lördag 14 januari 2023

KM 1 på Sörsjön

Noragyttorp valde att genomföra ett öppet KM på Sörsjön, Löa under Lördagen och det lockade 51 deltagare som fick fiska i ovanligt bra väder för att vara denna regntäta "vinter". Starten var uppe i den norra änden av sjön precis vid åmynningen så det var en hel del yta bortruskat för det rinner in stora mängder med vatten för tillfället. Min plan för dagen var att fiska precis utanför starten för jag hade hört att det nappade bra där förra året men när vi fick gå ut på isen så tog jag ett varv på 20 minuter innan jag återvände. Tyvärr hade flera samma plan så vi vart närmare 10 personer som satt koncentrerat på en liten yta utanför en udde där det var långgrunt. När startskottet ljöd så tog det inte många sekunder innan chefen drog den första fisken sedan började vi andra också plocka fisk men det var ingen storlek alls på dem så när man väl fick någon över 20 gram så räknades den som stor. Efter första halvtimmen så hade jag dragit upp 60 abborrar och fläcken vi fiskade på var sönderborrad så jag sökte mig bort från klungan och råkade se Leif dra upp en abborre på över 2 hg så jag borrade ett hål en bit från honom. Leif fick på ytterligare något stort men tafsen gick av och själv så fick jag ett par abborrar mellan 20-40gr så lite bättre än de borta vid klungan. Spenderade säkert 1 timme i detta område men fisk mest ströfiskar förutom i ett hål där jag drog upp 8st där den största var över 2hg men jag såg inte att någon mera fick något stort så jag kollade in mitt sjökort och fiskade mig långt utåt i sjön. Jag fick inte ett napp där ute och strömt var det för linan stod väldigt snett i hålet så jag packade ihop för att gå över till den andra sidan, då kom chefen förbi och hade precis samma tanke så vi tog sällskap över sjön bort till ett stort grund där det satt 2 personer. Det nappade direkt men det var lika dålig storlek som där vi startade och när jag frågade Mats som satt på grundet och drog fisk om hur många han fått så sa han 30 och jag hade ju redan över 100 så då packade jag ihop igen och knallade söder över. Visste att de fått många stora abborrar utanför en berghäll i mellandagarna så jag sökte mig dit men det var sönder borrat för längesedan så jag provade några gamla hål och fick endast en stor mört men den räknades också idag synd bara att det inte fanns fler. Träffade på Rehnberg som fiskat i området och han berättade att han fått 22st varav några var över halvkilot men nu var de slut så då fick jag vända på klacken igen och vandra tillbaka bort till chefen som fortfarande satt och vevade fisk. Borrade ett hål mellan honom och Mats och fick genast ett helt gäng med småabborre men sedan sjöng det till i varpspöt och jag drillade upp en 3 hektos abborre 😀 Fick lite fisk på den fläcken men fick snart vandra ut mot grundet igen och försökte hitta någon oborrad fläck där det kunde tänkas finnas någon abborre kvar. Toppen låg på ca 1,5m men sedan sluttade det snart ner till 4meter och det var väl bara på den djupare delen som det fortfarande var oborrat. Snart så satt jag med något stort på kroken igen och drillade upp ytterligare en 3 hektos och chefen tappade en stor fisk halvvägs upp mot iskanten men annars var det smått som alla drog. Med kvarten kvar så började alla fiska i gamla hål lika så jag men det nappade inte så värsta bra så jag tänkte att jag gör ett sista försök på någon bättre så jag gick lite längre bort och borrade mig ett hål. Metade med tafs och 3 pinkies och efter 30 sekunder så tog det stopp i ett mothugg och det gungade på bra där nere, försiktigt så drillade jag upp min största fisk idag runt 4hg vilket vart en bra avslutning på tävlingen. Chefen hade pratat länge om att han hade över 4 kg och jag väg de min påse ute på isen där min 4kgs våg bottnade men det kändes inte att det var så mycket mera och kunde bara hoppas att chefen hade fel 😁 Idag tävlade vi i samma herrklass som Dyberg och vi visste att han satt längre bort med bla. Per Häll och flera andra och det är på ett bra ställe med mycket småfisk så vi antog att de skulle ha mer än oss för +4kg är ingen vikt på denna sjö. Mycket riktigt så fick vi båda stryk viktmässigt av de båda där Per Häll fick dagens högsta vikt 5486gr tätt före Jesper Dyberg 5476gr men de båda fiskade i olika klasser så de blev vinnare på Sörsjön. 

Resultatlistan från Sörsjön finns HÄR







Det blev några bonusabborrar som räddade upp dagen