söndag 8 januari 2017

DM Mormyska 2016

Idag genomförde vi vårt inställda Mormyska DM från 2016 på Högsjön straxt utanför Arboga. Greger och Mankan skötte arrangemanget bra genom att kolla över sjön redan i fredags och hittat ett område som var säkert nog att vistas på då isen bara är 8-10 cm. Eftersom Kurt-Arne skulle åka på DM så följde jag med av bara farten och han var ju snäll nog att erbjuda både mäsk och frysta jokers så då kan man inte säga nej mer serverat än så blir det inte. Vi startade med -7 grader i örebro och anlände till sjön i -15, aningen snopet då jag lämnade en av tröjorna hemma eftersom det var så varmt ute. Väl framme visade det sig att vår öppna DM-tävling inte lockade så många tävlande utan vi blev bara 8st som skulle fiska i rutan på 100x100m så det skulle inte bli trångt under dagen. Jag började på bortre sidan av rutan och kände genast fisk efter mäskningen och efter ett antal bomhugg så kunde jag varpar upp min första mört. Ner med myskan igen och en ny mört högg men den trillade av uppe vid hålkanten sen hände inte mycket mer där. Knoppen började starkt med 3 snabba fiskar en av varje sort men annars var det ganska skralt med fisk bland de andra. Det kan ju ta tid att mäska fram mörtarna vintertid så vi lät våra mäskhål villa en stund och borrade nya i olika riktningar men det blev bara någon ströabborre. Tillbaka till starthålet igen men det gav inget så jag packade och gick iväg till kortsidan av rutan och hittade ett par mörtar utan att mäska. Efter 7 fiskar mäskade jag lite och allt dog ut igen, tydligen lätt att skrämma mörten så jag slutade med mäskningen. Hittade ett hål bredvid med 8 abborrar innan Mankan kom över och hälsade på, han hade ett gammalt hål en bit bredvid som han mäskat i och nu stod mörtarna på rad där så jag fick sitta och titta på en stund. Borrade lite nytt utan framgång så jag flyttade tillbaka till mitt mäskhål och nu fanns det mört även där så jag fick varpar lite och fylla på i min påse. Vi nötte sedan på dessa fläckar i 2 timmar tills tävlingen tog slut. Sista timmen nappade det visst lite för alla så det kändes ganska jämt även om jag visste att Mankan fått mycket mer och framför allt större mörtar än mig. Tyckte mest att fisken bara var framme och stötte på myskan väldigt bottennära. Samtidigt lite längre bort så kunde Kurtan dra mört direkt i näven straxt under iskanten efter lite turligt trassel. Men fisket var annars segt överlag och vikterna blev inte så höga som på förra DM.
Veteranklassen
1. Kurt-Arne Larsson Ngf 1726gr
2. Magdalena Filipsson Mälardalen 1202gr
3. Håkan Knoppen Jansson Ngf 570gr
4. Folke Åström ? 122gr
Seniorer
1. Magnus Andersson Götlunda 2260gr
2. Greger Carlsson Götlunda 2192gr
3. J-E Stange Ngf 1224gr
4. Mats Olsson Vattnan 838gr