måndag 30 januari 2023

Lag-DM på Sirsjön

Efter mycket om och men så hittade Karlskoga tillslut is som garanterat höll för en tävling och det på ett vatten som "sällan" används i tävlingssammanhang. Sirsjön vid Älvestorp ett djupt fiskevatten där det inte finns en enda djupkarta att inbringa vad det verkar, vet inte varför det inte skulle finnas för alla sjöarna runt om kan man hitta kartor till men inte denna sjö ? Själv så hade jag vart ut på detta vatten kanske 1,5 timme förra året med brorsan men då var vi där för att leta efter de stora med hjälp av ekolod. Vi hade inte alls någon framgång den gången men jag testade då att fiska med tafsen runt några av rishögar som låg ute på isen och väntade på att få sjunka ner till botten när det blev öppet vatten. Jag minns att jag fick runt 25st abborrpinnar upp till 20gr den gången så det var det enda jag hade att gå på nu när det nu blev allvar med DM på denna sjö. Jag hade också förberett mig med koordinaterna till alla de 4 rishögarna som låg där på isen året innan i fall att jag skulle hamna bredvid någon av dem under dagen. 17 lag kom till start så 51personer spred sig snabbt runt hela sjön och vi stod fortfarande kvar i startviken och funderade på om det inte skulle vara bra där för det såg ändå väldigt fint ut med holmar och en vass. Jag bestämde mig för att stega ut till en udde där det ligger just en bråte och det var ett av ställena som det nappade på året innan men jag blev inte själv där ute för både Korp och Asp var först på plats sedan så kom mina 2 lagkamrater tassande efter mig. Både Korp och Rosén fick fisk i första hålet och det var av bra storlek för det hörde jag när de knäckte nacken på fiskarna så jag fick snabbt borra mig ett strategist hål mitt mellan de båda. Det började nappa direkt när jag fick ner tafsen på 4m djup så jag fick snabbt upp ett 10 talet fiskar och sedan borrade jag nytt hål och fick 15 abborrar i det. Hela laget satt nu den första halvtimmen och plockade fisk men sedan så var det roliga slut för ytan var liten så Rosén och Häll letade fisk runt om udden medans jag plockade fram en singelmyska och provade Roséns borrhål som han fick de större i och det nappade direkt. Jag plockade 2-5 fisk per hål och alla var mellan 25-70gr så jag var snart uppe i över 50 fisk men sedan tog det helt slut. Då hade både Rosén och Häll backat utåt på 5-6 m och satt och plockade småfisk på löpande band så jag fick snällt plocka fram tafsen igen och gå ut till dem. Nappade i de flesta hålen men tyvärr så var det ganska så mycket mört också som ville nappa på kroken, alltid synd att man får dem när de inte räknas 😕Folk kom och gick ute på sjön och på några ställen så bildades det klungor så vi visste inte om vi skulle sitta kvar och plocka 10-15 grammare eller sticka tvärs över sjön till klungorna. Efter 3 timmar så trillade hela laget med Olle Chefen och Engvall in och de borrade några hål bland oss och muttrade om att det var för smått sedan så stack de. Olle sa att han fått mycket större fiskar och mer i början av tävlingen då packade vi också ihop och hängde på dem vilket var tokigt för de fick inget dit vi gick just då så jag skyndade mig vidare ner till den södra änden av sjön där det ligger en annan bråte. Första hålet jag gör fick jag 7st i och det var blandad storlek sedan får jag ett par hål med 2-3 st, runt om själva bråten så var det säkert 100 talet hål så jag tog fram ett mormyska spö för att testa det även här. När jag väl får ner myskan på 3 meter så sitter där redan en större fisk på kroken så jag varpar försiktigt upp en hektos abborre, ner med myskan igen och det hugger en större men den lossnar i vattenytan och lyckas vända i hålet innan jag hinner greppa den 😠sedan får jag bara ett par yngel innan tävlingen är över. Målsättningen vi satte innan tävlingen var att vi skulle försöka få minst 2kg var eller gärna gärna 2,5kg var för det trodde vi nog skulle räcka till 1 av de 2 SM-biljetterna som stod på spel. Mitt räkneverk stod på 102st och jag vägde min fiskpåse till 3050gr ute på isen så jag hade klart mer vikt än vad jag räknat med och det var ju bara positivt 😁 När jag kom iland så möttes jag av ett par enorma abborrar som Mikael Fällman fått i slutskedet av tävlingen 1,1kg och 1,4kg det kallar jag avslutning och tyvärr så fiskar ju han i samma klass som oss så det var mindre roligt 😕. Mötte upp Rosén och Häll bakom bilarna och de hade fått rätt bra med fisk runt 70st var, vägde Roséns påse till 2,5kg medans Häll hade något mindre runt 2,2kg så vi fick ihop 7,7kg. Vi hoppades på en 2.a plats åtminstone men lag efter lag kom in med 3-4kg så det såg bättre och bättre ut och Fällmans lagkamrater hade inte haft samma flyt som honom så det laget vägde faktiskt in lite mindre än oss 6,5kg så de blev 2.a i tävlingen och vi vann lagtävlingen i (Hv) 🏆Seniorlaget med Henke Nille och Thomas var de som fick allra mest 8,4kg och de hade fiskat helt jämt inom laget för jag såg när de vägde in sina påsar och alla hade mellan 2740-2850gr bra fiskat i laget och grattis till segern. Även de äldre herrarna med Knoppen Lovén och Kurt-Arne hade fiskat bra och hade dagens näst högsta vikt 8,1kg. Nu väntar eventuellt en 4.e serietävling nästa helg eller så blir det till att börja resa över distriktsgränserna resterande helger för här i vårt distrikt så är tävlingsprogrammet snart slut och likaså våra isar. 

Resultat lag-DM på Sirsjön kolla HÄR