måndag 16 september 2024

NT 3 på Halvarsnoren

Halvarsnoren en sjö med hatkärlek där man kan få stora fiskar på kroken med lite tur eller också inget alls, tyvärr så känns det som sjön blivit sämre med åren iaf i den nedre delen där vi brukar plöja våra beten. 17 team dök upp denna kylslagna morgon där kvicksilvret låg runt nollan och dimman låg tät över skog och sjö men solen skulle komma fram under dagen. Vattenståndet i sjön är väldigt lågt gissar det saknas 50cm vatten så det var bökigt att få i båten då jag backade ut för kort, skäddan slog i botten när båten skulle av trailern och ekolodsgivaren fick sig också en törn så den måste jag justera tillbaka i rätt läge någon dag. När båten väl var på plats i sjön så upptäckte jag att båda mina elektronikenheter saknade micro SD kort vilket betydde att jag inte hade med några sjökort att köra efter, de låg hemma vid datorn då jag höll på med uppdateringar på semestern och har inte varit ute på sjön sedan dess. Min bror hade ett extra kort med sig som jag fick låna men det var av en äldre modell utan genesiskurvor så det stämde endast till 50% men bättre än inget alls. Då dimman låg tät över sjön så fick vi vänta över en timme på att den skulle försvinna innan vi kunde släppa iväg startfältet av båtar. Knoppen och jag släppte ut våra beten när vi rundade en liten ö i den nedre sjön och vi han inte ens få i våra 6 spön innan första hugget kom, tyvärr en liten abborre som inte höll måttet lite synd för annars hade det vart en drömstart men så blev det inte..... Harvade runt i en vik tillsammans med brorsan (Trekrok) och de lyckades få upp en snipa på 59cm men vi hade inte ett napp i det området så vi förflyttade oss längre bort. Jag styrde båten uppåt mot ett sund där vi tidigare fått fisk på tävlingar och jag siktade in mig på en grundtopp där det stod 6m på sjökortet, tyvärr så var det endast 2,2 meter i verkligheten så det blev stressigt att veva upp djupriggarna när vi uppdagade misstaget. Tur i oturen så fick vi fisk på 3 spön när vi passerade området 2st gäddor 58 och 54cm samt en fin abborre på 35cm så vi vände runt ett par gånger över den toppen utan att få flera hugg. Utökade varven på sidorna av toppen där sjökortet visade 8 meter men hamnade då på en annan topp där det endast var 1,1 meter djupt 😱, fiskade bort några beten där så vi drog oss bort från det området och åkte ut på djupt vatten. Vi hittade ett par stim med abborrar och fick upp några stycken men ingen var i närheten av de 30cm som krävdes, samtidigt så började brorsan messa om gädda efter gädda som han drog upp på motsatt sida av sjön. Styrde så småningom över till den sidan och körde fast i något som gick från 10m upp till 4m på en bråkdels sekund, vi blev tvingade att backa lite för att få loss djupriggsloden och när man backar så åker pulkorna över på fel sida av båten så nu hade vi både planerboardslinor och nylonlinor runt både båt och motorn så det var bara att slå av tändningen och börja trassla😳 Det blev sedan ytterligare 1 timmes planlöst åkande och tvätta beten utan tillstymmelse till hugg, så totalt åkte vi runt över 4 timmar utan ett pet på våra gäddbeten vilket mörker 💩 Nu rasar vi längre ner i totalserien och verkar göra ett riktigt bottennapp om vi inte räddar upp det hela på sista deltävlingen den 13 Oktober. Vann tävlingen på Halvarsnoren gjorde team Trekrok på 7 fiskar och 494cm Grattis!!

Resultaten från deltävlingen hittar ni HÄR
Den totala serien efter 3 av 4 deltävlingar finns HÄR  

Dimman låg tät på morgonen 



Sedan kom solen och värmde

Missade helt den stora pelagiska fisken som syns på ekolodet 



1an 2an och 3an kom upp i ett huj 😀