söndag 22 januari 2023

DM på Fåsjön

Fåsjön ett vatten som jag förknippar med bonusabborrar eftersom gösarna har huserat i detta vatten en längre tid och i princip ätit upp all mindre fisk, eller så har de mindre abborrarna gömt sig väl i många år för oss som tävlat på sjön. Noragyttorp var iallafall klubben som arrangerade årets individuella DM och med start vid Vretens kursgård. Det var en kylslagen morgon med friska -12 grader på termometern när 58 personer knallade iväg ut på isen och som fick fiska i från södra änden och upp till öarna i mitten av sjön. Solen var påväg upp och som tur så var det helt vindstilla ute på isen så det blev en vacker fiskedag där solstrålarna värmde våra frusna händer. Min fiskeplan för dagen blev att besöka ett helt nytt område för mig och inte luffsa iväg ner till södra änden som brukligt, för jag trodde att det skulle vara allt för strömt neråt sundet och där vill väl ingen abborre stå och ödsla energi ? Med karta och kompass så sökte jag mig ut till 2 grundtoppar mitt i sjön för där trodde jag att det skulle simma stora abborrar som skulle få tynga min påse idag men ack så fel jag hade. Vi blev 4 personer ute på topparna och ingen av oss fick någon abborre större än 25 gram den första halvtimmen, det var först när jag borrrade mig bort från grundtoppen som jag åtminstone fick ett par fiskar som vägde 60-80 gr. Efter 1a timmen och endast 10 fisk i skryllan så skulle man givetvis ha stuckit därifrån men precis när man fick tanken så kom det upp ett par fiskar över hektot och då blev jag kvar. Efter 2 timmar så kom Henke förbi och han hade fått 25 abborrar och jag 22st och efter lite snack så skulle han gå in mot land och leta rätt på någon kant i hopp om att hitta något bättre. Jag stannade kvar där ute och letade mig vidare mellan topparna och fick på en bättre fisk som snällt följde med upp till hålet  men det visade sig vara en brax på 3-4 hekto 😕 3.e timmen så fick jag några ströfiskar av bättre modell var av den ena vägde runt 3 hekto och i hålet bredvid fick jag ett par fina hugg på tafspirken. När jag sedan kollade betet så var hela myskan borta och likaså fisken som tog den packade sedan ihop med 10 minuter kvar av tävlingen för jag visste att 2kg inte har något med topp placeringarna att göra på denna sjö. Lik väl så tog jag ledningen med mina 2,2 kg efter att ett 20 talet fiskare vägt in sina fångster 😄 men sedan kom det in massor av gubbar som verkligen fått fisk och stora fiskar. Olle 6,1kg och Häll 5,7kg de hade fiskat tillsammans efter land sedan kom Henke in med 7,4kg han hittade fisken efter att han varit förbi mig och med endast 78st och den vikten riktigt kul fiske för honom. Senare så kom de som gick långt neråt södra sjön och där drog Thomas Larsson längsta strået med en tung påse på 7,6kg varav en abborre vägde hela 990gr sedan var det några andra som mäktade med 4-5kg.
Dagens resultat från DM på Fåsjön finner ni HÄR    

Fint vinterväder till skillnad mot allt regn vi haft tidigare





En något klen fångst