söndag 12 februari 2023

KM 2 på Usken

I Lördags så genomförde vi KM 2 på sjön Usken som ligger lite norr om Nora och vi blev inte fler än 23 person som skulle tampas på den halverade sjöytan som var tillgänglig. Jag vann en tävling här för några år sedan på lite styva 6kg så jag hade planen klar för mig vart jag skulle börja på sjön så jag satte full fart på benen redan från början för att hinna upp i tid. Jag var framme med någon minut tillgodo innan klockan 10 Dyberg var också med upp men han startade 100m bakom ryggen på mig, chefen satt helt ensam 500m längre bort så någon trängsel var inte att tala om. Jag började starkt med 15 raka bomhål 😂 Jesper fick några ströabborrar då och då så jag gick utåt mot honom och borrade ett hål där det var lite vitare is och det högg så fort pirken kom ner mot botten sedan var det bara att dra fisk på fisk. Jag bommade massor av hugg och krokade abborrar under hakan och så satte jag några i iskanten inte helt lätt fiske till att börja med 😏 Vi fick nog fisk i minst 10 hål på raken när vi borrade på en fläck med skugga och isen är ganska så genomskinlig och utan snö så när vi kom ut i solskenet så fick man inget hugg alls. Storleken på abborren varierade mellan 30-100gr så det var trevlig storlek som byggde lite i skryllan den första timmen, sedan så tog det tvärt slut så då provade vi båda med tafs i gammelhålen. Det var knappast någon god idé eftersom isen var så pass genomskinlig att det inte finns någon anledning för fisken att stå just där vi borrat. Men tillslut så fick jag ett par små hugg och blev av med 2 mygglarver så jag jobbade fram ett tveksamt 3e hugg och det var stumt i linänden. En större fisk som kämpade på bra och jag tänkte direkt att det säkert är en braxen för vi var inte alls långt från en vasskant men det kom tillslut upp en bångstyrig abborre på halvkilot som jag lyckades skära upp ett finger på så blodet rann 😖 Fick sedan bara ett par ströfiskar till så både Jesper och jag stack därifrån och borrade oss utåt längs djupkanter och grundtoppar men det gav inte så värst mycket. Jesper gick sedan tvärs över sjön och jag gick in till chefen för att kolla hur det gick för honom, när jag kommer fram så ser jag hur abborrstjärtarna sticker upp ur skryllan och han säger att han nog har minst 8kg och då hade inte ens halva tävlingstiden gått 😧 Själv har jag kanske straxt över 2kg så skryllan vägde lätt och det kändes ju lite hopplöst att försöka vinna tävlingen då 😂 Borrar ett par hål en bit bakom honom och får några abborrar slår några nya hål på en rad och får några 80 grammare och en runt 150 så det var fin storlek. Borrar ett hål mitt inne i smeten av andra borrhål och får på en stor fisk direkt men den lossnar redan efter några sekunder så jag betar om tafsen med pinkies och mygglarv och skickar ner grejerna till botten och får genast en ny stor fisk på kroken. En stunds drillning och jag får ytterligare en halvkilosborre ner med tafsen och det hugger en stor igen även den på ett halvt kilo, chefen jämrar sig lite men han skall bara va tyst för han har fått fisk så det räcker 😁 Sedan så borrar vi oss båda utåt på en rak linje och chefen briljerar förstås med en mängd fina hål och ett par 4 hektos abborrar, nappar bra och direkt när man når botten om det finns fisk i hålen. I dagens sista hål innan vi skall knalla hemåt så får jag en 4e halvkilosabborre medans chefen får en gädda på kroken bra avslutning för mig inte för honom 😉Gissar att jag har över 5kg kanske upp mot 6kg svårt att bedöma när det ligger så pass stora fiskar i burken men det har av mindre betydelse vad jag har fått för chefen var ju outstanding denna dag. Vi ansluter oss till Jesper på hemvägen och han hade också hittat bra med fisk inte så stora men många så han gissar att han har 8kg vilket stämmer med en liten felmarginal när vi senare skall väga fångsterna. Per Chefen Nilsson slår till med ett nytt prydligt sjörekord mig veterligt på Usken i tävlingssammanhang 11 200gr Jesper blir god 2.a med 8020gr och Olle 3a på 6560gr sedan så räckte mina 5640gr till en 4e plats.

Resultatlistan KM2 Usken läs HÄR  





Dagens första bonusfisk



4 fina abborrar som senare blev till en middag