söndag 1 oktober 2023

SM gäddtrolling Barkensjöarna

Årets gäddtrolling SM gick av stapeln den gångna helgen uppe i Smedjebacken 🚤🐟

Fredag:

Ledig från arbetet denna dag så jag och Knoppen packade båten och åkte mot Dalarna redan vid 11 på förmiddagen tillsammans med team Trekrok som ville upp i tid för att åka ut en sväng på sjön och kolla upp ett par grynnor och djupkanter. Vi sjösatte båtarna vid 13 tiden och åkte sedan ut på sjön för att reka lite inför morgondagen, hittade stim med småfisk längs djupkanterna från 7-10m på våra tilltänkta fiskeplatser så vi kände oss nöjda efter någon timme så vi drog tillbaka till hamnen. Där var det full rulle i rampen då team efter team började dyka upp så vi tjötade lite med folk sedan så tog vi bilarna och drog iväg bort till Morgårdshammar där vi hyrt boende. Stugan var kanon fin och låg precis vid vattnet och solen sken så vi kunde njuta ett par timmar utomhus med massor av mat och lite dryck sedan så avslutade vi kvällen med lite poker.

Lördag:

Klockan ringde 06.00 kokade kaffe och fyllde termosarna fixade ihop frukostpåsar att ha i båten för ingen var hungrig efter gårdagens grillning 😂 Var nere i hamnen långt före 7 så vi hade över en timme på oss att fixa i ordning spön och beten samt träffa både nya och gamla ansikten att tjöta med. En rolig grej hände när vi stod i båten vid bryggan och valde vilka beten vi skulle fiska med till att börja med. Vi stod båda och drog våra gummibeten längs båtkanten för att se hur de simmade då kom plötsligt en gädda runt 2kg och högg Knoppens jigg så det blev till att drilla direkt till folkets jubel och dryga kommentarer 😂. Kaptensmötet drog sedan ut på tiden så starten gick 20 minuter senare än aviserat sedan så släppte startbåten det 30 båtar stora startfältet. Vi valde att nästan genast börja fiska och vi var visst 4 team som tänkte samma sak så det blev  trångt när vi hamnade i samma lilla vik men det hade vi inget för. Knoppen fick en gädda på 30cm det var allt som hände den första 1,5 timmen vi började alla att trolla oss utåt ur viken åt lite olika håll, såg ett grundparti på kartan som jag styrde över och vi fick 2 gäddor direkt på 65 och 67cm. Vänder om båten på djupare vatten och krokar på en större fisk som sedan släpper 😢 sedan så gör Knoppen en justering med djupriggen och det smäller på en lite bättre gädda på 81cm. Han släpper ut betet 15m fäster linan i utlösaren och skall börja släppa veva ner djuplodet men det hugger igen och upp kommer vår 4e gädda 69cm lång. Nu är det kul att trolla men det går fort över för sedan så snurrar vi en hel timme till utan att få några fler godkända gäddor, smått mellan 45-60cm får vi lite då och då men de räknas inte. Vi bestämmer oss för att fiska oss utåt mot öppet vatten så vi byter ut en del beten mot större grejer så jag sätter dit 2st ledade gummibeten på 30cm som jag nyss köpt. 30 minuter senare så hugger en gädda på en av gummifiskarna och jag tänker såklart att det är storgäddan men icke var det så utan en 68cm och vi har nu fullt papper med 5 fisk. Säger till Knoppen att nu börjar SM på alvar för nu skall det bytas ut cm för cm så att man kommer upp mot 450cm som vi tror behövs för vinst. Snurrar runt ute på en grynna och får en 60cm gädda och lyckas få 2 bottennapp varav ett 400kr bete fastnar i botten för gott 😡 Fisket verkar annars vara trögt med de få vi pratar med på telefon och det är förmodligen den håra vindens fel som ligger på så det skummar på vågtopparna. De 2 sista timmarna på eftermiddagen så återvänder vi in dit vi fick våra gäddor på morgonen snurrar ett par varv samtidigt som vi byter till mindre beten på alla spön. Det ger resultat för jag får 2 gäddor på ett ledat plastbete 77 och 79cm så vi kan nu plocka bort våra 2 minsta gäddor på 65 och 67 en liten ökning på 24cm iaf sedan så blir det ingen mer fisk den första dagen. I hamnen plockar vi sedan ihop prylarna knyter om lite tafsar på spöna snackar lite med andra team som har både fått bra och dåligt, vi hamnar på en 9e plats första dagen med 374cm och det är 53cm kortare än vad ledarna Blackmaster dragit ihop. Efter en kontroll av vad alla har fått för storlek på gäddorna så kan man snabbt konstatera att det är väldigt få fiskar över 90cm som fångats så det blir tufft att öka på totalresultatet. På hemvägen svänger vi förbi pizzerian och hämtar upp kvällens mat som vi även idag kan sitta utomhus och njuta av vid stugan sedan blir det tidigt i säng för alla var trötta redan innan 21 på kvällen 😂

Söndag:

Vaknar upp straxt efter 5 denna morgon för starten är 1 timmer tidigare idag så en snabb städning i stugan och med nya frukostpåsar i näven packar vi bilarna och åker ner till hamnen. Planen för idag är att jag och Knoppen tänker åka ner till södra delen av sjön då vi tror att toppteamen varit där och fiskat under gårdagen. Fixar i ordning båten med spön och beten sedan är det dax för kaptensmötet som snart är avklarat sedan är det fri start ut från hamnen. Hinner höra att ledarbåten inte alls fiskat i södra delen utan i norra så jag ändrar vår plan och drar full gas ut på mitten av norra sjön, blåser inte alls idag så det är en skön men kylig morgon när vi lägger ut våra spön samtidigt som solen stiger upp över skogen. Det händer inte ett dugg på 2 timmars åkande men jag får sms efter sms från brorsan som fångar gädda efter gädda uppe i en av vikarna 78,74,70,71,73cm de verkar alla vara från samma årskull men nu har de också pappret fullt och lite till. Vi trollar oss upp dit samtidigt som de trollar sig utåt för viken är tom nu säger de men vi lyckas iaf få dagens första gädda dock endast 65cm så det hjälper inte oss något. Klockan 11 så bestämmer jag att vi river ihop allt och chansar på att åka ner till södra sjön och fiska de sista 3 timmarna för i norra delen är det inte många som fått fisk idag. 28 minuter senare så kan vi lägga ut spön och pulkor på ett ställe som vi fiskat på många gånger och det tar inte många minuter innan jag får ytterligare en 65cm gädda sedan så bommar vi 2 snabba hugg på riggarna. Vid 13 tiden är det dax för lunch så jag kokar varmkorv som vi sitter och smaskar på samtidigt som jag ser en stor gädda hoppa bakom båten 2 gånger. Det har huggit på Knoppens riggspö utan att vi märkt något och upp kommer snart en bättre gädda på 82cm så vi byter ut vår 68 en ökning på 14cm. En stund senare efter ett varv ute bland grynnorna hugger det en till gädda lite mindre men 78cm som vi byter bort en 69cm med så 9cm till närmar oss nu 400cm men sedan så får vi inget mer och tiden är knapp😞 En halvtimmes båtresa tillbaka mot Smedjebacken hinner också fiska med 2 djupriggar i 10 minuter utanför hamnen
men det ger inget. Blir ingen framgång på detta SM heller för oss men vi är mer eller mindre vana så det är bara att ladda om inför andra kommande tävlingar. Prisutdelning där de 7 första får pris vi är 14cm ifrån men det är många lag där emellan så vi blir 12a i tävlingen av 30 lag.

Vinnare blir Team Pike 2000 från Hallsberg Sfk, Örebro
2.a Team Kuling Noragyttorp, Örebro
3.a Team Blackmaster Ludvika Trollingklubb, Dalarna

Vi släppte nyheten att Noragyttorp & Pike trolling Cup gemensamt kommer att arranger nästa års SM på Skagern den 28-29 September startplats Otterbergets camping så alla medaljörerna är kvalificerade dit.