lördag 11 maj 2024

Metetävling i Svartån

Kristi himmelsfärdsdagen arrangerade Dyberg och Thomas en tävling i mete för de som ville "känna" en sista gång på tävlingsvattnet innan SM. Vi blev totalt 16 tillresta deltagare från Norge och Sverige som blev uppdelade på 2 sektioner, sträckorna idag var från utegymmet och uppåt mot småbåtshamnen. Lite lätt disigt och någon regndroppe då och då och så en svag vind uppifrån och neråt längs ån som idag strömmade med 12 kubiks påsläpp där har ni förhållandet 😁
Lottningen blev som så här ....

A1 Jesper Dyberg
A2 Esa Haarala
A3 Tom Östlund
A4 Thomas Leijon
A5 Finn-Erik Lerdalen
A6 Nicklas Strengelsrud
A7 Benga Gräsberg
A8 Anssi Lehtevä


B9 Leif Skoglund
B10 Thomas Larsson
B11 Roger Jonsson
B12 Nils Lovén
B13 Per Nilsson
B14 Håkan Talberg
B15 Roul Steiner
B16 Jan-Erik Stange

Jag lyckades dra till mig en kantplats igen vid lottningen kanske dax för en triss ? 😆 Vi fick idag en lite kortare upptacklingstid 1,5 timme så direkt eter lottningen så blev det bråttom upp till fiskeplatsen som visade sig ligga i vassen. Brukar vara lite bättre fiske där det växer vass längs ån men annars inte någon sträcka som jag tycker om, hade hellre hamnat i början av A sektionen och fått fiska braxen men också en svårare sektion med en massa fullblodsproffs. Byggde upp min station tacklade upp ett feederspö med 30gr och så ett matchspö med 12gr slider som båda skulle visa sig vara onödiga. 6+7+8m långspön med flöten från 5 till 8gr det var grejerna som jag använde i 5 timmar denna tävling. Blandade mäsket med 30 minuter kvar till tävling 3kg grovt braxenmäsk 1kg lera färgflakes och brasem, lägg sedan till ett halvt kilo casters frysta maggots och lite majs det var de jag trodde på idag. Gissningsvis så placerade jag ut 7 mäskbollar på 8m och 3st inne på 6m sedan så var det bara till att fiska. Började med 8m och flötet dök direkt om och om igen då jag fick småbjörknor på varje drift och utlägg, det började knorras direkt från gubbarna bredvid som inte fick något eller så fick de någon snorgärs då och då med sina långa take apart spön. Såg att Nils Lovén bände upp ett par braxar direkt längre ner där jag gissade att bästa fisket på sträckan skulle vara. Jag provade ett par utlägg med mask men det gav inget och när jag bytte tillbaka till ett par vita maggots så kom dagens första braxen 😊 Jag hade annars ett bra björkna och mörtfiske på långspöt men man vill ju alltid ha större fisk som braxen så jag försökte att lura dem gång på gång med mina nyinköpta dyngmaskar men där gick jag bet. Jag fick någon braxen då och då fast med maggots på kroken men det var som sagt björknorna som dominerade, vet inte hur många fisk jag hade per timme men under de 2 sista timmarna fick jag mestadels braxen fast det var lång väntetid mellan nappen. Fick ett par och tappade lika många av den större bruna modellen av dasslocken till braxar i ån och det kändes som att jag hade bra koll på fisket i min ände av sektionen. På slutet av tävlingen blev fisket svårare för vinden blev riktigt hård så grejerna började fara runt längs åkanten och att fånga små björknor i luften med ett 8m spö var inte det lättaste. När klockan blev 15.30 så var tävlingen över så nu blev det till att rafsa ihop grejerna medans allt var torrt för de hade lovat regnskurar om någon timme. Invägningen började sedan uppifrån min kant och keepnetet var tyngre än jag trodde att lyfta ur vattnet så visst hade jag fått ihop lite fisk, typ 17 braxar och 131 björknor/mört/abborre/snorgärsar 😀 16,6kg vilket jag vann min sektion på och det var ingen annan där som orkade över 9kg strecket så det blev en komfortabel seger. Nere på A sektionen var det hårdare med 4 man över 15kg och där vann Tom Östlund på hela 21 980gr.