måndag 9 oktober 2023

Höstträffen Svartån Lördag

Den gångna helgen har Svartånsvatten kantats av långväga metare från både Norge och Sverige.
Lördag: ingen löja. Fiske 11-15
Söndag: löja tillåtet. Fiske 11-15
Individuella tävlingar men finns pris för högsta totalvikter över helgen

Lördag:

Var nere tidigt redan vid 07.15 för att som arrangör hjälpa till med lite vassklippning på 5 av de nedersta platserna på sträckan som vi skulle använda på tävlingen. Sagt och gjort på en halvtimme sedan en kopp kaffe och förberedelser med att plocka ihop och lasta kärran som skall frakta all den utrustning som skall med fram till peggen, sedan så fanns tid över för lite snack med de långväga gäster som man träffar högst ett par gånger om året på olika tävlingar. Några sena avhopp gjorde att vi blev ojämna 23 deltagare fördelat på 3 sektioner så den första blev för 7 personer och övriga 8+8. Lottdragning och jag visste inte vad jag ville ha för plats idag men känner mig bekväm med att sitta på B där jag oftast hamnat på denna hösttävling tidigare år, men jag drog plats 4 näst högst upp på A där det är som djupast i ån, kantplatsen lyckades Shaun Keavney lotta till sig så tufft motstånd på sektionen när proffsen drar kanten. Höst i Örebro och Svartån betyder en jävla massa löjor som skall bråka när man inte vill ha dem som idag när de inte räknas i tävlingen, därför hade jag i vecka tillverkat helt nya tackel till mina metspön 7+8m med flöten stora som 10gram och till 5+6m satt det 8gr på tacklen. 2 feederspön hade jag också tråcklat ihop i fall att det skulle nappa dåligt eller om det strömmade för hårt i ån efter veckans regnande. När jag satt i ordning metestationen ställt in feederspöna lodat djupet på alla flöten och blandat mäsk så tänkte jag ta mig en macka och en kopp kaffe, tittade till på klockan och upptäckte till min fasa att det endast var 2 minuter till mäskning 😱 Nu blev det bråttom med beten och kramande av bollar sedan så var det bara att börja bomba för jag planerade att mäska det mesta till att börja med för annars kommer löjorna och förstör resten av dagen. 10 bollar ute till 7 metersspöt och 3 bollar efter kanten till mitt 5 meters (4 meter djupt) och så några sving med feederspöt sedan så han jag svälja mackan i 2 tuggor typ innan fisket började 😂

Startade med 7m och det nappade en liten mört direkt sedan så kom nästa osv. strömmade lite för hårt så jag försökte bromsa tacklet lite och det gjorde susen. Shaun fick också mört på T-A-P men nedströms så verkade det trögare så tävlingen startade bra för mig och jag tror jag hade 37 mört/björknor den första timmen och tyckte jag hade bra kontroll på sektionen. 

2a timmen: mäskade lite och fick byta beten ofta skiftade mellan röda eller lyspinkies vita eller röda maggots mask funkade inte alls för mig. Shaun lyckades få en braxen på nästan kilot det var inte bra för mig och min andra granne nedströms hade inte haft napp ännu det var bättre 😄 Efter 2 timmar hade jag fått ihop 60 mört/björknor men det började nappa mycket mer sällan nu. Jag började fiska med 5 meters istället och fick lite fler mörtar men ingen bra storlek på dem så jag provade feeder nappade som satan men det gick inte kroka fisken 5 kast och 1 mört lika många kast igen och så 1 fisk det tog tid.

3e timmen: Shaun fick fortfarande fisk då och då och min nedre granne hade nu fått ihop 2 mörtar och var uppgiven jag lyckades komma upp i 80 fisk, mäskade lite till men det blev inte bättre utan snarare sämre fiske. 

4e timmen: Trögt och tufft att ens få några napp fick verkligen trixa fram huggen och jag lyckades lura upp 20 fiskar till och slutade på precis 100 stycken mört/björkna/abborrar. Svår tävling där jag tyckte mig dra fler fiskar än mina motståndare men storleken var väl sådär svårt veta hur många kilo men 100 fisk borde vara 6-7kg tänkte jag så det kunde nog bli en bra placering.
Shaun fick väga in sin fisk först på sektionen och den vägde mycket mer än vad jag förväntade mig hela 6380gr och min fisk mycket mindre än vad jag hoppades på ynka 4540gr alltså ett snitt på 45gr vilken besvikelse. 😕 Min granne nedströms hade 3 fiskar och 60gr han var nog inte så nöjd med dagen resterande 4 personer lyckades inte väga in mer fisk än mig så jag slutade ändå på en 2.a plats helt okej fast med mersmak.