lördag 14 september 2024

Int.mete DM 4 Svartån Örebro

Lördag och idag så skall DM serien avgöras nere i Svartån och det på en sträcka där jag inte känner mig bekväm, området lite ovanför småbåtshamnen där det är som djupast och som oftast hyser stora mängder löja på höstkanten. Just idag så var det allt annat än höst då solen sken från morgon till kväll och någon vind fanns inte att tala om, dessvärre ej heller något strömdrag i ån som nu har ett vattenstånd som är minst 30cm lägre än normalt. Vi blev 9 gubbar till start endast 2st i elitklassen och resterande 7 i den begränsade där jag är med och fiskar än så länge, får se om jag byter upp mig tills nästa år beror lite på om fler vågar göra det samma. Förra helgen gick ju galant för mig på den nedre sträckan så jag hade inte gjort några större förändringar förutom att lämna alla rullspön hemma, mäsket var det samma men den här gången så tog jag med 3kg så att det skulle räcka hela tävlingen. Lottdragningen av peggar ordnade vi upp mitt i cykelbanan klockan 09.00 och platserna blev som så här ...

1. Thomas Uzusienis
2. Kurt-Arne Larsson
3. Kjell Adolfsson
4. Håkan Jansson
5. Thomas Larsson
6. Nils Lovén
7. Jan-Erik Stange
8. Patrik Dahlström (Elit)
9. Per Nilsson (Elit)

Jag drog nr. 7 och vet inte om platsen var bra eller inte men Anssi vann här i början av Maj men då är ju braxarna långt uppe i ån och fisket annorlunda. Tacklade upp 6, 7 och 8 meter alla med tunga flöten på 8 gr för att slippa löjorna som kan vara en pina när man vill fiska efter bottenfisken. Efterfuktade mäsket och blandade ner frysta maggots och så casters samt klippt mask. Vi började tävlingen lite tidigare den här gången också så 4,5 timmar blev den totala tiden som vi skulle fiska. Jag valde att mäska med 6 + 6 bollar en plats närma kanten och en långt ut sedan så började jag meta med mitt 8 meters och det hände precis ingenting med flötet varken vägrätt eller lodrätt. Jag hade inte ett enda napp de fösta 30 minuterna och de andra nedanför mig var inte mycket bättre endast Kurt-Arne fick fisk då han valde att meta efter löjorna och det var ingen annan intresserad av. Efter 1 timme så hade Kurt-Arne redan vunnit tävlingen för den som nu låg på andraplatsen hade väl fått ihop 100gr kan jag tänka mig för fisket var uruselt. Jag kan snabbspola fram 2-3 timmar där vi alla på sträckan mestadels fick abborrar och någon enstaka mört som förirrat sig. Thomas Larsson var väl den som hade turen att få de större abborrarna som vägde över hektot men vi andra fick nöja oss med ordinära fiskar på 20-40gr. Var väl den sista timmen som det kom upp några småbraxar och några mörtar men annars så var det löja som gällde om man ville få ihop någon vikt. Thomas och jag var redan kvalade tills nästa år så ingen av oss brydde sig om löjorna fast att det stod mellan oss av vem som skulle bli distriktsmästare detta år, vi delar inte ut några medaljer så vi hetsade inte upp oss fast Kurtan vevade fisk längre neråt i ån. Elitfiskarna fick lite bättre med bottenfisk och de har som regel att inte räkna några löjor i sin klass så där var det bara take apart som gällde. Efter 4,5 timme i solskenet så gick det så här .....

Elitklassen
1. Per Nilsson 2 780gr  DM 2
2. Patrik Dahlström 1 340gr  DM 3


Begränsat
1. Kurt-Arne Larsson 5 960gr DM 4
2. Tomas Uzusienis 4 100gr  DM 3
3. Thomas Larsson 3 180gr  DM 1
4. Jan-Erik Stange 1 740gr  DM 2
5. Nils Lovén 1 200gr  DM 6
6. Håkan Jansson 980gr  DM 7
7. Kjell Adolfsson 840gr DM 5


Jesper Dyberg och Thomas Larsson blev distriktsmästare 2024

Peg . 7 vass eller kass ?



Solen sken på oss alla denna morgon


Tomas Uzusienis kantplats vad kan gå fel ? 😉



Palle straxt ovanför mig i vassen



30 abborrar 6 mörtar och 2 björknor 😕
 Jösses vilken märklig tävling det blev