måndag 27 maj 2024

SM internationellt mete dag 2

Söndag inte så himla inspirerad av att åka tillbaka ner till ån då det var så tråkigt fiske under gårdagen och inte heller så blev det någon drömlottning då jag hamnade på första sektionen 3e från kanten som är helt överlägsen på den sektionen. Nu hamnade både jag och Pilo som vann igår på samma sektion och vi visst vi skulle bli chanslösa mot kantplatsen där Johan Rödin hamnade även om han bara vart 6a igår. På den andra sektionen så hamnade de båda 2.orna från gårdagen så om någon av dem vinner sektionen så måste jag bli sämst 2.a på min sektion eller så är det någon annan som fiskar upp sig från någon 3e eller 4e plats. Åkte först ner till parkeringen där Vestli sålde prylar och snackade lite med Strengelsrud om hur fisket varit och han tyckte man skulle vara försiktig med grundmäskningen och kanske bara använda lera och lite levande beten. Blev till att jag köpte mig 2 påsar lera som var lämplig att krama bollar som gick att kasta ut inget som jag brukar hålla på med i vanliga fall. Jag hade säkert 1,5kg mäsk kvar från gårdagen som var färdigblandat med massor av beten men nu var alla casters svarta puppor så jag sållade bort alla beten och behöll mäsket. Använde kanske ett halv kilo av mäsket och så blandade jag ner 1kg lera och så någon näve levande maggots och lite klippt mask. Tacklade upp 4 + 6 + 8m långspön med flöten på 1-2gr och så ett matchspö med flöte för fiske långt ut. Grundmäskade med 3 bollar ute på 12m och 3 bollar ute på 7m och likaså mina medtävlande var återhållsamma med mäskningen, vissa mäskade inte alls då de säkert också hade fått lite goda råd sedan gårdagen. Det som nu hände när vi startade var det väl ingen som hade trott för var och varannan gubbe satt genast med krokad braxen och håvarna åkte in och ut på sektionen längre uppåt och snart började det drillas även hos oss utom för mig och de två längre ner. Jag fiskade med 8m och fick 4 snorgärs så jag fick byta till 6m och prova för jag visste att där var det mäskat sedan gårdagen och mycket riktigt så högg det några braxar för mig med även om storleken inte var den bästa men de vägde ändå 150-250gr. Gräsberg till höger om mig fick igång braxarna lite väl bra och jag tyckte de var jättestora och ovanför honom satt Kent Lundberg och även han började skyffla upp braxar. När det nu började nappa bra så började vi mäska lite mera och det visade sig ju vara dumt för efter första timmen så trappade fisket ner och blev sämre och sämre. Jag han iaf få upp 10 braxar på mitt kortspö men Gräsberg och Lundberg hade säkerligen det dubbla, fick mer och mer kämpa med 8m ute i blåsten och fick till slut någon björkna och braxen men mest snorgärsar. Mäskade lite granna där ute och fick 4 braxar till men sista timmen så fick jag inte många napp medans Lundberg fick fisk hela tiden , fick höra efter tävlingen att han började meta på bloodworms och det gillade tydligen braxarna. Pilo fick också väldigt bra sista halvan av tävlingen så jag kände tidigt att det inte skulle bli något Sm guld för min del , hade hört att Thomas Larsson fick väldigt bra på andra sektionen med säkert 30 braxar och han var 3a igår så vinner han idag har han 4 poäng totalt. På min sektion så var nedre kanten dålig idag så det var herrarna uppströms mig som gjorde upp om segern och jag misstänkte att jag skulle få en 4e plats bland dem. Lundberg vann våran sektion och fick en 1a + 3an från går så samma 4 poäng som Thomas om han nu skulle vinna, blir Pilo 2.a idag så vinner han SM med sina 3 poäng många spekulationer innan invägningen där man får svaret. 










Så här gick det under sista dagen

A1  Johan Rödin  1 750gr
A2  Kjell Adolfsson  1 718gr
A3  Jan-Erik Stange  4 136gr   3a 
A4  Benga Gräsberg  4 250gr   2a 
A5  Kent Lundberg 7 403gr     1a
A6  Per-Olof "Pilo" Lindstrand  3 488gr
A7  Tomas Andersson  vägde ej in
A8  Kurt-Arne Larsson  1 779gr
A9  Arne Hellman  364gr

B1 Jonas Beglund  1 744gr
B2  Mårten Wall 1 028gr
B3  Thomas Larsson  7 659gr  1a 
B4  Jarmo Pietilä  1 255gr
B5  Jorma Tillikainen  5 068gr  3a 
B6  Leif Andersson 1 962gr
B7  Gunnar Blomberg  3 615gr
B8  Nils Lovén  5 092gr   2a 

Jag blev väldigt förvånad att Gräsbergs alla stora braxar bara vägde 4,2kg och bara lite drygt hektot mer 😲 var säker på att han skulle ha några kilo mer än mig, försmädligt för min egen del då det verkar som att jag missar guldet med en enda liten braxen på 114gr. Nu hamnar jag också på 1+3 och 4 poäng men jag har ju ingen sammanlagd vikt att luta mig tillbaka på som Thomas Larsson och Kent Lundberg så jag blir sämst i den gruppen av 4 poäng 😨

SM slutar så här i vår klass

1. Thomas Larsson 3+1 = 4 p (8452gr)
2. Kent Lundberg   3+1 = 4 p   (7900gr)
3. Jan-Erik Stange  1+3 = 4 p  (5194gr)
4. Per-Olof Lindstrand 1+4 = 5 p
5. Jorma Tillikainen     2+3 = 5 p
6. Benga Gräsberg        7+2 = 9 p
 















I de övriga klasserna så vann Mikael Tono, Carina Widerberg och Adam Litzell Grattis!!  Resultat SM