söndag 10 oktober 2021

Internationellt mete DM 4 Svartån

Har varit väldigt metesugen i över en vecka nu så jag hade sett fram emot den sista avgörande deltävlingen i vår DM serie som jag dessutom låg i topp på inför Lördagens tävling. Vi metade ju traditionellt nere i ån den 19 September och då nappade det långt över förväntat bra då det var mängder med mört och småbjörknor och i princip napp på varje utlägg. Så nu var min plan klar för hur jag skulle fiska det skulle bli kortare spön på 4-5 meter och tunga tackel för att komma igenom löjstimmen och så ett mäsk bara för mört och björkna, braxarna är så få nu när det blivit kallare i vattnet så de tänkte jag inte ens försöka fånga. Tyvärr så har det regnat nått kopiöst de sista dagarna så ån har stigit ett par decimeter och dammluckorna står på vid gavel, så mot normala 3-5 kubik släpp så var det nu mellan 25-28 kubik så strömmen skulle visa sig bli övermäktig i stora delar av ån. Jag hade ändå garderat mig med ett par 8gr tackel och blandade dessutom i lite sand i mäsket för att försöka kompensera strömmandet så jag var förberedd så gott det gick. Vi blev 11 personer till start 2st i elitklassen och resten i begränsat och vi tryckte ihop oss nere i innerkurvan efter att vi liat och klippt bort en massa vass som växt upp under sommaren. Det är väl ingen dröm att hamna på övre delen av sektionen för det är långgrunt så där behövs långa spön och det är sällan bra mört och björkna fiske på just de platserna, däremot brukar braxarna trivas runt gräsbältet men det är på våren och troligtvis inte nu. Elitklassen skulle sitta på platserna ovanför vassruggen och vi andra på nedsidan och lottningen blev som följande........
Elit
1. Patrik Dahlström
2. Jesper Dyberg

Begränsat

1. Jan Magnusson
2. Per Nilsson
3. Nils Lovén
4. Jan-Erik Stange
5. Sören Stange
6. Kurt-Arne Larsson
7. Thomas Larsson
Redan där avgjordes DM serien om vem som skulle vinna av mig eller Thomas för det finns inte en chans att slå honom när han fick kanten och jag hamnade mitt i smeten. Efter att vi tacklat upp våra spön och förberett mäsk så kunde vi starta tävlingen redan 10.20 och fiska fram tills 15.00 som vi förutbestämt. Jag koncentrerade mitt mäsk ute på 6 meter och jag hade tacklat 3 spön 5,6 och 7m med tunga tackel och jag började sedan fiska med 6m och jäklar vad det strömmade fort men tyckte ändå att fisken skulle hinna hugga men det var inte en kotte som fick napp de första 10 minuterna. Var först när några började meta efter de små löjorna på 8-12cm som det kom upp fisk sedan var det någon som fick någon snorgärs så började ana att det skulle bli en tuff dag vid ån. Att gå ut med 7m var uteslutet så jag började meta långt in med min 5.a och 6gr tackel och fick 3 mini mörtar så då började jag mäska inne vid kanten. Packade ihop 7an och tog fram 4m med 2gr tackel och ett löjspö för nu gällde det att få upp minsta lilla fisk som kunde bli avgörande. Kan säga att det var inte många som fick något annat än löja första timmen men så plötsligt får Sören (Pappa) en halvkilosbraxen till vänster om mig på sitt 5m och den motsvarar ett hundratal löjor i den storleken som vi fiskade efter. Sedan dröjer det inte förens vi hör en massa plaskande nerifrån Thomas som börjar hiva upp stora björknor och braxar med rullspö och feeder, Kurt-Arne är inte dummare än att han också börjar fiska samma metod så även han sitter snart med håven i vänster näve och drillar fisk med högern. Nu blev det action även uppe hos mig och hos de längre upp men bara genom att vi började fälla ihop spön och tackla upp nya, tyvärr hade jag bestämt mig för att plocka ur alla rullspön ur mitt fodral och lämnat de hemma för att spara lite vikt så jag fick tackla en 7a med bottenmete och bly och 8m med en feeder precis som på våren när det strömmar mycket. Jag la ut 7an med bottenmete och 3 maggots och det började rycka i toppen direkt och jag krokade då en braxen på halvkilot som jag drillade in i håven. Nästkommande utlägg högg det igen men jag missade krokningen sedan hände inget mera så jag fick återgå till mitt 5 meters efter kanten. Per Nilsson som satt högre upp började också dra lite björknor och någon braxen på feeder så jag visste att jag inte var bättre än högst 4a på sektionen och jag behövde en 1a eller 2a för att vinna serien så jag blev tvingade att sitta med långspö och feeder resten av tävlingen för att ha någon rimlig chans. Thomas och Kurt-Arne var i en helt annan liga denna dag så jag tävlade mot de övriga 5 runt om mig. Sören (Pappa) satt oavbrutet och fiskade efter löjor och det nappade hyfsat för honom Lovén till höger om mig provade allt men det var bara löjor som ville nappa där och uppe hos Magnusson var det även löja där med som gällde. Jag fick en braxen och 3 björknor till slut men jag tror inte jag hade hugg sista timmen så dåligt gick det för mig men Per Nilsson vevade in ett 10-talet björknor så han hade 3e platsen som i en liten ask. Längst upp hos eliten var det inte heller något vidare fiske men jag hade sett att Jesper drillat något stort under tävlingen och hörde sedan att han fått en gädda på ca 1,5 kilo men annars var 
det rätt dött där uppe också så när tävlingen var över så vägde vi in följande.....
Pegg, Elit
1. Patrik 760gr Löjor och någon enstaka mört  2.a 
2. Jesper 3280gr Gädda någon björkna och mört 1.a

Begränsat

1. Magnusson 2460gr enbart löjor 5.a 
2. Per Nilsson 4060gr brax björkna mört och löja 3.a 
3. Nils Lovén 880gr löjor och 1 mört  7.a 
4. Jan-Erik Stange 2080gr 2 braxar 3 björknor 5 mört 2 abborrar 25 löjor  6.a 
5. Sören Stange 3320gr 1 brax 1 mört resten löjor 4.a 
6. Kurt-Arne 6680gr brax björkna mört löjor  2.a 
7. Thomas 8420gr 1 brax 40 björknor  1.a 

Distriktsmästare blev Jesper Dyberg och Thomas Larsson

DM serien blev som följande se HÄR

Nu ser vi fram emot Höstträffen den 23-24 Oktober här i Örebro
Lördag då räknas inte löja (Där skall jag vara med och fiska) 39 deltagare
Söndag fritt fiske efter alla arter 42 deltagare
Tror tiden för båda dagarna var lottning 08.45 Fiske 11.00-15.00

Vi hoppas att vi ej får mer nederbörd så att vattnet i ån kan sjunka ner till normal nivå så att vi kommer få ett förhoppningsvis roligt fiske, sedan är det ju alltid lotten som avgör vart man skall sitta 😁