måndag 9 oktober 2023

Höstträffen Svartån Söndag

Söndag:

Lite sovmorgon och var nere till 08.00 men jag var absolut inte sist för vi var fler som tog det lugnt på morgonen, idag så stundade "löjfiskedagen" vill man åt en bra placering eller satsar på totalen över 2 dagar så är det ett måste med hög vikt idag. Det är många som tycker det är kul med löja och orkar med 4 timmars monotont fiske efter de små, jag är inte en av dem men jag skulle göra ett tappert försök tänkte jag men tänkte även bomba i bottenmäsk till 5m spöt. Endast 20 deltagare till start så Jesper delade upp startfältet i 2 sektioner med 4 priser vardera och här brukar A sektionen vara hetaste platsen för de högre vikterna, när lottningen drog igång så hamnade båda bröderna Strengelsrud där tillsammans med Mattsson, Challe, Shaun och Zetterqvist där ville jag inte hamna. Som tur var så drog jag nummer 14 högt upp på B sektionen med Thomas Larsson uppströms och Borko Mijatovic nedströms, under gårdagen så satt Tomas Leijon där utan framgång så platsen kändes inte så het men nu var det ju löja som skulle fiskas. Tacklade upp 3 löjspön samt 5+6m för bottenfisk blandade några kilo löjmäsk och ytterst lite för mört sedan så hade jag massor av tid till att fika och prata stunt med de andra. Leijon knallade förbi och undrade om jag inte skulle fiska ute på 13m för där hade han minsann mäskat massor igår och hävdade att hans platser har grym andradagseffekt, 5-6kg hade han koppat igår och fullt med casters jokers och annat gott där till. Jag sa att jag INTE skulle fiska med långt spö idag och det trodde han var fel av mig ........ 5 minuter innan mäskning så slet jag fram mitt 8 meters spö tacklade med 10gr flöte tänkte att ett par utlägg kan ju inte skada 😄 Jag hade inte mäsk nog för 2 platser idag så det blir en chansning för att se om det lockat fram något över natten. Grundmäskade sedan med 10 bollar inne på 5 meter that's it sedan var det bara att vänta på att klockan skulle bli 11.00 😊

Började genast med 5 meter och hade ett par försiktiga hugg fick en mört och en björkna som tillsammans kanske vägde 40gr sedan så fick jag väl någon till de första 5 minuterna så bra var det inte. Provade 8m ute på Leijons mäskplats flötet dök direkt och en stor mört kom flygandes och så napp igen och igen, där ute hände minsann grejer men på kortspön verkade det sämre för Thomas fick bara någon enstaka mört och Borko nedströms som försökte fiska med 7m och ett flöte som var av storlek 3gr verkade aldrig nå botten för han fick bara löjor. Efter första timmen hade jag 48 mörtar i blandad storlek visa orkade jag knappt slänga in i famnen utan håven åkte fram. Började nu mäska lite försiktigt med bollar rikligt fyllda med levande larver för att ha fisken kvar där ute mitt i ån. När jag mäskade så blev det fler fisk av den mindre modellen men senare så kom de större tillbaka en efter en så efter 2 timmar och 15 minter så fångade jag mört nr 100 och Thomas knorrade rejält för han fick inget alls att tala om även när han gjorde ett försök med längre spö. Borko nedanför mig hade sedan länge börjat fisk feeder och fick lite mörtar på det, sedan så såg jag att Kurt-Arne platsen som satt längre ner gick in för löjfisket och de verkade nappa. 3 timmen så började vinden spöka och blåsa nedströms då drev mitt flöte för fort där ute i mitten av ån och jag fick inte ens längre napp 😡 När vinden sedan lugnar ner sig då kommer det flera båtar som skall tas upp ur vattnet i båtrampen som är mitt mot vart jag satt och de skrämde fisken för mig och flera andra för ingen kunde köra båt enligt mig.. 130 mörtar efter 3 timmar och även jag går över till löja en stund men jag tröttnar redan efter 25stycken för de är så små och det blåser så flötet driver på ytan. Försöker fiska så gott det går med mitt 8 meters i vinden och letar efter små lugna partier där man hinner få napp då och då, fisken blir mindre och mindre men slutar på 158 mört/björkna och så 25 löjor gissar på upp mot 10kg. Frågan är nu hur många som sitter nerströms mig som helhjärtat fiskat löja i 4 timmar för de kommer bli farliga ? Börjar med att knalla upp till A sektionen där de flesta fiskat löja och den ena efter den andra släpar upp sina keepnet för slänten Leijon har försökt med både löja och mört och väger in lite över 9kg sedan Niklas Strengelsrud som säger att räkneverket står på 1426 stycken löjor och han väger in 20,9kg broder Tommy 14,4kg Mattsson 19,6kg Challe 15,5kg Shaun 12,5kg och så Zetterqvist 15,1kg. Jösses vad mycket löja nu börjar jag ana oråd om vad som skall komma på min sektion har jag missbedömt allt totalt eller ?  Thomas är förste man på sektionen och han packade ihop redan efter 3 timmar så han är jag inte orolig över 2,5kg stannar vågen på. Min fisk känns inte överdrivet tung ut när jag knallar upp med nätet till vågen 9080gr mindre än jag tänkt ännu en gång. Borko väger in 2,4kg sedan så tar Kurt-Arne över ledningen med sina 9,6kg löja Milojko 8kg Chefen 6,7kg sedan så blir det ny högsta vikt med Vedat Kryezinu 11 260gr även det löjor sedan har övriga neråt inte en chans. Det blir en 3e plats för mig idag förbaskat synd att framförallt vinden förstörde mitt fiske för flötet fick inte dragga alls idag annars hade jag nog kunnat klå även Kurt-Arne men så kan de vara. Över hela helgen så vinner Johan Mattsson på 23 480gr före bröderna från Norge. Nu lägger jag dessa prylar på hyllan efter en annars lyckad säsong där jag på 9 tävlingar placerat mig som 2,2,1,1,3,2,2,2,3 😀