måndag 25 oktober 2021

Höstträffen Svartån

I helgen som gick så arrangerades Höstträffen i internationellt mete nere i Svartån Örebro och jag var med och tävlade under Lördagen. 28 deltagare slöt upp på morgonen och det var en blandning av hemmafiskare samt långväga gäster som åkt ända från Skåne eller Norge som ville tävla nu när pandemin lugnat sig lite. Vi peggade upp 3 sektioner A längst upp ovanför hamnen och B lite nedanför sedan satte vi C sektionen för sig självt längst nere vid träbron vid Naturenshus. Vi hade riktigt tur med vädret både inför och under  tävlingen då vi inte fick så mycket regn som de först lovade och tur var väl det för det var redan mycket vatten i ån så strömmen är väldigt stark just nu. Under Lördagen sken solen och vattnet var klart och fint så visst skulle det nappa bra om man bara behärskade strömmen med våra tackel. Jag hade förberett 3st rullspön med feedrar för jag tänkte försöka fiska de större modellerna av mört björkna och braxen för det fungerade bra helgen innan. Sedan hade jag ett antal varianter av tunga tackel till mina metspön så jag var väl förberedd fråga var bara på vilken sträcka jag skulle hamna. Lotten föll på nr 17 mitt på B-sektionen med Jesper Dyberg till vänster och Lena Wahlberg till höger, inte roligaste stället i ån att sitta på men det gäller att göra sitt jobb oavsett när det är tävling och försöka lösa gåtan på hur man skall få fisken att nappa. Tacklade 5m med vanligt 5gr flöte sedan 6m med ett 8gr plattflöte för att hålla mot strömmen och så ett 7m med vanligt 8gr flöte sedan mina 3 feederspön. Koncentrerade mitt mäsk på 6m samt 18m ut med feeder sedan började jag fiska med 6m och plattflöte och fick en mört ganska så direkt samt en liten björkna. Fisket verkade riktigt segt för det var inte många som fick något napp till att börja med och det var långt mellan huggen. Då det inte hände något mer för mig så bytte jag till 5m och vanligt flöte och lätt grejerna drifta över mäsket och då började det nappa lite bättre men fiskarna var små. Provade feedern en stund men inte ett napp så jag återgick till metspöna igen men testade nu med 7m utanför mitt mäsk och jag fick en bättre mört och en större björkna men sedan dog det ut där också. Jag fick sitta och byta spön med jämna mellanrum och plockade någon fisk då och då så efter 1,5 timme var jag uppe i 33 fiskar och Jesper hade 45 fisk och han hade dessutom fått en braxen på 3 hekto så han var säkert 1 kg före mig just då. Jag försökte locka fram de större fiskarna med att mäska lite oftare och med rikligt av beten men vad som hände var nog att jag förstörde fisket helt för mig själv för jag fick knappt napp den andra halvan av tävlingen. Jag tror också att de började släppa på lite mera vatten den andra halvan av tävlingen för flötet drog iväg lite väl fort ute på 7m där jag fortfarande fick någon fisk då och då men tillslut blev jag tvingad att enbart fiska med feeder. Tillslut så fick jag på en riktigt fin fisk men efter 2m så gick tafsen av kanske att det var en gädda eller något som bet av linan ? Jesper dominerade sektionen sista timmen och fick fisk på varje utlägg med sitt take-a-part och han vann sektionen överlägset med sina 4kg och det var även den högsta vikten på hela tävlingen. Övriga sektioner hade precis som vi ett ganska klurigt och svårt fiske efter de små mörtarna som inte var så huggvilliga men överlag så var det ganska jämnt på sektionerna. Under Söndagen där jag inte skulle vara med och fiska så fick de även fiska efter löja så där blev det lite högre segrar vikter på några sektioner. 

Hamnade precis nedanför båtrampen


B-sektionen


Jesper Dyberg med tävlingens största fångst under Lördagen


Sondre Eikbråten skall till att väga sin fångst


A sektionen vinner Tommy Strengelsrud

 

B vann Jesper Dyberg


C sektionen vann Per Nilsson




Söndag A sektionen var det löja som dominerade
Johan Mattsson 12,8kg


Söndag B sektion Stig Borlinger vinner på samma 
pegg som Jesper satt på dagen innan.


Söndag C sektionen vanns av Charles Fasth