söndag 29 januari 2017

DM på Våtsjön idag

Vi blev 90 personer till start på årets individuella pimpel DM på Våtsjön. Jag hängde på Pistol då vi båda tänkte starta precis på samma ställe en liten vik straxt till höger om starten och vi fick även med oss Ove Rose'n dit in. Vi fick fisk alla tre i början av tävlingen men jag tyckte de var så små 10-15 gr så jag valde att packa ihop och gå längre ut i sjön för att finna de större abborrarna. Saker och ting går inte alltid som man tänkt sig så utflykten resulterade bara i ytterligare en liten abborre. Ny flytt igen och jag borrade mig tvärs över en vik i förhoppning av någon större, det blev en till fisk nu en 50 grammare men den hade tyvärr inga kompisar med sig. Flyttade då in mig längs en mosskant där någon redan borrat upp isen så jag gick i de gamla hålen med tafsen men ingen var hemma. Borrade ett nytt hål och fick genast 6 abborrar fortsatte att borra på de små ytor som fanns kvar och jag fick nästan fisk i varje men bara 1 eller 2. Tävlingen var ganska körd men man kunde alltid hoppas på att man skulle få igång dem inne på det grunda men så blev det inte. I det bästa hålet för dagen fick jag 11 st abborrar och när den tolfte högg så var det tvärstopp i tafsspöt. Tung gung som tog lina men sen gav den efter och kom snällt in till hålet tyvärr var den grön och prickig istället för randig. Fick totalt ihop 48 fisk med vikten 924gr vilket var totalt värdelöst så jag hamnade någonstans runt plats 20 skulle jag tro. Blev utslagsgivande med bonusfiskar i veteranklasserna men bland seniorerna var det de som gick långt bort som hamnade i toppen och fick mest med småfisk.
Bäst fiskade Nicklas "Nille" Gustavsson som krupit in grunt efter en mosskant och plockade där ihop runt 190 små abborrar som vägde 2939gr.
Jesper Dyberg som fiskade utan press då han redan var klar för SM kostade på sig en långpromenad mitt under tävlingen vilket gav resultat. Han hittade en risbråte som det nappade runt omkring och han vägde in 2726gr och fick en silvermedalj med hem till samlingen.
Bronspengen och en biljett till SM tog Per Nilsson (2667gr) då han däremot fiskade under stor press eftersom serien inte gått som han tänkt sig denna säsong och han vill ju så gärna åka till görveln nästa år.
4.e och sista biljetten tog Patrik Asp Karlskoga 2180gr.
Veteranklassen vanns ut av Jonny Skoglund 2861gr följt av K-G Magnusson 1914gr där de båda lyckades lura flera stora abborrar 3.a blev Ulf Eriksson 1824gr och 4.a Kenneth Hansson Ngf 1551gr som tog den sista SM platsen.
Äldre veteran vann H-E Johansson Ngf 1743gr före Rolf Nordqvist Ngf 1637gr 3.a Reino Mujo Degerfors 1487gr alla vidare till SM
Hela resultatlistan finns HÄR
Så HÄR ser toppskiktet ut i pimpelserien efter 4 tävlingar.