torsdag 2 september 2021

Klubbmästerskap mete med rödvitt

Igår kväll arrangerade Noragyttorp sitt årliga KM mete med rödvita flöten i Norasjön och det samlade 14 deltagare. En lättsam tävling där man får en färdigköpt linvinda men som du får byta ut kroken till en mindre modell st.10 och så får du en bytta med 2 liter färdigblandad mäsk. Vi lottade sedan startordningen där ettan får gå ut och välja plats först osv. talangfull som man är så drog jag nr. 14 och fick gå ut sist av alla så det skulle inte bli lätt denna kväll. Tävlingen startade 17.10 och slutade 19.45 så drygt 2,5 tim fisketid att spendera på bästa fiskesätt så det finns inte mycket tid över till strul. Jag började straxt bortanför Strandstugan bredvid Thomas Larsson och Jesper Dyberg och båda de fick ett par mörtar direkt när vi fick börja fiska men jag hade inte ett napp första kvarten så jag bytte plats. Mäskade lite försiktigt på en ny plats men inte heller där fick jag något napp så jag fick gå en längre bit bortanför tågvagnarna till en liten badbrygga där det var tjockt med löjor och mäskade där med allt som var kvar i min lilla burk. Löjorna var på och ryckte i grejerna gång på gång men de var inte lätta att kroka men så kom det en mört ibland och drog iväg med flötet. Fick ett 20 talet mört innan en halvkilos braxen kom och hälsade på och den var väldigt välkommen denna kväll för den tyngde påsen rejält. Satt sedan där och fick varannan löja och mört när det kom upp en braxen och vakade bara någon meter utanför mig så det fanns flera i området gällde bara att försöka överlista dem. Jag lyckades lura upp en till i storleken 350gr men sedan var det stopp och när jag inte längre hade något mäsk kvar att kasta ut så dog fisket den sista timmen. Jag fick tillslut ihop 3,1kg men det räckte bara till en 6.e plats på tävlingen för det hade nappat bra med mört för ett par av deltagarna. Vann gjorde Janne Magnusson 7275gr  2.a P-O Eriksson 5190gr och 3.a Christoffer Holmqvist 4606gr Jag lyckades få kvällens största fisk med min braxen på 582gr och belönades med 140kr för den fisken alltid något 😁