lördag 7 januari 2017

Så gick det på Siksjön

Vi blev totalt 83 tillresta personer som trotsade vinterkylan i dag då vi genomförde serietävling nr. 2 på Siksjön norr om Hällefors. Det kom många långväga gäster från söder då det inte fanns så mycket fler tävlingar att välja på nu när de flyttade trettondagsnappet på vikasjön. Det blev ett kyligt uppvaknande på morgon -17 grader vid sjön när vi började tävlingen och -4 när vi slutade, så temperaturen förändrades rejält idag men vinden tilltog istället så det blev ändå kallt om fingrarna. Jag gick inte på niten att tro det skulle nappa lika bra som på lag DM 2016 då det blev rekordvikter så jag var helt inställd från början att här skulle det gnetas med tafs för att få ihop en ansenlig vikt upp mot 3kg. Gick till mitt och Nilssons vanliga ställe och med oss följde flera långväga gäster  men jag placerade mig ändå förvånansvärt själv efter kanten som brukar vara het, medans de andra trängde ihop sig runt några stenar som stack upp ur isen. När skottet small så började jag förvånat med att dra 6 bra abborrar i första hålet på trekroken, men det visade sig var en ren lyckträff för sen vart det flera bomhål på rad. Provade tafsen i ett par hål och fick några yngel inte alls det fisket vi brukar ha i denna vik och folk började förflytta sig runt hela sjön så det verkade bli en trögfiskad dag på sjön. Var ett segt fiske första timmen med runt 30 abborrar och det var väldigt många småttingar. Timme nr 2 var ännu sämre med 15 genomskinliga abborrar i 7 gr klassen. Timme nr 3 flyttade jag till nytt ställe fiskade i gamla frusna hål där det nappade otroligt bra med 20-25 grammare, fick nog 70st och sista timmen ett 30-tal i blandad storlek. Totalt blev det 139st som vägde prick 2.4kg och det räckte till en 4.e plats idag och i serien.
Vinnare i min klass blev Jesper Dyberg på 3.1kg före Per Nilsson 2.6 och Peter Pistol 2 5kg.
Nu har jag skrapat ihop 4+4 i serien och saknar en till bra placering innan jag kan vara säker på en plats till SM på Mälaren 2017 :)
Dessvärre har jag nu förbrukat de 2 tävlingar som jag behärskar och här näst väntar den för mig omöjliga tävlingen på Hjälmaren. Har en förmåga att knalla iväg själv på detta innanhav för att leta fisk och det har hitintills aldrig lyckats men vi får se hur det går denna gång om sjön fryser till. Sen väntar DM som Karlskoga vill genomföra på Våtsjön en sjö där allt kan hända gäller nog att få flera klunsar om man vill hamna i topp där. 5.e och sista tävlingen blir på Alsen i Askersund en sjö som har många vinnarställen på sitt samvete och jag har faktiskt en seger på den sjön så det blir där allt avgörs. Nog om det nu
Ni hittar dagens resultatlista HÄR 
På söndag 8/1 väntar DM 2016 i mormyska på Högsjön i Arboga, då skall det mäskas och markeras hål med flaggor och dras slemmiga mörtar. Vi får nog se och lära där