måndag 9 september 2024

Int.mete DM 3 Svartån Örebro

Igår Söndag så genomförde vi vår 3e deltävling i mete och det här i Svartån Örebro med fiske precis ovanför Naturenshus som är våran vanligaste tävlingssträcka. Lite manfall då 4-5 gubbar hade annat för sig så vi blev bara 3st i elitklassen och 5st i den begränsade klassen som kunde och ville tävla. Höstfisket är inte min grej då det oftast bara är småfisk mört och björkna som är kvar i åarna och så en massa löjor förstås men dem vill ingen fisk frivilligt. Jesper Dyberg hade varit nere förra helgen och provfiskat och han sa att det var bra fiske där han fått 10-12kg fin mört och björkna samt några braxar varav någon var riktigt stor. Så mina förhoppningar var att få ett par braxar och sedan rikta in sig på mörtarna med långspöt och hoppas på det bästa. Vädret var lite för bra men det har det ju varit hela veckan med höga temperaturer och ingen vind som svalkar, och så blev det även denna dag men det kanske fiskarna gillar vad vet jag mer än att vattnet nästan stod still och det är iaf inte bra. Hemma förberedde jag ett feederspö och ett matchspö med sliderflöte och så mäsket förstås, inget ovanligt 2,5kg färdigt mäsk från Lennartsson och så några dl pepparkaka och hampa i hinken. Jag var näst sist ner till ån men packade kärran på nolltid så jag fick stå och vänta på de andra att bli klara så att vi kunde lotta våra platser. Lottningen blev som så här 1 längst ner och 8 högst upp på de 2 olika sektionerna.....

Elit
1. Per Nilsson
2. Jesper Dyberg
3. Marcus Claussen
Begränsat
4. Benga Gräsberg
5. Nils Lovén
6. Thomas Larsson
7. Jan-Erik Stange
8. Tomas Usuzienis


Inte helt nöjd med lotten men jag slapp övre kanten som är precis vid en räddningsstege där det är besvärligt att kastmeta om man är högerhänt, annars så är väl platserna likvärdiga fiskemässigt fast plats 5- 6 är de normalt bästa braxenplatserna på våren. Nu är det höst fast med sommarvärme så vi får se hur det kommer att bli när vi börjar att fiska. Tacklade bara upp mitt 8 meters samt de 2 rullspöna Benga Lovén och Thomas körde med spön på 6-7m medans Uzusienis fiskade ett kortare Take-apart. Alla var så snabba att förbereda sig så vi kunde starta tävlingen en timme tidigare och fiska i 5 timmar så vi både mäskade och fiskade klockan 10.00. Mitt flöte dök direkt och första mörten var ett faktum och jag han dra 7st innan någon av de andra fått sitt första napp så efter första timmens fiske så hade jag 35st mörtar och björknor i normal storlek och ledde överlägset. Men med en ond axel och så en tennisarmbåge så var det mindre skönt att sitta och hålla ett 8 meters spö så jag började mixtra med rullspöna istället. Första kastet med feedern började inte bra då linan snodde sig runt en ögla i utkastet så linan small av och som tur är träffade jag ingen av gubbarna med min feeder på andra sidan ån 😐 Provade då matchspöt med glidflöte istället och det fungerade riktigt bra för jag drog fisk efter fisk fast det var lite dålig storlek på dem även där ute. Mäskade ganska hårt för årstiden och löjorna blev som tokiga men när de tröttnade så blev mörtarna och björknorna större och större. Ett par som satt på motsatt sida av ån och metade med mask precis vid bryggkanten drog upp flera braxar runt halvkilot samt några abborrar på 3-4 hekto vilket ökade på min tro på att det inte är omöjligt att få braxen även på våran sida av ån. Thomas var den som först fick braxen och sedan så fick Uzusienis på min andra sida också en brax, då började jag justera med fiskedjupet och meta på mask men jag fick bara abborre efter abborre. Det tog över 2 timmar innan jag fick min första braxen och det på 3 vita maggots men Thomas fick nu flera braxar på raken var av några var över kilot . Provade åter igen med maskar både små och stora med eller utan maggots och tillslut så fick även jag ett par braxar i varierad storlek från 3hg upp till kilot. Mäskade åter igen hårt men då försvann alla fisk så nu fick man klura på hur man skulle fiska resterande tid av tävligen, ibland så strömmade det lite grann och då fick man inte några hugg utan vattnet skulle vara helt stilla så betet låg på mäskplatsen. Timme 3 och 4 fick jag braxen med jämna mellanrum och några gick knappt ner i håven då de gissningsvis vägde närmare 1,5kg riktiga dassklock som inte kämpade ett dugg helt perfekt. Thomas och jag var i princip de enda som lockade in braxen på fiskeplatserna så det gnälldes rätt bra ute på kanterna av sektionen. Mitt i bästa fisket så trasslade en and in sig i min metrev så det blev ett fasligt liv när den ville flyga och jag drog i spöt åt andra hållet, lina gick av och anden flög iväg den satt aldrig fast i någon krok utan den trasslade in sig runt fötterna då de hela tiden skulle dyka efter våra mäskbollar. Fick ta ett nytt tackel och loda djupet och sedan så nappade nästa braxen och nästa ......  slängde ut allt mitt kvarvarande mäsk med 45 minuter kvar av tävlingen i hopp om en bra slutspurt. Jag fick ett gäng mindre braxar på 3-4 hekto och så drog jag av tafsen på en stor braxen men det var bara på med en ny och så satt där en stor braxen igen 😁 De sista 20 minuterna var kanske inte så bra då jag tappade flera braxar som jag inte märkte att de högg men några till fick jag till Uzusienis stora förtret för då var han inte glad 😆 Efter 5 timmars fiske när vi vägde in vår fångst så visade det sig att det blev en rätt så förkrossande seger efter ett väldigt roligt och oväntat fiskepass ...Nya tag väntar nästa Lördag då vi fiskar DM 4 också här i ån men längre uppåt....

Slutresultat DM 3
Elit
peg 1. Per Nilsson  5 760gr
peg. 2. Jesper Dyberg  5 800gr
peg. 3. Marcus Claussen 7 220gr


Begränsat
peg. 4. Benga Gräsberg  4 080gr
peg. 5. Nils Lovén   4 440gr
peg. 6. Thomas Larsson  11 160gr
peg. 7. Jan-Erik Stange  17 220gr
peg. 8. Tomas Uzusienis 7 620gr 


Det drar ihop sig för lottning



Tomas till höger och Thomas till vänster 



20 braxar och 67 mört abborre björknor





Jag har aldrig fått så stora braxar i Svartån