måndag 9 januari 2023

Serietävling 2 på Hedtjärn

Hällekroken stod som arrangör för den andra deltävlingen i DM-serien som sagt och det blev ett byte av sjö ett par dagar innan söndagen och jag kan säga att det var helt rätt gjort. Jag var nämligen själv uppe och åkte på de vägarna efter söndagens tävling och det var ren svallis och snorhalt så utan dubbdäck och fyrhjulsdrift så hade inte alla kommit fram och hem från Mången. Nu blev det Hedtjärn istället och den ligger bara 10m från asfaltsvägen som även den var isig och hal av allt regnande men alla tog sig fram dit i alla fall tror jag ? 😀 Söndagen bjöd oss på sämsta tänkbara väder först blötsnö som sedan övergick till ett konstant regnande under tävlingen så det gällde att klä sig varmt och tätt. Kan säga att det är skönt med en batteridriven värmeväst när man känner vattendropparna rinna ner i nacken 😨
Hedtjärn då vad är det för vatten ?
Jo en liten trevlig pöl som ligger ligger lättåtkomligt bara några kilometer utanför Hällefors och där har jag nog fiskat ett 20 talet gånger skulle jag gissa och det har i alla fall förr funnits abborre runt hela sjön. Vissa ställen håller nästan bara tusenbröder och andra fläckar större chans till bonusfiskar på ett par hekto och ju längre fram på vårkanten ju större fiskar som samlas på dessa ställen. Det blev en något mindre uppslutning av tävlingsfiskare än vad jag räknat med endast 36 personer varav minst 32 tävlade för Noragyttorps fiskeklubb så sjön räckte till för alla. Efter genomgång av reglerna så spred sig folket ganska bra runt sjön men jag gick ut till mitten för att kolla vart det blev minst med trängsel, jag gissade på att första timmen skulle bli avgörande för hur det skulle sluta så jag ville ha en plats med yta att borra på. Knallade bortåt mot andra sidan och började fiska ganska så långt ut efter ett tips som jag fått av mor och far men jag hade inte ett hugg i de 5 första hålen. Fick mina 3 första abborrar när jag närmade mig en vass där det var knappt metern djupt, Rosén satt snett framför mig och fick ett par småttingar han med men det var ingen fart i fisken. Jag fick säkert sitta i 1,5 minut per hål innan det nappade eller inte så det tog lång tid att lokalisera abborren, Kurt-Arne och Dyberg satt längre bort och jag tyckte mig se att de inte heller fick mer än någon här och där. Så första timmen gick väldigt fort och jag hade endast 10 abborrar som tillsammans kanske vägde ynka 150gr. Vad skall man hitta på tänkte jag och kollade mig omkring över sjön. Längre bakom mig hade en klunga på 10 personer börjat borra frenetisk längs en vasskant och jag såg att de fick fisk så jag backade ett 50 talet meter och borrade lite innanför där jag började dagen men ändå en bit utanför de andra. Det var 1,5 meter djupt och jag fick napp redan när jag mätte djupet och jag lyckades få upp 6 abborrar i det hålet, storleken var lite bättre då alla var över 20gr jämfört med de jag fått innan på 10-15gr. Backade 5 meter till och borrade ett nytt hål mätte djupet och kände direkt en större abborre som jag tyvärr tappade, på med nytt bete och det nappade genast flera finare abborrar så jag fick kanske 15st som låg mellan 30-70gr. Markerade det hålet i snön och borrade mig vidare bakåt och fick någon fisk i varje hål också de i bra storlek sedan kom klungan närmare och en person tänkte provfiska mina borrade hål så jag fick snabbt skynda mig dit och sätta mig i vägen för dennes tankar. Jag testade det "bra" hålet med singelmyska och fick 8 nya abborrar till och så några här och där i mina andra hål. Anneli Nilsson satt innanför mig och drog abborre på abborre med sin tafs så jag satt bara och väntade på att hon skulle borra sig vidare bortåt så jag kunde prova mormyskan i de hålen. När hon gick så fick jag genast ett 10 talet abborrar i blandad storlek men sedan kom det en och annan mört då gick jag därifrån och tillbaka ut till det "bra" hålet igen. Skickade ner mormyskan och det tog tvärstopp drillade en bättre fisk upp mot hålet ett par gånger tills jag tyckte mig se en gäddsnipa 😦 men det visade sig vara en bättre abborre på runt 250gr sedan fick jag några mindre efter den. Var sedan tillbaka till just detta hål ett par gånger till och plockade mer fisk innan tävlingen var över. Frusen blöt och kall så kunde jag konstatera 99 fisk på fiskräknaren vilket nog är ett ganska bra antal på den här tävling för sista jag var på Hedtjärn för 6 år sedan så hade jag 90st som då vägde lite mindre än 2,5kg men då var vi bara 3 på sjön. Vägde min påse lite snabbt och det var runt 2,4kg inte alls så tokigt, hade satt ett mål innan tävlingen på 2,8kg för det tänkte jag skulle räcka till topp 3 placering. Nu var sjön lynnigare p.g.a. av skitvädret och det visade sig att jag valde helt rätt ände av sjön för därifrån kom alla toppvikterna vad jag förstår och i den andra änden de lägre vikterna. Jag lyckades få den högsta vikten av oss alla idag precis som förra året uppe på Mången😊 Det var inte med någon jätte marginal denna gången för de som låg tätt bakom hade fått ännu bättre snitt på sina abborrar och hade runt 40st färre fiskar men ändå runt 2kg. 

Topp 5 vikterna på Hedtjärn

HV. 1 Jan-Erik Stange 2385gr
HS. 1 Tomas Uzusienis 2020gr
HV. 2 Per Häll 2000gr
HV. 3 Ove Rosén 1930gr
HV. 4 Olle Eriksson 1650gr

Resultatlistan från serietävling 2 finns HÄR