måndag 31 maj 2021

DM 1 Internationellt mete i Arboga

Inte helt optimala förutsättningar när det kommer en hel månads regn dagarna innan vi skall meta vårat första DM i Arboga. Vattenståndet var väldigt högt och likaså genomströmningen när det släpptes på många flera kubik vatten än i normala fall denna årstid, sedan så var ju färgen på vattnet brunare än brunt men det skulle visa sig att det gick fånga fisk ändå. Jesper var där kvällen innan tävlingen för att kolla av sträckan så att vi kunde genomföra tävlingen som planerat, provfiskade gjorde han också och det nappade bra på feeder skrev han i vår messenger grupp. Jag blev taggad till tusen för fiske i Arboga är oftast kul och det är så fin storlek på fiskarna så det blir oftast väldigt höga vinnarvikter. Fyllde bilen på lördagsmorgonen med alla olika meteprylar som man skall ha med sig när det gäller internationellt och drog sedan iväg till Arboga i skaplig tid för att inte behöva stressa innan tävlingen. Jag var långt ifrån först på plats och det visade sig efter en stund att vi skulle bli 12 personer totalt, där 3 fiskade i elitklassen och resten i den begränsade klassen som blev uppdelad på 2 sektioner 4 på sektion A och 5 på B. Jag ville absolut inte hamna på plats 1 eller 2 för där var det strömt och jag har för mig att det även är långgrunt men jag drog plats nr 6 mitt på sträckan så jag var nöjd just då.

Lottningen blev som följande
A1 Pentti H.
A2 Kurt-Arne L.
A3 Nils Lovén
A4 Thomas Larsson

B5 Per Nilsson
B6 Jan-Erik S.
B7 Knoppen
B8 P-O Eriksson
B9 Jan Magnusson

C10 Jesper Dyberg
C11 Palle
C12 Marcus C. Ej DM

Förberedde min metestation och tacklade sedan upp 2 feederspön som jag provkastade ute i strömmen och bestämde mig för att fiska lite innanför det värsta draget så jag clipsade på 18m och med 70gr feedrar som jag tyckte låg sånär stilla på botten. Tacklade även upp 2 metspön på 7+8m med 6gr flöten sedan skulle jag börja blanda mitt mäsk och förse det med diverse mask och maggots men då var alla andra färdiga och ville starta tävlingen 30 min tidigare så jag fick snabbt blanda ihop allt och sedan börja förmäska. Blev 10 bollar inne på 7m och sedan 7-8 kast med feedern ute i ån sedan valde jag att börja fiska med 7m spöt men då tilltog strömmen så pass mycket att det inte fanns en chans att få hugg så det blev feeder en stund men det nappade inte alls. Jag fick ett par pinnar och grönt slemmigt gräs på kroken vart annat kast men så efter 20 min så fick jag min första fisk och det var en liten björkna. Chefen och Thomas som satt ovanför mig fick också varsin fisk men braxar på ett par hekto så det verkade ändå lovande att det gick att få fisk i det bruna vattnet. Strömmen ändrar sig hela tiden i ån så man fick vara beredd när den stannade av lite och då försöka lura något på metspöna, fick först ett hugg som jag missade och på andra driften så dök flötet igen och jag kunde drilla lite tung gung. Håvade en faren runt 4 hekto och det skulle visa sig bli den enda fisken på hela dagen med metspöt trotts en himla massa försök och ändringar med tackel och djup. Det var i princip fisktomt efter land men jag tror Knoppen lyckades lura 2 björknor på sitt 7 meters men annars var det nog ingen mera som fick något så det var feeder som gällde denna dag om man nu inte ville sitta och meta löja som Lovén och Kurt-Arne gjorde på den andra sektionen. Thomas fick igång braxarna ute på sitt bottenmete så han håvade med jämna mellanrum medans jag och chefen bara satt och jämrade oss då det inte hände mycket. Längre ner så såg vi att P-O och Magnusson samt Jesper håvade större fiskar så vi hade rätt så tungt där ett tag i solskenet. Chefen gjorde några justeringar och började så smått plocka lite fisk braxar och björknor som han fick håva medans jag lyckades kroka ett par musslor 1 snorgärs och någon björkna på hektot. Försökte fiska lite längre ut på 23m och fick då öka feedern till 90gr men det gav inte mig några fler fiskar så jag fortsatte igen inne på 18m för där fanns ju mäsket om det inte farit med strömmen. Jag fick aldrig igång någon fisk resterande tid på tävlingen så det var bara att ge upp och inse att man skulle hamna i bottenstriden denna dag 😟 Började packa ihop mina grejer före slutsignalen och det gjorde även Knoppen för vi var ändå chanslösa på sträckan så allt var färdigpackat i bilarna innan det blev dags för invägning av fångsterna 😁

Så här gick det på sträckorna

A1 Pentti H.     3480gr
A2 Kurt-Arne L.  6860gr
A3 Nils Lovén     4620gr
A4 Thomas Larsson  7840gr

B5 Per Nilsson   3400gr
B6 Jan-Erik S.    1120gr
B7 Knoppen     Vägde Ej
B8 P-O Eriksson   3180gr
B9 Jan Magnusson   2200gr

C10 Jesper Dyberg  10 500gr
C11 Palle  2260gr
C12 Marcus C. 7760gr Ej DM
Vattnet är både brunt och väldigt högt

Min plats för dagen mitt på sträckan

Hamnade bredvid Chefen som visade hur man fiskar 😁