söndag 6 januari 2019

Serietävling 2 Siksjön så gick det ...

Igår var det då dags för pimpeltävling igen Siksjön Hällefors och serie 2 i vårt distrikt. Morgonen började med underkylt regn i Örebro så det gick inte att vara för tung på gasfoten, riksvägen var som tur saltad så det blev en säker resa upp till Hällefors. Var framme i god tid så jag kunde köpa larver och hämta mina beställda adaptrar som jag skall levereras i veckan till de som hört av sig. Vi blev totalt 72 deltagare som kom till start lite mindre än föregående år men då det var fler som kom hit från närliggande distrikt, detta tusenbrödrafiske med låga vikter och pillergrejer kanske inte lockar så mycket. 09.30 höll Dyberg tal om reglerna samt drog lite info om kommande tävlingar sedan fick vi knalla iväg ut över sjön som idag var sänkt säkert 1 meter men det är bara bra. Siksjön är inget stort tävlingsvatten så man kan ta det lugnt då man hinner till övre änden på 15 min och på bredden tar det nog 3 minuter att gå så jag gick sakta och snackade lite med Möller som var här på besök. Jag knallade sedan iväg till mitt vanliga ställe och denna gången var vi inte fler än 5st som började där, normalt brukar vi vara minst 10 personer så det verkade lovande. När startskottet gick så var det då dags för fiske och jag kände inte ett pet i det första andra tredje eller fjärde hålet vilket inte är normalt. Forsen hittade ett hål med 6-7 abborrar men jag fick inte något, borrade 10 hål och var fortfarande helt fisklös, att det fanns fisk i sjön såg jag för Stenqvist och Henke fick någon krake då och då långt bort åt höger. Längre åt vänster såg jag att Uffe och Heikki som satt och plockade fisk i bra tempo så jag jag gick bort till dem där de satt på en gammal snöfläck och slog ett hål. Jag drog en abborre direkt på första rycket följt av en ny och så höll det på en stund, drog 23 fisk i det hålet och sedan 5 i nästa och ytterligare 22 i det 3 e hålet sedan var fläcken uppborrad. Jag hade över 50 fisk efter 45 min så nu var man med i matchen igen men nu blev det att leta vidare på nya ställen. Provade några gamla hål med tafsen och fick några ströare här och där men ingen fart på fisket, röster hördes över sjön om att det var trögt och fisken var liten överlag. Jag blev kvar i området när alla andra for omkring kors och tvärs för att leta fisk, jag kom då tänka på mormyskaspöt som jag byggt kvällen innan och det ville jag prova nu när det ändå inte var någon huggperiod. Provfiskade några hål där jag fick så bra innan och det högg direkt myskan kom till botten sedan var det bara att sitta och smyga upp fisk efter fisk. Tiden gick och abborrarna blev bara mindre och mindre både i antalet och storleken så jag fick borra ett par nya hål närmare land sedan fick de stå en stund och vila. När jag sedan provfiskade dem så var det fin abborre i de hålen och själv var jag på hela denna yta så jag plockade på bra där ett tag. Året innan fick jag bara 105 fisk och nu var jag uppe i 135 med några minuter kvar av tävlingen stannade tillslut på 150st inte bra inte dåligt, vägde påsen till straxt under 2kg borde nog räcka till en topp 3 placering tänkte jag eftersom det var så trögt. Men när jag kom iland fick jag genast se Olles påse som var mycket större sedan både Love'n och Peos påsar och fisken var mycket större såg jag då de fått bonusfiskar upp över hektot. Olle vägde in över 3kg Peo 2.6 Lovén 2.2 och då var vi bland de sista i kön så jag antog att fler vägt in bra påsar så ridå ner och ännu en flopp i serien. Nu blev jag bäste man i området där jag var och mer kunde jag inte göra, förra helgen var jag ju bara 3.a på området så ett litet framsteg blev det om man skall vara positiv. Som vanligt var det tätt och jämt bland resultaten och det var bara några hekto upp till topp 3 men det blev i stället en onödig 8.e placering som jag säkert inte får någon nytta av i serien, min sämsta placering på ett Hälleforsvatten på många år. Nu är det bara att blicka framåt och fokusera på nästa helgs tävlingar.
12/1 lördag Öppet KM på Usken (10-14)
13/1 söndag Norarycket serie 3 Norasjön (10-14)(Pimpelsport Cup 1)

Resultatlistan från Siksjön finns HÄR
Började precis på samma ställe som året innan

Längre bortåt sitter 8st Karlskogingar och trängs på en fläck
Har de eget KM idag ?  :)

Byggde mig en ny prototyp av varpspö för mormyskafiske 18cm per varp
3 olika kolfiberpinnar att fästa indikatorer på efter smak
Provfisket gick bra så jag skall bygga några till
(34gr väger spöt kanske går att ta bort något gram till) 

150 abborrar 1960gr  13gr i snitt inga bjässar direkt

Olle Eriksson Noragyttorp bäst av alla idag med 3165gr