lördag 12 juni 2021

Internationellt DM 2 i Svartån

Lördagen vigdes åt en dag nere vid Svartån Örebro där vi i distriktet skulle avgöra deltävling 2 i mete men det var visst många som fick förhinder eller inte var sugna att fiska för vi blev bara 6 personer som dök upp på morgonen. 2 personer skulle fiska i elitklassen och 4 i den begränsade klassen så idag var det bara seger som räknades och gärna totalsegern också för den delen. Vi i begränsat bestämde oss för att fiska på den nedre och djupare sträckan denna gång för vi anser att den är lite mer jämn i resultatlistan om man jämför med braxudden där det finns 2-3 bättre platser och resten är lite sämre och det ville eliten också så 
vi klämde ihop oss på en rad som såg ut som sådant efter lottningen.
Elit
1. Jesper Dyberg
2. Patrik Dahlström


Begränsat

3. Knoppen
4. J-E Stange
5. Nils Lovén
6. Per Nilsson

Kändes som man velat haft peg 5 eller 6 innan start för där brukar sträckan för braxen gå uppåt i ån men man får försöka göra sitt bästa på platsen man blir lottad. Hade förberett mig hemma med färdigtacklat feederspö och matchmete för att spara tid nere vid ån eftersom jag alltid är klar sist av alla och det får man minsann höra var eviga gång. Plockade även fram metspön på 7 och 8 meter som jag lodade iordning med 4 gr flöten sedan blötte jag mäsket och försedde det med beten och var faktiskt klar på 1 timme men jag var dock sist klar lika förbannat 😄 Vi kunde dock börja tävlingen 45 min innan utsatt tid så vi fick fiska hela 4 tim och 45 min denna gång och det är bra för har man släpat fram all utrustning så vill man fiska så länge som möjligt. Mäskade med 8 bollar ute på 8 m spöt och så en massa kast med feedern 18m ut i ån sedan fick vi börja meta. Började med 8m men flötet drev lite för snabbt tyckte jag och det berodde nog på att det blåste rätt bra uppifrån ån denna gången men efter 5 minuter så fick jag mitt första napp en snorgärs 😝 Lovén hade redan fått sin första braxen och sedan drog han ett par björknor likaså nere på eliten satt både Jesper och Patrik och plockade fisk. Jag skiftade till matchspöt men det drev ju fortare än med metspöt så det var bara att glömma att det skulle kunna användas för att dra braxen med som var den ursprungliga planen. Testade istället med feeder utan hugg samtidigt som de andra fortsatte lyfta fisk med sina metspön så jag fick sluta med det spöt också och börja testa olika tekniker med mina metspön. Tog mitt 8 meters och drog upp flötet 10cm för att få ett överdjup för jag hade inte haft några bottennapp innan och tänkte prova riktig nära nu en stund. Flötet dök direkt och en liten braxen kunde bärgas in i håven sedan blev det ett par björknor sedan tog det slut med napp. Provade då att försöka bromsa mitt tackel så gott det gick och då fick jag genast ett par braxar till där och då var det klart för mig att det gällde att presentera betet mycket saktare för att fisken skulle hugga. Så nu kastade jag bara ut så långt det gick och började försöka efterlikna take-a-part fiskarna på elitsträckan och upptäckte att braxarna började ta betet när lina inte räckte till längre och började drifta in i en cirkel mot mig igen 8 meter ut. Till slut så satte jag bara ner spöt i hållaren och kollade på flötet som sakta draggade där ute och så blev det lyftnapp av braxen efter braxen så jag fick bra snurr på dem. I början var de ganska så små på 1-2 hekto men ju längre tävlingen gick desto större blev de då jag i alla fall fick 2 st på kilot och ett helt gäng runt 4-5 hekto. Knoppen hade det motigt nedströms mig med bara ett fåtal fångade fiskar så jag gick bort till honom och berättade hur han skulle fiska han är ju trotts sin ålder nybörjare i denna tävlingsgren 😁 och efter det så började han också få braxar som han bara lyfte in med sitt Norsjöspö inget fjantigt håvande där inte det fick bära eller brista sa han eftersom han låg så långt efter oss andra. Efter 3,5 timme så började löjstimmen dyka upp och förstöra fisket så det blev svårare att komma ner till botten med våra beten så det svors en del bland gubbarna. Jag skiftade mellan 2 vita eller 2 röda maggots eller så enbart en liten mask och braxarna bara älskade vad jag presenterade för dem 😍 Efter drygt halva tävlingen så var jag uppe i 25 braxar och 20 mört/björknor sedan blev fisket lite sämre med tiden när det blev lite mörkare på himlen och vi fick ett par regnskurar över oss. Redan där kände jag att det blir nog seger idag för jag märkte ju att jag fick fler braxar än övriga medtävlande och jag hörde hur de jämrade sig speciellt nere i från eliten där inte alla valde att fullfölja hela tävlingen. Efter 4 tim och 45 min så var jag rätt nöjd och solbränd så det räckte och mina fiskräknare förtäljde att jag fått 40 braxar och 32 mört/björkna/abborre/gärs som simmar i keepnetet. 
Eliten vägde sin fisk först och så här blev det denna gång ....

1. Jesper Dyberg 5000gr
2. Patrik Dahlström 11 000gr

3. Knoppen 9120gr
4. J-E Stange 19 000gr
5. Nils Lovén 9770gr
6. Per Nilsson 9430gr 

Väldigt jämnt på vår sträcka förutom min fångst då så det skiljde bara någon braxen mellan 2-4 platsen. Efter denna tävling så är det inte några fler planerade för min del innan sommaren men det blir väl några tävlingar i båtmete i sommar sedan får vi plocka fram keepnete i höst igen.

I DM serien så ligger Patrik och Jesper på samma poäng 3 var i elitklassen och i begränsat så leder Chefen på 4p sedan har Lovén och jag 5p men mycket kommer hända på de 2 kvarvarande tävlingarna. 

Här hamnade man mitt i smeten 3 personer neråt och 2st uppströms


Nils Lovén var den som startade starkast med många fångade fiskar


I början var storleken lite blygsam men jag håvade för att slippa olyckor

  

Med tiden så kom de bättre exemplaren på besök 😍