måndag 6 februari 2023

Pimpel på nytt vatten

Det ojämna vintervädret gäckar oss fortfarande så arrangörerna av de två sista serietävlingarna får jobba hårt för att hitta isar som vi kan lita på, nu hade vi tur att det blev så pass kallt i slutet av förra veckan så isen vi fiskade på igår var både hård och fin men inte överdrivet tjock. Karlskoga Afk hade letat rätt på sjön Vilången som visserligen låg en bit in i Värmland så vi hamnade utanför länsgränsen, men vi har ju tävlat på Varnumsviken ett antal gånger förr så det var inte något större problem. Vi hade otur med vädret i alla fall under morgontimmarna och fram till lunch för snön vräkte ner och lågtryck brukar inte vara positivt för abborrfiske och gissningsvis så kom det upp mot 10cm snö och la sig på isen. Vilången verkar då inte vara förknippad som någon tävlingssjö för det gick inte inbringa ett enda tävlingsresultat i modern tid, några av de äldre gubbarna hade dock varit där för minst 20år sedan och då hade det inte varit så skoj på isen. Det talades om kilosvikter där man vunnit på runt 2,5kg och att man aldrig skulle komma åter till denna "dåliga" sjö, inte heller så var det många som fritidsfiskat på sjön men de flesta svarade att får man napp så kan det va stort. Hade inte några större förhoppningar när jag gick ut på isen tillsammans med de andra 60 pimpelfiskarna även fast jag gillar när det är trögt för då får man jobba ihop sina abborrar. Jag tog det lugnt ut då jag bara skulle gå 1,5km bort till en plats med flera grundtoppar som jag sett ut på kartan under veckan, fick sällskap av Nille som hade precis samma idé som mig så vi sladdade runt mitt på sjön så att de andra fick gå före oss innan vi stannade där vi ville. Jag började på en topp som skulle vara 3,5m och jag blev helt själv för närmast fiskare var Christoffer som satt på en annan grundtopp ca 100m bakom min rygg. Första hålet drog ut dryga 3m lina och kände botten justerade spolen och kände kroken fastna i något gjorde ett ryck och det högg hårt i spöt, varpade upp en 120gr abborre smakstart ner igen och fick 14 normalstora abborrar. Christoffer satt också kvar i sitt första hål så det här kändes helt rätt fast om det nappar så här så kan ju inte sjön vara så dålig som det sägs ? Jag plockade abborrar i nästan varje hål och de låg i storleken 25-40gr med något undantagsexemplar på 70-80gr så efter en halvtimme var jag uppe i 40st. Värmde händerna i vantarna för jag frös av snöandet och passade då på att gå och tala med Christoffer och han hade fått bra med abborre han med så nu var det väl bara att jobba på medans det nappade. Fiskade av min topp där djupet varierade och i några av mina hål så fick jag massor av mörtar och det ville jag inte ha så jag flyttade mig 30m över på motsatt sida och hittade abborren direkt. Gnetade ur hålet med tafs och fick då en 3 hektos abborre ner med tafsen igen och en ny stor fisk hugger men linan går oturligt av precis vid myrskan. Nu kom Leif knallande över isen för att slå några hål runt oss och han fick ett bra hål framför mig där det nappade men han drog sig snabbt in mot land och hittade fisken där också. Fick höra efter tävlingen att han fått 7 mörtar framför mig och det var inget jag såg då under tävlingen för jag var snabbt framme och borrade bredvid hans gamla hål och där fick jag några större abborrar upp mot halvkilot 😄 Efter halva tävlingen var jag uppe i 101 fisk och runt 3,5-4kg och nu verkade som att det mesta var uppborrat och uppdraget så jag fick leta fisk i ytterkanterna av de båda topparna för Christoffer hade gått vidare inåt till ett nytt grund där jag såg att han drog fisk. Provfiskade hans gamla hål med tafs fast det var inget vidare bra så det tog bara en massa tid så jag fick borra tills jag hittade på fisken igen, tyvärr så var inte storleken den bästa utan det var enbart fisk mellan 30-40gr men ibland så fick man något bättre hål med 10 fisk och då blir det ett par hekton. Slutade på 164 abborrar efter 4 timmars fiske och gissningsvis runt 6kg av att döma på min fiskburk, det är ju fantastiskt bra på en sjö som är dålig 😂men under hela dagen så var det bara Leif och Mujo som var ute och gick så jag misstänkte nog att det nappat bra för de flesta i alla fall den här delen av sjön. Christoffer såg jag satt på 3 olika grund och han fick fisk varje gång jag tittade, så han hade nog minst 8-9kg tänkte jag men han fiskar som senior så honom behövde jag inte oroa mig för idag. Som jag trodde så stod många i kö till vågen med stora påsar och med stora abborrar, sjön hade levererat denna dag var så säkra på det många hade lika många fiskar som hekton så snittet var det inga fel på. Några hade t.o.m. abborrar upp mot kilot men desto flera hade tappat sina stora fiskar i hålkanten eller dragit av sina revar på grov fisk. Jag vägde in min "småfisk" till 6230gr och tog ledningen en stund i veteranklassen för Leif hade suttit innanför mig och smugit upp nästan 7kg så han vann den klassen. Christoffer hade runt 240 fisk och hela 10,7kg abborren hade tydligen blivit större ju närmre land man borrade så jag skulle ha gjort samma sak och inte skrotat runt där ute. Nils Lovén vann den äldre klassen förkrossande lätt med 9,7kg mer än 5kg före 2an Österholm och den dam som fick mest var Inger på 3,8kg. Det här var den 4.e av 5 serietävlingar för distriktet och jag har nu 1+2+2 i serien och är då rätt säker på att jag har kvalificerat mig för nästa års pimpel SM individuellt men även i lag så nu får vi vänta och se vart det går av stapeln.

Resultatlistan från Vilången finns HÄR

Tråkigt väder till att börja med sikten var väldigt begränsad 
använder man sedan glasögon så är det inte skoj 😒


Halvtid och 3,5-4kg 


Min största för dagen ca 500gr


Rolig sjö med väldigt blandad fiskstorlek