet i Storsund

Jag hämtade upp B-O och Häll 06.15 för vidare färd upp mot Ornäs utanför Borlänge en resa på ca 18 mil och med torra fina vägar som det var så anlände vi till Storsunds konferensanläggning 08.25 så vi var ute  i god tid även detta år. Solen sken och det tycktes inte blåsa något alls vilket var märkligt för det var inte vad de lovat så jag tog på mig de tunna byxorna och packade ner jackan i ryggsäcken. Medan vi var på parkeringen och förberedde oss så rullade bil efter bil in så vi blev iaf ett hyfsat stort startfällt med många meriterade damer och herrar från halva nedre delen av Sverige. Första gången för oss alla i bilen på detta tävlingsområde av Runn fast jag hade fiskat på ett av alla grund för en massa år sedan då vi startade nere i Vika på en Cancerpimpel. Den gången så pulsade jag mig fram 6,5km utan någon större framgång eftersom hela grundet var uppborrat sedan dagarna innan när jag väl kom fram men jag fick ihop runt 5kg den gången. Idag hade jag bestämt mig för att gå dit igen men nu var det endast 2,5km och 10 cm snö så det skulle väl inte vara någon match ? 😏 När jag skulle till att lösa startkortet så blev det en missräkning visste att det stod sportfiskarnas regler och klasser i inbjudan, jag har ju fiskat som veteran hela vintern här hemma men det har varit på 7 olika kvaltävlingar då har jag rätten att fiska i den klassen för att anpassa mig till SM nästa år. Nu var detta en "vanlig" tävling då är jag ju fortfarande senior eftersom jag fyller 53 och jag kommer hit med adapter och skruvdragare som inte är tillåtet i den klassen 🙈  Som tur var så packade jag igår ner ett löst vevhandtag och la nere i reservhjulsbaljan på bilen när jag var iväg ute i skogen och fiskade, så nu blev det till att demontera och montera ihop en fungerande isborr precis innan start. Samtidigt tråkigt att nu fiska i den "lilla" klassen igen där det endast kom 13 deltagare mot 35 i HV fast även om startfältet var litet så var det inga duvungar man skulle fightas emot utan en massa räserfiskare som gillar det här med mängdfiske av småfisk. Själv fastnar man ju oftast med ett tafsspö och gärna försöker hitta några större fiskar som kompenserar mängden av de små som konkurrenterna drar upp men det funkar inte på Runn för här finns banne mig bara smått 😂. Satte full fart med långa steg bort mot min fiskeplats men redan efter 5 minuter så höll jag på att svettas ihjäl så jag fick stanna upp och ta av mig en tröja, inte en enda person följde mina spår så jag tänkte att nu blir jag helt själv där nere. Försökte att jogga lite men det blev inte så många hundra meter så jag gick resterande biten fram. till platsen, 09.55 var jag framme så jag förberedde spön och beten plockade fram ett par tilltänkta reservkrokar i fall att de inte gillade vad som satt på från början. Första hålet nappade direkt så jag drog upp 7-8 abborrar mellan 20-30gr hittade genast fler hål med fisk sedan blev det några nitlotter. Just det glömde nämna att Jesper Dyberg dök upp på den andra kanten och efter en stund så trillade även Charles Fasth in på området men vi satt alla på behörigt avstånd. Häll ringde och frågade hur det gick där ute ? Han satt tydligen längre bort innanför en ö och hade fått 16 fisk och jag hade då 20 så det var ingen större skillnad. Hittade sedan ett stråk med fisk där några hål var bättre än andra och fisken större 30-50gr så efter 45 minuter dök plötsligt Häll upp och ville vara med här ute, tror jag hade runt 70 fisk och han 26st men så fort han kom ut och borrade så dog fisket för mig. Gick längre bort och hittade på dem igen ingen fart var mer mete än pimpelfiske men upp kom de så jag passerade 100st klockan 11.15 man märkte genast om det fanns fisk för de nappade direkt och gjorde de det inte så var det bara att byta hål. Lyckades med 3 bomhål på raken så mina spagetti armar skrek av smärta av allt borrande sedan hittade jag fisken som tur var igen, lite djupare för varje hål så jag bytte min riktning så det blev grundare och grundare istället. Efter 3 timmar så rann fisken över i min lilla burk som rymmer ca 7kg så där har jag ett riktmärke på hur man ligger till och så har jag ju räkneverket som slog över till 300 fisk. Både Häll och Dyberg lämnade mig ensam den sista timmen när de skulle leta på nya jaktmarker. Kämpade på den sista timmen bra tyckte jag med flera bra hål så jag han med att dra upp totalt 392 fisk innan skottet small, skryllan var tung men hur tung har jag ingen koll på eftersom man mest är van vid 3-4 kg på våra tävlingar där hemma. Häll kom ångandes genom snön för att berätta att han tappat sin mobil i snön någonstans bland alla hundratals borrhål som vinden och snön har börjat dölja så oddsen att hitta den var nog mycket liten. Han stannade kvar för att leta och lånade min mobil så han kunde ringa till sin och försöka lokalisera ljudsignalen i blåsten, han hade inte använt den sedan han ringde mig i morse så den kunde ligga vart som helst där han suttit men han hade ändå varit på en begränsad yta. Jag gick och gick i motvinden och ingen Häll syntes i fjärran så han skulle absolut inte hinna in i tid även om han inte nu tränat upp sig som en maratonlöpare i det dolda under hösten. Jag var uppe vid bilen sedan länge innan jag såg hur han kom över isen men klockan var redan för mycket så han klarade inte de 45 min som man har på sig in, mobilen hade han faktiskt hittat i området där han ringde från på morgonen så det var ju bra. Värre var det med de 300 abborrar och 8,2kg som han hade fått till ingen nytta de hade räckt till en 3e plats om han fått väga in, B-O hade haft det kämpigare i startområdet och skrapat ihop 3,9kg vilket inte räckte till pris i den äldre klassen. Mina 392st vägde jag in till 10 040gr nytt pers. på Runn för mig då jag förra året slog till med 9660gr så jag tar små små steg som sakta kanske leder till framgång framöver 😉 Överraskande nog så blev det en 2a plats i HS då det var tävlingens näst högsta vikt efter Per Gref 11 555gr Chefen vann HV på 9995gr och S-O Holmberg ÄHV 9780gr Lotta bästa dam 7315gr. Nu får vi se om jag skall vila mig till fortsatt form inför nästa besök på Runn om 2 veckor 😂 eller om det blir en sväng till Grängesberg på Torsdag inget är bestämt.