måndag 27 september 2021

SM i gäddtrolling dag 2

Vaknade till betydligt kallare väder denna morgon för termometern visade endast + 3,5 så dimman rullade in över sjön straxt innan start så vi blev något fördröjda till start innan dimman lättade på och solen började skina över Arvika. Planen för dagen var inte att byta ände av sjön för det trodde vi att alla andra skulle göra och då blir det trångt där uppe. Vi avslutade så bra så vi var säkra på att det skulle finnas mer huggvillig fisk runt våra grundtoppar och så hade vi en kanonwobbler som levererade 5 gäddor under lördagen så vi visst vad vi skulle göra. Full gas neröver idag med när starten gick och idag var det plattvatten över hela fjorden så inget problem att ta sig fram till rätt ställe. Vi blev 2 båtar nere på fiskestället men det fanns gott om plats så ingen fara så nu var det bara att få ut de 8 spöna och börja dra gäddor tänkte vi 😁 Det dröjde inte länge innan det löste ut på ett av paravanspöna och det var på "kanonwobblern" som gav så mycket igår men det var ett bottennapp och sedan gick linan av 😳 Redan där kunde man ju ana hur dagen skulle sluta för vi harvade runt på vårt ställe i någon timme utan ett enda hugg men när vi sedan bestämde oss för att åka därifrån så högg det en liten 62cm så vi ökade vår totala längd med 1cm. Vi stannade inte denna gång utan vi fortsatte ut på djupare vatten för vi behövde minst 3 monstergäddor eftersom brorsan och Bruno gått ut stenhårt med först en 93cm på första spöt de la ut sedan fick de en 91cm och slutligen en 103cm så de låg plötsligt i ledningen av hela tävlingen. För oss gick timmarna i en rasande fart utan att fånga gäddor men vi lyckades med konsten att fånga gösar för vi drog först en 53cm sedan en 51cm och slutligen en 62cm. Så idag var det inte heller någon vidare stämning i båten för det var bara att konstatera att det finns inte gäddor i södra änden av sjön så vi gjorde bort oss totalt som åkte tillbaka ner denna dag. Bättre gick det för brorsan och Bruno som ökade på sina centimeter med en 97.a och ytterligare en 103cm gädda samtidigt som gårdagens ledarbåt lyckades med konsten att fånga en 122cm så det skiljde bara ett par centimeter de två teamen emellan. Själva så sjönk vi som en gråsten genom resultatlistan och det var ju inte konstigt när man inte får fisk men det var ett par team från fiskeklubben Noragyttorp som fiskade upp sig i resultatlistan FullFrys Jr. blev 8.a efter att ha blankat under lördagen och fiskat ihop 457cm under Söndagen. 6.a blev SlemPelle med sina 479cm. Men rätt båt vann tillslut för de fiskade bra båda dagarna och fick upp många fina gäddor men sviten

107, 103, 103, 98, 97cm och totalt 508cm gav Team Trekrok guldmedaljen
2.a Arvikateamet Krokodilexpressen 122, 107, 94, 92 ,89 504cm
3.a Yngvesson från Jönköping 112, 100, 95, 94, 92 493cm

Så här gick det på SM 2022

Startbåten är fortfarande bakom oss som tur är för nu vill alla iväg

Vi var bland de sista fram till start men det är bara att tränga sig fram 😇

Gös SM hade varit mer lämpat för oss denna helg
för där hade vi fyllt pappret med 5 godkända fiskar
Medaljörerna från SM 2021
Nästa år så blir det Jönköping som arrangerar 1-2 Oktober
Så dessa herrar är kvalificerade för fiske även 2022
Gissar att Yngvesson är taggade tills dess