söndag 13 januari 2019

Norarycket på Norasjön idag

Idag så arrangerade vi i Noragyttorp Norarycket som också var vår 3.e serietävling i distriktet samt att det var den första deltävlingen i pimpelsport cup 176 deltagare kom till start.
Eftersom sjön har reglerats uppåt och neråt i vinter så har isen spruckit på sina ställen och råkar har uppstått så det var ganska så stora områden bortruskade inför denna tävling men det är bara för säkerheten. Många fiskeställen finns på den här sjön så det är ibland väldigt svårt att välja vilket område man skall fiska på då man inte vet vart fisken har placerat sig så här tidigt på säsongen. Jag sprang ner till Lillsjön för att slippa den värsta trängseln men när jag kom fram dit så möttes jag av ett helt uppborrat område, någon hade varit där och fiskat igår så bästa platsen var nu helt rensad på fisk samt att någon placerat en plogad rallybana mitt på fiskestället. Först på plats där nere var "Ryss Tomas" som verkade väldigt angelägen om att få sitta på en speciell plats vilket jag förstod då jag visste att han varit där och fiskat tidigare i vinter, sedan kom jag och straxt efter mig 2 gotlänningar som placerade sig bredvid oss. När skottet small och vi fick börja fiska så nappade det inte alls för de andra men jag fick några mindre 10 gr abborrar som jag lurade på tafsen så gutarna tackade snart för sig och drog sig därifrån och ut på stora sjön igen. Tomas och jag borrade oss sedan runt med magert resultat bara mini abborrar på 10gr tror jag hade 40st första timmen och endast några hekto Tomas hade knappt haft napp. Vi flyttade sedan oss inåt där det ännu var oborrat och där hittade vi tillslut lite abborre i bättre klass men det var inte många i hålen, fick några över hektot så det tyngde lite extra även om de var få i hålen. Vi gnetade med tafsar och mormyskor där inne i 4 timmar och frös som hundar emellanåt eftersom vi inte borrade så mycket och fick då inte upp någon värme. Sista timmen hittade Tomas flera bra gammelhål med finare abborre medans jag hittade ynglen igen och mörtarna, men på slutet borrade jag mig ut mot sjön och fick ett hål med några 100-200gr som avslutning. Stannade på 120 fisk och 3778gr Tomas fick lite bättre och klarade av att komma över 5kg (5188gr).
Dagens stora segrare blev Per Nilsson som vann totalt på 7780gr Grattis!
Ett litet reportage från tvärsnytt finns HÄR
Resultatlistan för Norarycket finns HÄR