måndag 7 juni 2021

Internationellt mete i Arboga (Revanschen)

Ställde upp i mete igen när Jamie fixade till en tävling i Arboga ån med max 12 deltagare all fisk räknades utom löja precis som vanligt 😄 Kände att jag ville ha en revansch sedan spektaklet förra helgen när jag knappt tog mig över 1kg strecket. Som vanligt så ordnade Jamie en digital pegg dragning på facebook kvällen innan men det krockade oturligt nog med Tom Östlunds VM-kval dragning så vi fick se våra platser nedskrivna på papper istället. Jag hamnade på ett högt nr (9) precis som jag ville om nu platserna började med lägst nummer uppifrån rampen och resterande nedströms och det visade sig de göra så det blev ju toppen. Eftersom vi hade våra platser färdiglottade så var det bara för var och en att komma till ån precis när de ville och jag tyckte jag var ute i god tid när jag kom dit 2,5 timme innan start men då var jag ändå bland de sista att anlända 😏 Min plats var nedanför det stora trädet som står i vattnet och därifrån och längre nerströms brukar det vara lite bättre vikter ibland men Magnusson satt på min plats i Söndags och fick bara ihop lite över 2kg medans Jesper som satt bredvid då drog tävlingens högsta vikt på 10,5kg så det kanske ändå är en skitplats ? Förra helgens bruna vatten var i alla fall borta men strömmen var fortfarande hård så mina förhoppningar på själva fisket var mycket högre ställda denna gång. Tacklade upp 3 feederspön som jag clipsade på 24 meter och så 50gr feeder samt 2 långspön 7+8m med 6gr flöten som jag förhoppningsvis skulle få fisk på denna gång. Kände att min enda chans till att försöka hävda mig här är med flöten då jag har hårt motstånd på sektionen utav många bra feederfiskare så med bra nappfrekvens och ett 7m så kanske man skulle ro på feederfiskarna. Överst på min sektion satt landslagsmannen Marcus Enström förmodligen på sämsta peggen på sträckan så han skulle få bevisa färg sedan satt Thomas Larsson på andra sidan trädet vänster om mig och nedströms till höger hade jag Jesper Dyberg på samma plats som han vann på förra helgen och så Kent Hager och Per "chefen" Nilsson på nedre kantplats. Vi körde utan extra tid för mäskning och tävlade i 5-timmar 10.30 - 15.30 så när det blev dags för fiske så kastade jag i 7 bollar ute på 7m och så några kast med en extra stor feeder ute på 24m. Började sedan fiska med 7m och flöte och det drev på rätt så bra och inte ett enda hugg på flera utlägg så jag fick snabbt skifta till feerder för Jesper fick ett par braxar direkt. Thomas fick brax  och chefen fick brax men jag fick bara ett par småryck i toppen på mitt spö så jag gnällde högljutt när Jesper håvade gång på gång, tror han fick 6 braxar innan jag krokade min första fisk och då blev det tung gung i spöt. Knyckte på bra med stora huvudskak när jag fick pressa in en kilosbraxen i håven som första fisk och livet kändes bra jävla mycket mer rättvist 😁 Nu lossnade fisket för mig då jag äntligen fick drilla lite jag med och det var okej fiske med 6 braxar på 5-11 hekto så nu var det Jesper som satt och jämrade sig för att han bara fick smått. Thomas som satt högre uppåt bakom trädet drog också fina braxar för det plaskade bra mellan håvningarna men Enström hade det tuffare som förväntat. Huggen blev mer sällan efter braxen bonanzan så jag testade 7m spöt och fick genast björknor och ett par mörtar i 3hgs klassen så jag mäskade på lite till och fick fisk i ungefär vart 3.e utlägg. När jag skulle flytta flötet i ett av alla utlägg så blev det tvärstopp och jag trodde att jag hade en stor gren men så började det plötsligt röra på sig utåt i ån så jag fick hålla i spöt allt vad det tålde. Något stort och sävligt satt på kroken och jag kunde inte göra annat än att vänta ut fisken tills den tröttnade och minuterna gick innan jag ens såg fisken för första gången och det var en jätte braxen där min krok satt i bröstfenan. Det dröjde nog över 5 minuter innan jag lyckades håva fisken på 2.a försöket och jag uppskattade vikten till minst 1,2kg innan jag släppte den åter i friheten då jag inte trodde att jag fick räkna den. Det var en misstag av mig enligt Jesper då man ju inte kan bevisa att inte kroken satt i munnen från början av drillningen och sedan släppt och fastnat i fenan och så långt tänkte inte jag så det var till att hoppas att det inte skulle bli någon avgörande viktförlust i slutändan. Fisket var dött på 7m efter att den där braxen hade härjat runt efter land så jag fick börja fiska feeder igen och tror ni inte på fa.. att det hugger ett monster till på första kastet. Drillar in en braxen på närmare 1,5kg som är full av lekvårtor och den hamnar i alla fall i mitt keepnet 😀 då knorrar det extra mycket från Jesper som tycker att han är chanslös idag men det är inget jag håller med om för han får fisk på varje utlägg även om de är på ett par hekto. Får inget mer på feeder så jag skiftar åter till långspö och drillar lite mört och björkna men nappfrekvensen minskar sedan timme för timme tyckte jag medans Thomas frekvens bara ökar. Efter halva tävlingen så har Marcus gett upp då han sitter bredvid Thomas som bara skopar upp sina braxar på löpande band så att Thomas kommer vinna är vi nog överens om, vi ser också att chefen börjar dra fisk längre ner i buskaget där han sitter alldeles ensam så alla får fisk men i olika omgångar. När jag sitter och drar upp lite mörtar med mitt 7m så tar det stopp en gång till men nu är jag säker på att det är en gädda eller gös som tagit en fisk som jag hade på kroken så jag får drilla allt vad spöt håller innan tafsen går av. När sista timmen börjar så hör vi åskan mullra längre neråt Mälaren och en himla massa båttrafik börjar störa vårt fiske som börjar bli sämre när båtarna passerar gång på gång över våra mäskplatser. Vi får lite björknor och abborrar men braxarna har mer eller mindre försvunnit så efter 5 timmar i solskenet är man rätt nöjd när slutsignalen ljuder. Målet var att inte komma sist på sektionen denna gång med det hårda motståndet och med 24 braxar och 43 mört/björknor så är jag ganska så säker att det målet är avklarat men jag tror nog att det är jämnt mellan Jesper och mig och kanske chefen som suttit längst ner och dragit fisk i skymundan. Jesper är säker på att totalsegern står mellan Thomas och mig vilket är absurt för jag tror och andra sidan att Thomas är helt överlägsen då han också bekräftat att han fått över 50 braxar. Chefen blir i alla fall först att väga in sin fisk och han har som vi trodde en rätt så bra vikt i sitt keepnet nämligen 14.300 gr sedan Kent Hager 4.900gr sedan är det Jespers tur att väga in och han tar ledningen med 15.250gr. Sprattlar bra i mitt keepnet och tungt var det att dra upp ur vattnet så jag har nog nått liknande Jesper när jag skall till att väga in men vågen stannar på 17.500gr så jag blir minst 2.a på sektionen det hade jag aldrig trott jag skulle klara av. Thomas väger in sina braxar till 20.450gr ??? inte alls så överlägsen som jag trodde han skulle vara och när jag sedan skall sträcka ut mitt keepnet för att torka det i solen så ligger där kvar en braxen på halvkilot och sprattlar hur vi nu kunde missa den det är en gåta så nu sumpade jag min totalvikt ännu mera 😢. Marcus väger som siste man och vi vet ju att han gav upp efter halva tävlingen men han kom ändå inte sist för han har 5.500gr. Den övre sektionen vinner Russel som sitter på nr1 övre kantplatsen som han haft så många gånger förr och med en vikt på 14.775gr före 2.a Marcus C. 12.800gr och 3.a blir Jamie på 11.000gr (samma plats som jag fick 1kg på förra söndagen och han konstaterade också att det var en stökig botten med minst 10st tafsbrott under tävlingen)😡
Prisfördelningen var av ett luddigare slag då det skull koras en totalsegrare och en total 2.a samt 2st sektionssegrare och där en person inte kunde vinna 2 priser 😊

Thomas blir totalsegrare 1000:-
Jag blir total 2.a och vinner 600:-
Jesper blir sektionssegrare med sin 3.e plats 400:- och så vinner Russel sin sektion 400:-

Nästa tävling för min del blir nästa Lördag 12.e då vi har DM2 i internationellt och vi har 2 vatten att välja på Svartån eller Bångbrodammen mer info om det kommer i veckan.

Dagens Fångst  17.500gr     Foto: Phil Ackerley


Marcus Enström överst på sektionen


Nöjd med min plats som har lite skugga bakom träden


Jesper Dyberg på sin vinnarplats från förra helgen


Mycket bättre vikter denna helg nu när vattnet klarnat