söndag 19 september 2021

DM 3 Internationellt mete Arbogaån

I Lördags så genomförde vi vår 3.e deltävling i mäskmete och efter lite funderingar vart tävlingen skulle kunna genomföras så hamnade vi till slut borta i Arboga. Eftersom sjögullen frodas på grunt vatten i denna å och täpper till fiskesträckorna så fort värmen kommer på våren, så fick vi fiska på motsatt sida för där är det en betongkaj strömt och 4 meter djupt. Denna dag var det kanske i strömmaste laget för det kom en del regn dagarna innan men vattnet var fortfarande klart och fint och löjorna sprätte i hela ån så något skulle vi väl få på kroken. Vi blev 8 personer till start så vi fick precis plats på kajen utan att behöva använda träbryggorna och vi valde att elitklassen (2 pers) skulle sitta nederst på kanten och vi andra 6 satt 
på rad ovanför dem.
Lottningen blev som följande nerifrån och uppåt i ån.....
E1 Dyberg
E2 Palle
B3 Thomas L.
B4 Chefen
B5 Lovén
B6 J-E Stange
B7 Knoppen
B8 Benga G.

När man tävlar i den begränsade klassen så får man bara tackla 4 spön så idag blev det 2 feederspön för det brukar vara bra bottenmete efter stor fisk i ån, sedan tacklade jag ett 5 meters och så 8 meter båda med 6gr flöten för det såg ut att strömma ordentligt. Alla var färdigtacklade i god tid så vi kunde startat tävlingen 30 minuter tidigare och på så sätt fiska i 4 tim och 30 minuter. Bombade i 7 bollar på vardera platserna 5m och ute på 10 meter och givetvis ute med feeder. Började fiska på 5 meter och jag hade 3 napp direkt och i nästa utlägg tappade jag en mört sedan inte ett hugg på 20 minuter med något av spöna 😣 Mina medtävlande landade kanske en varsin abborre löja eller mört så det verkade riktigt trögt och det var absolut pga den hårda strömmen som fisken inte hinner att nappa. Men i den här ån så ändrar sig förhållandena med virvlar och hård ström för att sedan nästan ingen ström alls så det är oftast ett trixande med djup och hur man skall blya som kan fälla avgörandet. Jag lyckades tillslut få en mört ute på 5 meter men sedan la jag ifrån mig det spöt och satsade allt med mitt 8 meters för det fanns fisk som nappade där ute de få minuterna när det strömmade som minst så jag drog ett par mörtar och någon björkna för att sedan inte ha ett napp på 20 minuter. Ändrade då flötet så att jag hade 20cm djupare och försökte bromsa tacklet så gott det gick och då fick jag ett par färnor på 2-300gr samt en braxen på 8 hekto. Då var planen klar för hur jag skulle fiska resten av dagen och jag såg hur mina konkurrenter hade det kämpigt för de började jaga smålöjor eller abborryngel efter betongkajen bara för att få napp. Jag plockade någon fisk var 5.e minut för det var inte lätt att presentera betet så man fick hugg men det kom upp ett par färnor till samt några abborrar närmare hektot sedan avslutade jag dagen med ytterligare en braxen på 7-8 hekto och totalt 36 fiskar i mitt keepnet så jag kände att det nog skulle gå vägen denna dag 😀
Jesper Dyberg på plats E1. längst ner på kajen drog ihop dagens högsta vikt 7340gr och fick även dagens största fisk en stor Id på 1820gr och vann komfortabelt över Patrik Dahlström som fick ihop 
4220gr.

I den begränsade klassen så segrade jag med mina 6400gr sedan ....
2. Thomas "Feedern" Larsson 3420gr
3. Nils "Löjpiskan" Lovén 2540gr
4. Per Nilsson 1320gr
5. Benga Gräsberg 1200gr
6. Knoppen 640gr

Efter 3 deltävlingar så ser det ut så HÄR i serien. 

Den 4.e och sista DM-tävlingen är Lördag 9 Okt i Svartån och sedan så har Jesper lagt in Höstträffen 2-dagars mer om det kan ni läsa här under ⇩

Helgen 23-24 oktober kör vi Hösträffen i Svartån Örebro.
Det blir 2st endagstävlingar så man kan vara med en dag eller två.
På lördagens tävling räknas INTE löja men på söndag är det fritt fram fiska alla arter. Tävlingstiden är 11-15 båda dagarna.
Startavgift är 200kr per dag. Samling och lottning vid parkeringen för Naturens Hus. Vi siktar på att ha lottning i någon form på plats 08:45. Vagn för att köra grejorna på rekommenderas.
Förutom löjan som ofta dominerar i Svartån så har de senaste höstarna bjudit på mycket mört och björkna. Bonusfiskarna har varit sarv i 100-500g klassen. Braxarna verkar dock försvinna bort från de sträckor vi fiskar normalt på hösten. Svartån kan lätt bli brunfärgad på hösten så vi kommer meddela förhållandena under veckan före men vi ställer bara in om flödet gör det ofiskbart. Betalning sker i samband med tävlingen.
Föranmälan Max 45 deltagare och just nu är vi uppe i lite över 30 anmälda se facebook metetorget

Första gången för mig att fiska på denna sida av ån


Rakt stupande betongkant och 4 meter djupt direkt


Känner mig klar för fiske (Haspelspö endast för mäskning med stoor feeder)

Vi får hoppas på en bra fiskedag


Nils Lovén förbereder sina tackel


Idag var detta en rejäl bonusfisk på 7-8 hekto
 annars bara en normalstor braxen i Arboga
😁





Jesper vägde in först av alla och det har nappat på kantplatsen




En fin bonusfisk Id 1820gr