måndag 18 september 2023

Internationellt mete DM3 Svartån

DM deltävling 3 av 4 Örebro.
Söndagen spenderades nere vid Svartån då metet drog igång igen efter sommaren så nu börjar den andra halvan av säsongen 😊 Hösten är här och lika så de där förbannade löjorna som skall dra i grejerna så idag tacklade man upp spöna med tunga grejer 😄 Kallare vatten brukar betyda att braxarna försvinner från ån så då återstår mört och björkna så segrarvikten blir något lägre någonstans runt 5-10kg. Vi samlades 08.30 på morgonen och efter några sena avhopp så blev vi tillslut 8 gubbar som skulle fiska. 3st i elitklassen och 5 i begränsat jag kom ner sist på morgonen så jag skulle få lotta plats sist alltså få den plats som blev kvar efter att de andra dragit sina platser. Jag hamnade mitt på sektionen på en plats som skulle vara okej men det sa de nog bara för att vara snälla 😂lottningen blev som så här nerifrån och uppåt ....
A1.  Per Nilsson
A2.  Jesper Dyberg
A3.  Patrik Dahlström
...........................
B1.  Benga Gräsberg
B2.  Thomas Larsson
B3.  Jan-Erik Stange
B4.  Kurt-Arne Larsson
B5.  Nils Lovén 
Efter att jag packat kärran full så fick vi gå ut till våra platser och börja sätta upp våra mete stationer spöhållare mm. tacklade idag upp 7+8meter med 7gr flöten och sedan 2st feederspön för jag skulle bara fiske efter bottenfisk. Kurt-Arne som satt till höger var väl den enda som plockade fram löjspön vad jag såg så han skulle bli farlig om nu inte bottenfisken var på hugget. Alla vi på den begränsade sektionen var klara med grejerna efter en timme så vi startade vårt fiske klockan 10.15 och metade sedan fram till 15.00 . Jag startade med feederspö ute på 18m och jag han inte spänna upp lina fören första björknan satt på kroken, ut igen och nästa björkna hugger direkt ser också att Thomas som metar t-a-p nedanför mig får fisk lika fort. När jag fått 5 björknor så byter jag till 7m istället för det verkar som att det bara är att dra fisk för glatta livet 😀 Jag får ett par fiskar till men de är mindre än på feedern så jag byter snart till baka igen och provar nu med mask, får bra gensvar på det och nu får jag flera björknor mellan 2-4hg. plötsligt så slutar fisken att nappa så jag får använda alla modeller och längder av spön för att få fisk och löjorna blir bara fler och fler, skiftar mellan maggots majs eller mask men det är svårt att selektera ut de större exemplaren av björkna. Blir många små och så någon bättre ibland lyckas även med att få en 3hg braxen på feeder men annars är det inget att håva. Kurt-Arne har bra fart på löjorna så han är i ledning efter 2 timmar och resterande dagen, tycker även att Gräsberg drar förvånande bra för det plaskar konstant där nere på kanten. Thomas och jag har det tuffare att lura fisken i den ganska så hårda strömmen som drar med sig en massa löv och annat skit. Mitt mot oss på andra sidan ån så ser vi hur en kille får halvkilos abborrar och 2 braxar som säkert vägde 1,5kg styck och det med rödvitt flöte och linan i handen inga dyra spön där inte 😂 Solen gassar och vårt fiske blir bara sämre och sämre ju längre dagen går så jag får kämpa hårt för att få fisk tiden ut.....
Tävlingen slutar så här ....
 A1.  Per Nilsson            10 660gr    2.a
A2.  Jesper Dyberg         11 040gr   1.a
A3.  Patrik Dahlström      7 840gr    3.a
...........................
B1.  Benga Gräsberg        4 300gr    5.a
B2.  Thomas Larsson       6 120gr    4.a
B3.  Jan-Erik Stange        8 120gr    2.a
B4.  Kurt-Arne Larsson  11 840gr   1.a
B5.  Nils Lovén                7 620gr    3.a 

Jesper och jag säkrar distriktsmästartiteln redan efter 3 tävlingar 🏆

Vi har den 4e och sista deltävlingen nästa Söndag i antingen Arboga eller Örebro.

Kärran är det bästa jag köpt när det gäller mete 😄
slipper få hjärtattack när allt skall bäras ut på plats



       Mitt i smeten precis innan det grundar upp

2 fisk som behövde håvas sedan 117 av modell mindre

 mört abborre löja gärs och björkna



Summering efter 3 tävlingar