måndag 24 maj 2021

Internationell metarträff i Köping

Igår så var jag iväg på en corona anpassad metartävling i Köping där lottdragningen av fiskeplatserna skedde kvällen innan på facebook, där lyckades de dra peg nr 1 till mig så jag skulle få fiska på nedre kantplats. När vi sedan kom fram till ån på morgonen så var det bara att knalla ut till våra platser och sätta ihop våra metestationer och förbereda de spön som vi tänkte använda under dagen. Jag gjorde iordning 2st feederspön och 2 metspön 7+8m långa sedan lodade jag djupet som låg runt 4m på min plats, feederspöna clipsade jag på 21m vilket var en bit över mitten av ån och i den djupaste delen. Vi var totalt 16 personer uppdelade på 3 sektioner A 5st B 5st C 6st och jag satt på A tillsammans med Thomas Jari Marcus E. och Carina. Tävlingen varade i 5 timmar 10-15 och det var ingen förmäskning innan start utan det var bara att köra igång när klockan blev 10. Kastade i 8 bollar Bream Crack ute på 7,5m och så några feederkast innan jag började meta med mitt 7m spö. Fick inte ett napp och ingen annan heller den första kvarten så då förstod man att det skulle bli en låååång dag med segt skitfiske typiskt när man väl åker iväg på metartävling. Köpingsåns vatten stod i princip helt stilla och så blåste det från Mälaren och upp mot staden så det var fullt upp med att hålla ordning på linbågen så att tacklet inte började driva uppströms. Testade feeder men det var stendött för mig och mina medtävlande så frågan var om någon överhuvudtaget skulle få något att väga in denna dag. Jari tacklade upp ett kortspö efter diskussion med Pilo som varit här i ån tidigare i veckan och det dröjde inte lång stund innan han fick ett par småabborrar efter kanten. Jag tog då fram mitt kortaste spö som jag hade med mig 5m för jag hade lämnat alla de kortare hemma då vi inte skulle få räkna löja i denna tävling. Tacklade upp med 1,5gr och provade 1m från kanten och där var det kanske 0,8m djupt men det nappade direkt ett stor mört och sedan en till så detta kanske var melodin. Fortsatte sedan med det spöt och lyckades lura upp 5 små abborrar när jag såg att Jari drillade upp en halvkilos braxen på take a part, då var det bara för mig att byta till långspö igen för nu låg man efter i vikt och det var bara pris till sektionssegrarna och så 3 priser till de högsta vikterna på tävlingen. Tog inte lång stund innan flötet lyfte ute på 8m och jag krokade något stort i 1 sekund sedan var det roliga över faaan sådant får bara inte hända när det är så trögfiskat. Thomas som satt närmast mig krokade då en braxen som han lugnt kunde drilla in i håven sedan såg jag att även Marcus fick en lite längre uppåt. Jag bytte från mask till 3 maggots och gjorde ett par drifter och då högg det minsann på en braxen även för mig, en knottrig och sträv fisk på 4-5 hekto och sedan kom det en till av bara farten så nu var man i ledning igen. Men underbart är kort för sedan fick jag ingenting på säkert 1 timme och då passade de andra på att dra några braxar även de med så det blev utjämnat. Mäskade några bollar till ute på 7,5m sedan började jag fiska efter land igen och fick då ett par mörtar till och några löjor som inte räknades sedan dog det även där så då blev det ett par kast med feedern. Hade inte ett hugg på feeder men när jag skulle veva in efter några kast så var det tungt i andra änden för där satt det en halvkilos brax som inte gjorde mycket väsen av sig 😃 Efter halva tävlingen så kom regnet och kylan fyyy vilket skitväder en jäkla tur man har ett parasoll att sitta under. Fick sedan brax nr 4 ute på 8m och så en stor björkna på några hekto. Man fick verkligen koncentrera sig på att tacklet drev i rätt riktning och precis ute efter djupkanten, skiftade mycket med beteskombinationer och fick 4 mindre björknor och en tappad brax till innan tävlingen var över. Nu regnade det rätt så bra så det var inte kul att packa ihop alla blöta saker så jag satt i lugn och ro under mitt parasoll och plockade ihop spö efter spö tills det var dax för invägning. Jamie och Phil skötte vägningen så jag behövde bara hälla ner min fångst i vågsäcken så skötte de resten, vågen stannade på 3550gr och det var mycket tyckte de då fisket varit trögt längre uppåt. Thomas vägde inte in sin fisk alls och Jari drog ihop 1850gr sedan var det dax för sektionsfavoriten Marcus E. att bevisa färg och han gjorde ingen besviken med sina 5325gr och så var det bara Carina kvar som vägde in 150gr. Fångsterna varierade sedan vidare från några hekto upp till 3500gr (Jamie)  vidare uppåt till siste man på övre kantplatsen där dagens högsta vikt fångades av Russel 6625gr. Prisutdelningen var sedan helt digital på kvällen via facebook där pengar swishades ut till segrarna och otroligt nog så räckte mina 3550gr med små marginaler till dagens 3.e högsta vikt det kan jag tacka mina småfiskar för som drog inne vid kanten.

A
1. Marcus E. 5325gr   Total 2.a
2. Janne 3550gr          Total 3.a 
3. Jari 1850gr
4. Carina 150gr
5. Thomas 0gr
B
1. Jamie 3500gr
2. Patrik 2250gr
3. Leena 800gr
4. Mats 650gr
5. Phil 600gr
C
1. Russel 6625gr    Total 1.a
2. Marcus C. 2875gr
3. Kent 2025gr
4. Jesper 1800gr
5. Björn 1175gr
6. Rolf 425gr

Nästa metartävling blir nu på lördag 29 Maj  Örebros första DM deltävling i internationellt och vi skall fiska i Arboga Tid 11-15 lottning 08.45 föranmäl er gärna i metegruppen eller till Dyberg så vi vet hur många platser som skall göras. Ej öppen tävling 2 klasser 

Nedre kanten inte någon av de bättre platserna fick jag höra under tävlingen

 

16 tävlingssugna metare gör sig i ordning