måndag 20 september 2021

DM i trad.mete Svartån Örebro

Igår så genomförde vi årets DM i trad.mete individuellt och i lag och vi fiskade i Svartån Örebro. Uppslutningen var inte värst stor då endast 20 deltagare dök upp men det är en ju en utdöende tävlingsgren där de allra flesta deltagarna passerat 50+. Det är ju också ett kval för att få deltaga på SM 2022 som åter skall försöka arrangeras i Karlstad eftersom det blev inställt i år pga. pandemin. (Förra årets kvalificeringar stryks därmed vad jag hört) så nu gäller detta DM som kvalificering. Noragyttorp stod som arrangör för DM igår och vi peggade ut 50 fiskeplatser + ett antal friplatser att stå på så det fanns gott om svängutrymme för den som inte blev nöjd med sin lott. Själv drog jag plats nr. 21 som låg straxt ovanför udden vilket var okej för då skulle jag ha närma att gå neråt efter 15 minuters fiske för helst skulle jag vela haft en plats någonstans mellan nr 7-13. Tyvärr drogs det en massa låga nummer när vi lottade så det blev nästan fullsatt längst ner men ingen visste ju egentligen vart det skulle vara bäst fiske nu när vi tävlade på hösten för första gången. Jag tacklade upp ett 7 meters och så ett matchspö för att fiska lite längre ut om det fanns större fisk. Men när vi började fiska så nappade det på varje utlägg för de flesta för ån var full av småmört och björkna och så löjor förstås så det var bara att försöka få upp et så bra tempo som möjligt. Efter en halvtimme insåg jag att i princip alla fiskar låg på 25-50gr och jag visste att det fanns större exemplar i ån så det gällde att lista ut hur man skulle locka dessa till hugg. Jag mixtrade lite med djupet och så fokuserade jag på att enbart fiska med majskorn och då kom det genast bättre mört och björknor på 100-200 gr men hugg frekvensen blev mer sällan så det blev en avvägning hur man skulle göra. Men fram till lunch hade jag ett bra fiske och säkert över 4 kg på 2 timmars fiske sedan som med ett fingerknäpp så fanns det inte en fisk som ville hugga, vet inte om det kom in en gädda eller om det var båtarna som skrämde min fisk. Jag bytte ett par platser men tyckte inte att det var någon storlek på fisken så tillslut stod jag på plats 21 igen och försökte få igång fisken igen. Jag blev tvingad att börja fiska med maggots igen för att få fisken att nappa men då blev storleken genast mindre men det nappade. Nappade gjorde det för alla andra också för under 4 timmar så såg jag bara 2 personer byta sin fiskeplats så man förstod att fisket var bra denna dag. Det kom upp ett par braxar men de var ganska så få och på olika personer så denna gång gällde det att få extra många fiskar och inte bonusar. Efter 4 timmars fiske så uppskattade jag min fångst till 5-6 kg och trodde ändå att det var bra för vinna vill man ju alltid, att jag var kvalificerad för SM visste jag redan för vi var bara 3 pers. i seniorklassen 😄 Det blev ingen vinst för Patrik Dahlström klämde till med dagens högsta vikt 8680gr och i lagtävlingen var vi åter chanslösa mot Götlunda.

Medaljörerna på DM trad.mete 2021

ÄDJ 1 Linnea Johansson Fellingsbro 2892gr
ÄDV 1 Barbro Andersson Fellingsbro 630gr
HS 1 Patrik Dahlström Götlunda 8680gr
HS 2 Jan-Erik Stange NGF 6270gr
HS 3 Greger Carlsson Götlunda 6265gr
HV 1 Nils Ekbom NGF 7350gr
HV 2 Janne Magnusson NGF 6525gr
HV 3 Lars Wiker Hällekroken 4854gr
ÄHV 1 Sören Stange Hällekroken 7650gr
ÄHV 2 Pentti Harmaala NGF 4936gr
ÄHV 3 Jonny Skoglund NGF 4904gr

Lagtävling
HS Götlunda Greger Knoppen Patrik
HV NGF Ekbom Lovén Gräsberg
ÄHV NGF Skoglund Harmaala Österholm
 

Hela resultatlistan hittar ni HÄR 

Plats 21 här tillbringade jag min tid


Uppe på plats 50 gick fiskegränsen

Örebro småbåtshamn