måndag 27 maj 2024

SM internationellt mete dag 1

Tävlade i helgen som gick nere i Svartån och det var SM i mete med 80 deltagare uppdelat på 4 olika klasser, jag tillhörde den begränsade klassen som innebär att man inte får använda spön längre än 10m och inte tackla upp fler än 4 spön samt att beten och mäsk har en viss begränsning. Så begränsat är med andra ord en lite mera budgetklass än om man jämför med öppna klassen där det säkert finns gubbar som har utrustning upp mot 100 000kr. Vi var i alla fall 17st i min klass uppdelat på 2 sektioner och jag blev under Fredagskvällen lottad till näst högst upp på sträckan, tyvärr så fick jag två av mina svårast konkurrenter från samma fiskeklubb på min sektion så på förhand verkade det bli en tuff batalj. Jag tacklade upp 6 + 8 m långspön med 3gr flöten, 1 feederspö och 1 matchspö med kastflöte för fiske längre ut. Mäskade med Swedbaits Hossmo med 5hg casters lite frysta maggots och klippt mask, kastade ut 7 bollar på ca 12m och så 3 bollar ute på 7 meter. Fisket började oerhört dåligt för det var knappt någon som fick fisk i den mycket svaga strömmen i ån, fick tillslut en lite braxen på 100gr och så ett gäng snorisar. Upptäckte att det var massor av fisk som simmade runt på ytan och vakade och jag trodde det var löjor, testade att dra maggoten i ytan med mitt 8 meters spö och fick till min förvåning en 50gr sarv. Jag fick napp hela tiden där en stund så mina kamrater runt omkring uppmärksammade det och började också fiska ytligt . Fisket varade kanske bara en kvart men jag han få 12 sarvar i olika storlek innan stimmet tackade för sig och försvann. Provade att fiska med både feeder och matchspö men det gav bara en liten abborre inte heller 6m spöt gav napp, riktigt tufft fiske så jag fick kämpa med mitt 8m ute i ån. Fick bra fart på snorisar en stund men de väger ju bara 6gr styck så det är inte mycket att vara glad för, maggots var helt värdelöst att fiska på märkte jag tidigt för jag fick inte ett napp på dem så det blev mask tävlingen rakt igenom. Rätt vad det var så fick jag ett par lyftnapp och kunde håva in ett par braxar till men ingen större än 150gr, de flesta av oss fortsatte att mäska lite då och då men det blev inte ett dugg bättre snarare sämre. De som bombade bollar varje kvart dödade sina platser totalt både hos sig själva och åt grannarna så under den andra halvan av dagen så var det inte många fiskar som kom upp. Jag slutade på 3 braxar 12 sarvar 2 abborrar och 11 snorisar inte säker på om det var så dåligt men inte bra heller för Jarmo på kanten fick bra med sarv också. Thomas Larsson och Kurt-Arne hade håvat stor fisk längre ner på sektionen det såg jag men den som fick bäst var definitivt Pilo som satt på nedre kanten och andra sektionen, där gick spöt upp och ner hela dagen och han krossade sitt motstånd med sina 5,4kg.

Så här gick det första dagen på våra sektioner

A1  Per-Olof "Pilo" Lindstrand  5408gr    1a
A2  Kent Lundberg  497gr     3a
A3  Arne Hellman  387gr
A4  Nils Lovén  31gr
A5  Gunnar Blomberg  253gr
A6  Jorma Tillikainen  1248gr    2a
A7  Johan Rödin 432gr
A8  Leif Andersson  33gr
A9  Benga Gräsberg  121gr

B1  Mårten Wall  37gr
B2 Jonas Berglund  151gr
B3  Thomas Larsson  793gr        3a
B4  Kurt-Arne Larsson  707gr
B5  Kjell Adolfsson  83gr
B6  Tomas Andersson  268gr
B7  Jan-Erik Stange  1058gr     1a
B8  Jarmo Pietilä  885gr     2a

Det blev vinst för mig på sektionen så jag hade en bra chans inför morgondagen kanske med lite tur eller inte för Jarmo hade råkat glömt kvar 6st sarvar i sitt keepnet som han inte fick väga in efteråt vilket är en oskriven lag. Om de vägde mer än 174gr tillsammans det får vi aldrig veta så det gäller att kolla igenom sitt keepnet ordentligt innan man väger in sin fångst .