måndag 14 juni 2021

Första deltävlingen i trolling avgjord

Söndagen bedrevs ute på sjön Yngen som ligger i Persberg mitt mellan Filipstad och Hällefors kan vi säga. 20 båtlag kom till start vilket är normalt många i vår serie som vi nu startar upp för 24.e säsongen och vädret skulle visa sig bli vackert och med lite byiga vindar men inte alls för hårda. Fiskade med Knoppen som brukligt och efter genomgång av reglerna så fick vi agera startbåt ut genom första viken sedan var det bara att gasa för dem som ville långt. Jag vet att en viss stenig vik förmodligen är överlägset bra nu på försommaren men jag har aldrig vart där inne så jag hittar ej och inte tänkte jag åka dit denna dag heller med nya motorn 😁 (Skulle visa sig att topp 3 kom från denna vik lite senare) Vi valde istället att börja ute vid ett par öar där vi fått gäddor förut så vi sjösatte paravanerna och väntade på att klockan skulle bli 08.00 så att vi fick börja fiska sedan sp satte vi ut 4 spön på ytan och 2 på riggen. Efter ett par minuters fiske så upptäckte jag att vi inte tagit med någon håv när vi lämnade Örebro så nu skulle det bli riktigt struligt att få upp eventuella fiskar. 08.10 så hugger första fisken och det är på min djuprigg som går på 14m och upp kommer det en gädda som jag kan ta ett gälgrepp på. Vi mäter den till 73cm innan den får gå tillbaka i vattnet sedan trollar vi oss vidare utåt i sjön och där blåser det lite mera och hela vattnet och så långt ner du ser i djupet 4-5m är fyllt med pollen, som små vita klumpar som far omkring så frågan är vad fisken tycker om det denna dag. 08.45 får vi dagens andra hugg och nu är det Knoppen som får på sina djuprigg 12m ner och lika där så är det en gädda som kommer upp. Blir gälgreppet på den med efter att ha kollat ordentligt vart krokarna sitter i gäddan. Denna är lite mindre 68cm men 2 gäddor är en bra start då jag uppskattar att man behöver 7-8 fiskar för att vara med i toppen på denna sjö. Efter det så gick timmarna fort och det enda som hände var att vi tog sikte på ett 10 meters grund som skulle visa sig vara 2,5m i verkligheten så kasst är sjökortet över denna sjö så vi satte 3 wobbler i botten. Straxt innan lunchtid så mötte vi upp brorsan ute på sjön så att han kunde kasta över en håv som vi förhoppningsvis skulle få användning för så småningom. Klockan 12 tog vi sikte på sjöns djupare delar där vi såg många fisk ekon efter botten nere på 22-25m förmodligen Sik Röding eller kanske Laxar ? så vi skickade ner våra beten efter botten och sedan käkade vi lite lunch som bestod av smörgåstårta, vi han med 2 tuggor sedan började Knoppens djupriggspö studsa så något att tagit hans wobbler 22m ner. Spännande att drilla stora fiskar som man inte har en aning om vad det kan vara när det hugger så djupt men när det är 10 meter lina kvar in till båten så kommer det de karakteristiska gäddsnurrningarna på linan och mycket riktigt så är det en gädda. Största fisken idag kunde vi nu håva och gäddan mätte 92cm innan den fick gå tillbaka efter fotograferingen. Sedan körde vi både djupt och grunt resterande timmarna utan ett enda hugg, det enda som hände var att paravanlinan i nylon small av så vi höll göra på oss så det blev lite kaos igen men sedan var det bara att vända båten och hämta upp den igen. Trodde att linan gått av vid knuten någonstans men icke utan säkert 15 in men jag hade ändå tänkt byta den då den säkert är minst 6 år gammal och dessutom är det lina till grästrimmer så jag har inte en aning om hur länge en sådan skall hålla för de är ju gjorda för att gå sönder 😄 Vi visste mycket väl att vi inte hade någon vidare placering att se fram emot när vi kom i land men det visade sig att det var mycket jämnt mellan teamen så egentligen hade det räckt med 1 bättre gädda till för att vara med uppe på 4-5 platsen och fått en bra poäng inför fortsättningen men nu
blev det i stället en 13.e plats.
Vinnare blev som förr Gäddkungen med Olle och Göran i båten de fick ihop 7 gäddor och 1 abborre 645cm Grattis !

Resultaten från tävlingen på Yngen skall ni hitta Här

Nästa tourtävling är 15 Aug.

Gäddkungen påväg mot segern

Första gäddan efter 10 minuters fiske 👍

Dagens 2.a gädda

Knoppen är alltid kock i båten