fredag 27 januari 2017

DM Individuellt på Våtsjön

Nu på söndag 29/1 skall Karlskoga AFK arrangera Örebrodistriktets individuella DM på Våtsjön mellan Karlskoga-Örebro med start vid Lakelodge. Isen är 15cm och gårdagens kyla förstärkte den nog ytterligare någon centimeter det spås även lite minusgrader framåt helgen så det ser bra ut.
Tävlingstid 10-14 med 30 min ut och 45 min in
Tävlingen är bara till för Örebrodistriktet
Det krävs tävlingslicens för att deltaga
Alla klasser
Det är även en serietävling (4)
Ring svararn om ni blir osäkra 019-310114
Jag ville minnas att sjön varit ganska trevlig och framgångsrik när vi tävlat där genom åren men ack vad man glömmer och förskönar resultaten i sitt gammla minne. När jag letade fram fiskebibeln bestående av 30års tävlande så fick jag svart på vitt om hur det gått för mig genom åren. Nu skall här sägas att det inte var några fantastiska resultat på någon av våra sjöar för 25-30 år sedan för oftast tävlade vi i 30cm snö och flera minusgrader utan tafspirkar och oftast utan mygglarver. Konstaterade att jag som 16-åring gick ut stenhårt och satte ribban högt på Våtsjön 4470gr på en tävling som genomfördes i mars-april 1987 .
1988 året efter genomfördes en parallelltävling till SM som gick på Väringen, det var ytterligare ett snörikt år och jag skrapade ihop 220gr en inte fullt så rolig tävling.
1991 genomfördes en tidig januari tävling 1410gr följt av en mars tävling 1993 med en vikt av 1340gr.
1994 var det lag-DM på sjön och mitt 4-manna lag fick ihop 2700gr vi fick inget pris på det, vet inte inte hur mycket medaljörerna fick ihop. Den senaste tävlingen var år 2000 och den jag ville minnas som den bästa genom tiderna men den var inte alls så bra som jag hela tiden trott efter att jag kollat fakta. Vi i Örebrometarna arrangerade tävlingen i mars och jag kommer ihåg att det kom upp mycket fin matfisk ur sjön, tydligen fick jag bara ihop 1300gr vilket resulterade i en 10.e plats vinnaren fick 1,9kg i seniorklassen. Utvecklingen har sedan dess gått framåt så de här resultat kanske inte säger så mycket och det verkar inte som att någon pimplar där längre så det blir svårt att veta hur mycket det kan tänkas krävas för en medalj på DM.
Jag kan här redovisa ungefär hur många SM platser som delas ut på söndag % beror på hur många nya som tillkommer på DM och den 5.e och sista serietävlingen.
YHJ 3st
ÄHJ 1st
HS 4st
DS 2st
HV 2st
DV 1-3st
ÄHV 2st
ÄDV 2st
Jag snickrade ihop en karta över Våtsjön som arrangören gärna får använda för att redovisa avruskningarna om det finns några utanför bäckar och i sunden.
Fick ett meddelande från Karlskoga AFK
!Vi kommer att göra en sista iskoll på fredag efter lunch och då ruska av de partier i sundet upp mot lilla våtsjön som ej håller måttet, samt runt någon leksak utanför Djerfsstugan.
Vi har fått lova att låna delar av Lake Lodge parkering ca 35 platser så det är bra om folk samåker.
Önskar att du skriver ut att detta kommer att vara en stängd tävling så endast medlemmar i Örebro distrikt får deltaga".