måndag 25 september 2023

Internationellt mete DM4 Arbogaån

Veckan som gick så hade vi 2st metare som var i Arboga för att testfiska ån och båda personerna hade upplevt bra fiske med ett 50-tal stora björknor runt 2-4hg samt lite halvkilos braxar och inte alls så mycket med löja. När vi då skulle välja mellan Svartån igen eller Arbogaån så valde vi det sistnämnda för fisket verkade riktigt kul 😊 Visst släppte de på en hel del vatten så att vi inte skulle kunna sitta uppe på bryggan som brukligt så vi flyttade ner sektionerna ner mot pumphuset och lite till. Jag förberedde mig hemma kvällen innan med att tackla 3st feederspön samt mixade ihop en trollblandning med grovt mäsk toppat med massor av pellets åt de stora fiskarna som skulle dras upp. Söndag morgon straxt efter klockan 8 så var jag i parken nedanför skolan och inte var jag siste man på plats denna gången så idag skulle jag få dra min egen lott och plats. Jag följde med Dyberg som peggade upp platserna från vassen ner förbi pumphuset och vidare ner bland träden, sa till Jesper att pegg nr 5 vill jag absolut inte ha för jag gillar den inte alls och jag vill minnas att jag dragit av och tömt ett helt tafsfodral där en gång. Ni kan ju nu gissa vilket bricka jag vände upp när det väl blev lottning 😟 fa... och så här gick det för de övriga lottdragarna. 

Begränsad klass
A1 Kjell Adolfsson
A2 Nils Lovén
A3 Kurt-Arne Larsson
A4 Thomas Larsson
A5 Jan-Erik Stange
A6 Benga Gräsberg

Elitklassen 
B1 Per Nilsson
B2 Jesper Dyberg
B3 Patrik Dahlström

Vi fick börja med att rensa upp den vildvuxna strandkanten så att vi fick plats med våra boxar sedan så var det bara att börja bygga upp stationerna efter smak och tycke. Ju mer man gick där nere vid boxen på åkanten ju mer klafsigt blev det i leran så snart var man skitig upp till låren och boxen blev lerig ända upp till sitsen. Det var ju en skaplig översvämning här på sensommaren och strandkanterna har ännu inte torkat upp så man fick passa sig så man inte slog en frivolt i slänten ner mot vattnet. Började med att tackla upp ett 7m spö med 8gr flöte ifall att det skulle finnas fisk inne efter kanten, sedan så blev det mina 3 feederspön där jag valde att clipsa ett ute på 27meter och ett lite kortare på 21m, det 3e spöt var clipsat på de båda avstånden och användes bara som reserv om något skulle strula under tävlingen. Mäskade sedan 10 bollar med mängder av majs och fryst maggots inne på 7 meter sedan några kast med en större feederkorg på mina 2 platser sedan fick vi börja fiska. Jag såg inte att någon fick en fisk de 10 första minuterna så jag började anna oråd att det här skulle bli en lååång dag  😕 Thomas fick sedan en 20 gr abborre och jag en 20gr björkna på metspöt för övriga så verkade det minst lika dåligt, men så såg jag att chefen håvade en braxen längre ner på sträckan så kanske att det fanns större fisk. Nötte på med mina olika spön och lyckades få upp en 200gr mört på metspöt och en liten abborre ute på 27m det var nog allt den första timmen 😩 Thomas började plocka några björknor och abborrar på feeder och han fiskade inte så långt ut som 27 så jag började fisk mer frekvent inne på 21m och fick genast en braxen på 2-3 hekto. Tvekade med håven och valde att försöka dra in den genom den glesa vassen och visst faan fastnade kroken i ett vasstrå och fisken lossnade 😞 Hur dum får man va ? Snart så fick jag ett par björknor och någon bättre mört så de håvade jag minsann och någon halvtimme senare fick jag en braxen på halvkilot och allt kändes frid och fröjd för nu var jag med i matchen igen. Med 2 timmar kvar av tävlingen så fick Thomas 2 större braxar och jag såg att han fiskade med sina dyngmaskar, själv så hade jag inte haft ett napp på mask utan jag fick enbart på maggots. Blev nu tvungen att prova med mask igen och det dröjde inte många minuter innan jag satt med en större fisk på kroken, drillade in en kilosbraxen i håven även om den inte ville det samma så det tog en stund innan jag fick upp den. Ut med mask igen och fick en större björkna fasiken hur svårt kan det vara ? Ny mask igen och satte även på en vit maggots och en stund senare kändes det som ett bottennapp när jag gjorde mothugg men det följde med och det ryckte tillbaka 😊 Drillade sakta och försiktigt in en jättefisk lossade även på slirbromsen som tickade ljudligt när fisken stökade, fick in meter efter meter och hade bara 4m kvar men fisken gick fortfarande djupt utanför mitt keepnet sedan så släppte bara kroken huxflux vilken besvikelse 😡 Gissar att det var en av åns 1,5- 2kgs braxar för den var tung. 
Kämpade på med maskarna resterande timme men det gav mig inte någon mer braxen men Thomas fick en till så jag förstod att han skulle vinna lätt idag men själv så trodde han att Kurt-Arne skulle vinna.
4,5 timme var över och lika bra det för dagens fiske var inte i närheten av vad jag hade föreställt mig men det var andra som haft det ännu tuffare. Invägningen blev som så här ....
Begränsad klass
A1 Kjell Adolfsson     1280gr
A2 Nils Lovén      520gr
A3 Kurt-Arne Larsson    3080gr
A4 Thomas Larsson   4520gr 
A5 Jan-Erik Stange  3600gr
A6 Benga Gräsberg    660gr 

Elitklassen 
B1 Per Nilsson     7120gr
B2 Jesper Dyberg   10 940gr
B3 Patrik Dahlström  2240gr  

Blev ödesdigert att tappa den stora fisken som skulle hjälpt mig till segern men men, alla tappar fisk någon gång och idag var det min otur. Det här var den sista deltävlingen i serien så nu återstår bara Höstträffen i Svartån 7-8 Oktober sedan så kan vi lägga de här grejerna i dvala tills nästa vår då man sitter här i April och drillar braxar igen.