söndag 15 januari 2017

Norrarycket / Pimpelfiskare mot Cancer

Det var kallt på morgon när vi anlände till Norrsjön och vi var där redan klockan 8.20 så tidiga har vi aldrig varit på någon pimpeltävling. Termometern visade kalla 14 grader så det knarrade riktigt under fötterna när man gick på vägen, skulle visa sig bli kallt om fingrarna denna dag. Det anlände bilar på löpande band så vi förstod snabbt att det skulle bli ett nytt deltagarrekord för Norrsjön och på samma vis lite sämre vikter för det skulle bli trångt på sjön om fisken. Vid genomgången sa de att vi var straxt över 160 deltagare och så var det några personer som köpt dubbla startkort för det goda sakens skull alla intäkterna gick ju direkt till cancerfonden. Frågade Jesper och chefen om vilken vinnarvikt det skulle tänkas bli och de var eniga om 6kg. Jag hoppades på mycket lägre vinnarvikt då planen redan var bestämd att jag skulle gå söder ut och där brukar man inte kunna skrapa ihop mera än 4kg. Vandrade i lugn takt ner mot ett grundflak och det gjorde många andra också, alldeles för många då vi blev hela 14 personer som satte oss i en stor ring runt en sten. När startskottet small så var det bara Nille som fick en fisk i första hålet alla andra fick lov att borra nytt. Det tog ett par hål innan jag såg någon som vevade med armarna men det var alldeles för lite fisk i området vad det verkade denna gång. Fisket var väldigt segt den första halvtimmen för de flesta och inte förrän jag borrade mig ut i den "tjocka" snön så fick jag min första abborre. Fick fisk i nästa hål jag borrade också fisken högg direkt om den stod där, hålet efter det gav nog 15 fisk så då kände jag en liten lättnad att jag hittat fisken. Nu kom hela ligan av folk som suttit en bit bakom ryggen på mig och de hjälpte gärna till att dra upp "mina" abborrar. Isen blev fort perforerad av borrhål och jag tror att alla fick fisk sen var det över lika fort som det började.  Klungan skingrade sig och jag packade ihop mina grejerna och gick  längre bort där ingen satt och hittade fisk direkt 10 + 10 i de första 2 hålen sen fick jag ännu ett fint hål tills jag rev ett par abborrar då dog det ut helt. Bytte pirken mot mormyska då började det nappa igen och som det nappade fick genast ett 30-tal i hålet bytte till nytt hål och abborren stod och väntade där också blev nog ett 30-talet där med. Nu var hela borrmaffian med folk runt omkring mig och de borrade frenetiskt vilket jag inte tyckte om för det skrämmer fisken när man sitter så här grunt. Plötsligt blev det mörkt på himlen och snön började vräka ner och lite blåst på det gjorde det hela till en kylig plåga frös som en hund långa stunder så fisket blev där efter. Sista timmen var ingen höjdare men det blev ett par bra hål till innan skottet small och man fick leta fram vantarna och värma de små köldstela fingrarna. Fick höra under tävlingen att Dyberg var uppe i 170 fisk straxt innan sista fisketimmen då min räknare stod på 150 så jag förstod att han skulle vara före mig idag också. Gjorde mitt bästa med myrskan och skrapade ihop totalt 181 abborrar vilket skulle visa sig inte var helt tokigt, var helt säker på att det nappat bra idag runt starten och här hos mig var det ju trögfiskat så ingen större förhoppning på någon tätplacering.
Vid invägningen sa de att 3-4 kg skulle räcka ganska långt idag P-O Liss vägde precis innan mig 4170gr och han fiskade på samma område som mig så det var skönt att få väga in 4342gr och åtminstone bli bäst i den södra änden av sjön :)     
Vann gjorde som vanligt den nu mera omöjlige Jesper Dyberg 5152gr
2.a Ove Rose'n 4386gr
3.a blev jag själv 4342gr
4.a Mikael Engvall 4150gr
5.a Daniel Ahlgren 4142gr.
Övriga vinnare
HV P-O Liss 4170gr
ÄHV Folke Andersson 4476gr
DV Birgitta Gustavsson 3504gr
DS Danielle Sandberg 1670gr
ÄDV Mona-Lisa Munnukka 740gr
YDJ Ronja Leijon 198gr
ÄHJ Linus Ericsson 1076gr
YHJ Alvin Ahlgren 436gr
Tack till alla som ställde upp idag på alla sätt och tack till Kenta som valde att lägga sin tävling i händerna på oss i Noragyttorp och jag hoppas att vi skramlade ihop en bra summa pengar som du kan skänka vidare. Nästa helg på söndag 22 är det tänkt att Götlunda arrangerar serietävling # 3 i  Lungershamn, Hjälmaren men vi får vänta och se om isen blir tillräckligt tjock för att släppa ut oss.
Lördag 21 har jag hört att Ngf har KM1 men vart vet jag inte
.................................................................................
Läste nyss att vi fick ihop 22.000 kr till cancerfonden
Hela resultatlistan från idag hittar ni HÄR vi blev totalt 175 personer :)
Tidningen var ute på sjön och gjorde ett reportage kolla Na HÄR