söndag 15 januari 2023

Norarycket som blev Norrarycket

Den här jäkla "vintern" ställer till med det mesta som inte gynnar oss fiskare här i mellansverige först var det för kallt sedan vräkte snön ner och nu mera så är det bara varmt och regnar hela tiden. Isarna blir därefter likaså vattenflödet så nu har vi knappt några isar i vårt distrikt som vi kan lita på för de är väldigt ojämna och det är landlöst på många ställen. Därför blev vi i Noragyttorp tvingade för andra gången att flytta upp vårt Noraryck till Kopparbergstrakterna och Kloten där vi har Långvattnet att tillgå. Det är inget dåligt vatten på något sätt för det är gott om småfisk 10-15gr och det finns en hel del bonusfisk i vattnet det gäller bara till att få upp dem genom hålet 😄Vädret under Söndagsdygnet var ingen rolig läsning men som tur var så vräkte snön ner under natten så när vi bilade upp på morgonen så fick vi se ett vitt vinterlandskap där det fallit minst 10cm blötsnö. Plogbilarna hade som tur gjort sitt så det var inget problem att ta sig fram samt att parkera uppe vid Långvattnet men det var säkerligen några som inte steg upp på morgonen utan somnade om igen. Men vi blev i alla fall 95 tävlande och med många långväga gäster som från Orsa Gävle Forserum Lidköping Torshälla och "Göteborg" och det är trevligt att tävla mot lite nya ansikten. Den här tävlingen var också distriktets 3e serietävling samt att den ingick i Pimpelsport Cup som det så heter så därför lockade den en och annan deltagare. Personal från Kloten resort lovade att de skulle sälja grillad korv och dryck efter tävlingen samt att det var de som plogade upp parkeringen på campingen åt oss så att vi kunde vara där och allt fungerade bra för alla besökare får vi hoppas. 

Fiskeplanen för dagen ..........
Eftersom att jag inte trodde på någon seger på detta vatten som jag alltid har haft svårt för samt att jag i princip är kvalificerad till nästa års SM, så tänkte jag chansa och prova lite nya ställen i sjön för jag tror att föregående års vinster har kommit från motsatt ände av vart jag brukar fiska. Jag knallade iväg över sjön som så många andra och såg ett par intressanta figurer som jag hängde på samtidigt som jag hade full fokus på sjökortet. Stannade tillslut uppe på ett 2m grund och tyvärr så drog sig fler och fler till samma ställe så det blev samma visa som under Lördagen 10 personer på en väldigt liten yta. När vi sedan fick börja fiska så nappade det bara 5gr abborrar så snart så skingrade sig folket åt olika håll men jag såg att både Thomas och Knoppen fick en varsin abborre upp mot 2hg så jag höll mig kvar i området för det var de stora jag var ute efter idag. Första timmen gick fort och jag kanske hade 25 abborrar och ett par hekto på sin höjd så jag borrade mig utåt Thomas som fortfarande satt kvar på fläcken. Jag fick tvärstopp i ett lockryck med tafsen och kände en fisk som kämpade bra nere vid botten och jag fick bara in 1 meter lina innan den simmade åt andra hållet och släppte 😩 2 hål senare satt en nya fin abborre på kroken och den fick jag lätt upp för den var "bara" på 250gr ett par hål efter det så fick jag en på 350gr . Thomas fick ett jättehugg men den ville inte hugga om igen så jag borrade 5m från det hålet och sa att den nog simmade hitåt 😁efter en liten stund så spjärnade det emot nere i hålet och en ny abborre på 300gr fick syna min skrylla sedan så fick vi inget mera på den fläcken. 3 timmar gick fort och nu kom regnet till att mer eller mindre vräka ner i vinden så man blev väldigt kall och började frysa speciellt om fingrarna. Det var många som var missnöjda med dagen och vandrade hemåt mot starten men jag tänkte kämpa på och försöka att lura fler av de stora fiskarna, vet att Dyberg hade runt 11kg på detta område året innan så vad som helst kan hända även om det kändes osannoligt. Borrade mig djupare och märkte att det var väldigt stenigt där nere på 5m så jag höjde spöt 1m upp och det sjöng till i varpspöt direkt 😀ytterligare en abborre runt 400gr men den var också helt själv. Tiden rullade på och jag funderade på om man kunde lura någon på mormyska så jag gick till hålet som jag fick min största i och släppte ner myskan. Jag han lyfta den 10cm från botten innan en 150gr fisk nappade och kort där på en runt 350gr. Sista kvarten så borrade jag nya hål ute på djupet och lyckades få dagens största abborre runt 450gr sedan blev det inga fler. Blöt och kall kunde jag summera 66 fiskar som tyngde vågen till 3,2kg inte på långa vägar tillräckligt mycket för någon framskjuten placering men det var ju en chansning idag där jag i alla fall fick 7 abborrar som vägde 2,3kg och så 9 hg småttingar. Lotta Engvall var den som vägde in tyngst på hela tävlingen 6105gr annars så var det favoriterna som höll där både Jesper Dyberg och Chefen vann sina klasser föga överraskande. Mina 3212gr räckte ändå till pris och en 10e plats i HV 😊  Nya tag nästa helg då vi får hoppas det finns någon is kvar så att vi kan genomföra vårt individuella DM 👊 

Resultatlistan från Norrarycket finns HÄR