söndag 19 maj 2024

DM 1 Svartån Örebro

Vårt första DM för i år hamnade nere i Svartån och på en sträcka med vass som vi skulle röja platser på tills SM nästa helg men just i vassen hamnade inte min klass den begränsade utan där fick de stora killarna sitta och dra fisk. Förhoppningarna var att fisket skulle explodera nu med värmen men det jag inte räknade med var att vattnet tog slut uppifrån norr så flödet i Svartån var nu nästan obefintligt och det gillar inte fisken. Totalt så dök det upp 12 fiskesugna gubbar på morgonen var av 7 som fiskade begränsat och lottningen blev som så här ...

Eliten
A1 Jesper Dyberg
A2 Patrik Dahlström
A3 Per Nilsson
A4 Johan Mattsson
A5 Charles Fasth

Begränsat
B6 Tomas Uzusienis
B7 J-E Stange
B8 Knoppen
B9 Jan Magnusson
B10 Nils Lovén
B11 Thomas Larsson
B12 Kjell Adolfsson

Ingen kantplats idag att förlita sig på utan mitt i smeten ett par platser nedströms båtrampen där allt kan hända och det gjorde det absolut idag ...... det var en jäkla massa sjösättande och gasande med motorer och jag tror varenda båt med V8.or skulle ut på Hjälmaren idag. En dåre skickade i växeln och full gas rakt in i en annan båt som var förtöjd 😖 ett skådespel att idioter som inte skall vara på vattnet end of story.
Min fiskearsenal idag fick bli 6, 7 och 8m och så ett feederspö som jag inte räknade med att behöva använda, mäsket var grovt sött lerigt och mängder med casters maggots och pellets. Mäskade med 8 bollar ute på 8m spöt och 5 bollar inne på 6m. Det tog en stund innan någon av oss fick den första fisken så redan där anade jag oråd. Soligt och blankt på vattnet som också var täckt med all frömjöl som yr omkring samtidigt som det släpper på minimalt med vatten nu i ån (6 kubik). Jag fick ett par björknor av bättre format på mitt 6m sedan var det stopp så då bytte jag till 8m och fick någon björkna där med men inte så mycket mer. Kan väl sägas att jag fick fiska med alla mina 4 spön om och om igen för att överhuvudet taget få några napp, det var max 2 fisk sedan fick man byta spö för att få napp igen. Blev en lång och varm dag där det inte kom upp så mycket fisk mitt på sektionen utan det var kanterna som gällde speciellt uppåt där Thomas och Kjell satt. De lyckades att få in några braxar av bättre format till sina platser och Thomas dominerade stort den här dagen med 12kg fördelat på ett 40 talet fiskar alltså ett snitt på 300gr. Själv så blev det 2 braxar att håva och sedan 26 mindre braxar björknor abborrar sarvar mört och snorgärs 2880gr så ca 100 gr i snittvikt och ett riktigt bottennapp i serien. Nu blir det att tänka om inför nästa helg då det är SM som gäller men då sitter vi nog på en bättre sträcka än båthamnen får vi hoppas. 
Så här gick det idag.....

Eliten
A1 Jesper Dyberg   7300gr   1a
A2 Patrik Dahlström 4520gr  3a
A3 Per Nilsson 4630gr  2a 
A4 Johan Mattsson 4320gr 4a
A5 Charles Fasth 1200gr 5a 
Begränsat
B6 Tomas Uzusienis 3030gr  3a
B7 J-E Stange 2880gr  4a
B8 Knoppen 900gr  7a 
B9 Jan Magnusson 1250gr  6a 
B10 Nils Lovén 1360gr  5a
B11 Thomas Larsson 12 000gr   1a
B12 Kjell Adolfsson 4100gr  2a